Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammel gitar Hondo?


Erling

Anbefalte innlegg

Heihei, en jeg bor i kollektiv med kom idag med en gitar som faren til moren hans hadde eid når han spilte i rockeband i sin tid. Og lurer på om denne har noen verdi (bortsett fra affeksjonsveriden da men).

Alt jeg klarer å tyde er at det er av merke Hondo som ifølge Wikipedia er et eldre merke som lagde kloner av Les Pauler og Stratocastere. Dette er en stratocaster klone.

Bak på hodet står det det en liten rektangulær plata hvor det står: "70700556" Og en annen liten rund plata hvor det står "Inspected by" og så skrevet med penn noen tall. Nederst på baksiden av halsen står det et klistremerke med: "H7600GS".

Jeg skal ta noen bilder, men lurer på om noen her på forumet har kjennskap til Hondo gitarer? Gitaren ser meget bra ut til å være så gammel, Tipper da den er rundt 50-60 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for det første- dette er IKKE gull. Det er ikke mulig at den er eldre enn 39 år gammel, og den er trolig yngre enn det, da merket "tok av" rundt 1975.

Det er et konstruert merke, laget av noen amerikanske forretningsmenn, og de fikk gitarene produsert forskjellige steder i Asia, og etterhvert også i Japan for enkelte modeller. Mange gitarer er laget på Samick- fabrikken i Korea, og de har faktisk laget en del kurante gitarer.

Man kan i stor grad sammenligne disse gitarene med andre asiatiske kopier fra samme tid hvis den er veldig gammel. Ikke veldig bra gitarer, men man kan komme over et og annet kurant eksemplar. Husk at de er laget for å være billige, og ikke fordi de skal være så bra. :)

Det finnes mange andre merker som er kjent for bedre kvalitet fra den samme perioden, og da stort sett gitarer laget i Japan. Mange glemt, og noe få nevnt nevnt- Ibanez, Tokai, Burny, samt andre merker laget på Fuji-Gen fabrikken i Japan. Det er da ikke garantert at det er snakk om topp gitarer, men veldig ofte helt kurante og greie gitarer i en del tilfeller.

Bilder hadde vært morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den låter egentlig ganske greit. Hittil er stemminga veldig dårlig, men det har kanskje noe med at det er år siden den sist ble spilt på. Det er litt dårlig kobling et sted så lyden blir litt bort når jeg skifter pickup. Litt for høy strenghøyde etter min smak og det gjør den litt mindre lettspilt. Men alt i alt en ganske god gitar. Mye bedre enn feks en Fender Squire Strat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mid 80`s , Korea, høyst sannsynlig Samick-produsert.

Litt nyskjerrig på hvilken Squier du refererer til siden det finnes en håndfull stratter fra squier produsert i alt fra USA via japan til India (i tillegg til noen flere asiatiske land) med vesentlig variasjon i kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mid 80`s , Korea, høyst sannsynlig Samick-produsert.

Litt nyskjerrig på hvilken Squier du refererer til siden det finnes en håndfull stratter fra squier produsert i alt fra USA via japan til India (i tillegg til noen flere asiatiske land) med vesentlig variasjon i kvalitet.

Takk for svar. Hvilken Squier? Vel det jeg har prøvd a Squiere, som inkluderer en jeg har selv som er laget i USA pluss et par andre som jeg ikke vet hvor kom fra. Prøvde bare å bruke det som et referansepunkt på at gitaren faktisk låt bra.

Men karen er interessert i å vite hvor mye den eventuellt kan være verdt. Det er vel ikke folk som kjøper og sparer på sånne gitarer akkurat? Så det er vel bedre å bare beholde den i familien kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe verdi å snakke om i denne.

En kommentar/oppfølging til Castors svar; det kom et par serier fra Hondo laget i japan, Revival og Fame. Disse holder bra kvalitet. Mener å ha lest et sted at de kom fra Tokai Gakki. Jeg hadde en gang en Hondo Fame 757 tele som ikke stod tilbake for noe annet japansk lawsuitgreier jeg har vært borti. Fåes fortsatt billig på Ebay etc.

Endret av germaniumkid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hvilken Squier? Vel det jeg har prøvd a Squiere, som inkluderer en jeg har selv som er laget i USA pluss et par andre som jeg ikke vet hvor kom fra. Prøvde bare å bruke det som et referansepunkt på at gitaren faktisk låt bra.

Men karen er interessert i å vite hvor mye den eventuellt kan være verdt. Det er vel ikke folk som kjøper og sparer på sånne gitarer akkurat? Så det er vel bedre å bare beholde den i familien kanskje?

Hondo var billige nye. Den er nok ikke verdt mer enn rundt 1000 - 1500,- på bruktmarkedet, hvis i det hele tatt så mye. Mer eller mindre kvalifisert gjetting fra min side, dette da, men tror ikke jeg er helt på vidda.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I 1990 så kjøpte jeg min Squier MIK Strat, og den gangen var det endel Hondo Fame varianter de prøvde å selge meg på Imerslund. Jeg har til dags dato aldrig holdt i en gitar værre enn den Hondo Fame saken de prøvde å selge meg. Men det er jo mulig at Japan "Famene" er bedre da Japanske gitarer ofte er det.

Tilbake til gitaren i tråden aner jeg ikke hva slags Hondo det er eller hva slags pris det kan være for den, men den ser jo litt cool ut med "aged" pickup covers, knotter og burst da.....

Og selvfølgelig det viktigste er jo at den er nice å spille på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.