Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Ibanez - Hvorfor så "billig" ?


Stormshadow2k

Anbefalte innlegg

Hey!

Vurderer å kjøpe meg en Ibanez øks en gang i fremtiden, men har et spm:

Hvorfor koster Ibanez gitarer så "lite" i forhold til andre merker som f.eks Gibson, Fendet etc? Hva er det Ibanez gitarene ikke leverer som andre dyrere gitarer har? Man ser jo mange profilerte gitarister i tyngre genre spille på Ibanez med stor suksess...

Sikler på denne: http://www.kickmusic.no/produkt/10330283/ibanez-rga-7-bk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de billige Ibanezene er jo produsert i lavkostland, ofte med billigere deler, og billigere treverk. Det gjør dem ikke til dårlige gitarer, hovedgitaren min er en Ibanez jeg kjøpte ny til 4000. Nå skal det nevnes at det finnes jævlig dyre Ibanezer også, som visstnok er sinnsykt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibanez har da en rekke gitarer i prisklassen 20k+, så på lik linje som F og G har de jo både rimelige og dyrere modeller.

Fender har da også gitarmodeller ned mot tusenlappen, så jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan du har funnet ut at F og G er dyrere?

Alternativt er jo selvsagt svaret at Ibanezgitarer er mye mer gitar for pengene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibanez har ikke et billigversjonsmerke slik som at Gibson har Epiphone og Fender har squire. Derfor kan det virke som Ibanez er billigere. Men som sagt over her ,har Ibanez også gitarer som er svindyre. Opp til over 50 tusen om man vil. Uansett er Ibanez et merke jeg forbinder med kvalitet. Som oftest lettspillte og gode gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En får jo Gode ibanezer billig og, ser noen prestige gitarer går for 4-5 tusen. Etterspørselen har vel sikkert litt å si? Å markedet er ganske tregt for tia, ser flere dyrere gitarer til lave priser for tia.

Edit: jeg snakker bruktmarked, hvis noen ikke forsto det ;)

Endret av Dead Theory
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibanez har da en rekke gitarer i prisklassen 20k+, så på lik linje som F og G har de jo både rimelige og dyrere modeller.

Fender har da også gitarmodeller ned mot tusenlappen, så jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan du har funnet ut at F og G er dyrere?

Alternativt er jo selvsagt svaret at Ibanezgitarer er mye mer gitar for pengene! :)

Tror jeg kom frem till det fordi jeg har egentlig aldri sett noe særlig på Ibanez gitarer, da jeg aldri har hatt lyst på en. De gangene jeg har kommet over en Ibanez på nett har de alltid kostet 3-5k, så jeg trodde det var der lista lå. Ren uvitenhet rett og slett, hehe... Mener å ha sett Kirk Hammett (eller hvordan nå det staves) sin signatur modell gå for en tredjedel av en Les Paul, så da trodde jeg alle elgitarene til Ibanez lå under 10k sånn generelt. Har ikke "funnet ut" noen ting, bare antatt :unsure: Assumption - The mother of all fuckups ;)

Edit: trykkleifs

Endret av Stormshadow2k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Fender (Dvs Squier) og Gibson (dvs Epiphone) har jo modeller som går under 1000,- så i ny-pris ligger prisspennet ganske likt.

Det Ibanez har gjort er å markedsføre både toppmodeller og billigmodeller under Ibanez-navnet og da blir det en glidende overgang. Det spiller nok inn på en lavere bruktverdi fordi en Ibanez-gitar kan være så mye forskjellig i prisspennet. Nå er det jo også sånn at jeg aldri har sett en Ibanez blitt solgt til veiledende pris noen sinne, så den reelle prisen er lavere enn katalogprisen og da vil jo spennet mellom bruktpris og katalogpris også bli større. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor koster Ibanez gitarer så "lite" i forhold til andre merker som f.eks Gibson, Fendet etc?

Sikler på denne: http://www.kickmusic...ibanez-rga-7-bk

En av tingene er at de billige modellene kommer med helt rævva pickups.

Skal du ha en RGA7, så er du nesten låst fast på aktive pickups btw.. Enten Blackouts eller EMG.

Så om du vil ha en gitar med gode passive pickups, så anbefaler jeg deg å se p åf.eks RG7420, S7320, S7420 ol gitarer som kommer med passive pickups stock.

Spillefølelsen på en billig Ibanez er selvsagt ikke like "eksklusiv" som på de dyrere Gibson.

Du får som sagt dyre Ibanezer også, men generelt sett så er det mye større mulighet for at du får en overkommelig Ibanez til under 7k enn Gibson, det gjør at de blir foretrukket.

I tillegg er det en del som sverger til halsene til Ibanez, og at det er noen av de bedre billiggitarene på markedet mtp kvalitet og lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forum.gitarno...-7-05-lefthand/

Denne? solgt, og lefthand. ellers så hadde Neros en i rødt som han solgte til en grei peng, og jeg tror at KristofferEide har/hadde en Hellraiser C7 til salgs for en uke eller to siden. Send en PM til han, rett før jeg kjøpte den til 4k.. Ufattelig god pris.

Jeg har en Blackjack og en Ibanez S i samme prisklasse, og Schecteren er en 10x bedre gitar kvalitets, lyd og spillemessig selv om jeg er glad i begge gitarene.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.