Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Laaang leveringstid på hvit Studio


Black Anger

Anbefalte innlegg

Akkurat nå har jo produksjonsprosessen blitt stoppet den siste mnd pga et nytt FBI-raid også. Men viktig å presisere at det denne gangen ikke er snakk om bruk av ulovlig treverk eller utrydningstruet treverk. (det forrige raidet i 2009 er enda ikke avklart, så det blir spennende å se om de har gjort noe galt eller ikke, forløpig er de ikke dømt for noe, men det kommer vel opp i rettssystemet på slutten av året).

Denne gangen er det fordiIndia har en lov som regulerer videreforedling av lovlig kjøpt Indian Rosewood som sier at man må begrense videreforedlingen dersom man ikke bruker indisk arbeidskraft. Siden rosewood blir lagd om til gripebrett på USA-fabrikken til Gibson er det store spørsmålet om man bryter den paragrafen i det indiske lovverket, og dette har kun med arbeidskraft å gjøre, ikke hvorvidt treverket er skaffet på redelig/bærekraftig/lovlig vis.

det må du forklare bedre for meg. er det slikt å forstå at FBI, på oppdrag fra India(!?!) har raidet en amerikansk bedrift i amerika for brudd på en indisk lov??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nevnt før her på forumet, at en Tokai LoveRock ikke er direkte sammenlignbar med en Les Paul. (Bortsett fra utseende.)

Ikke det? Finner ikke noe i søkemotoren, så kanskje du kunne funnet en link? Jeg syntes nå de både låter og føles helt knall, også i forhold til min R6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om vi tar Tokai til eksempel så koster en Love Rock under halvparten av en studio.

Sorry mac, men hvis du sikter til LoveRockene Rebel fører, så er det bare utseendet de har til felles med Gibson Les Paul.

TOP: Flame Sycamore, bound

BODY: Basswood, single cutaway

NECK: Maple

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det må du forklare bedre for meg. er det slikt å forstå at FBI, på oppdrag fra India(!?!) har raidet en amerikansk bedrift i amerika for brudd på en indisk lov??

FBI er det føderale politiet. Treverk av denne typen (indian rosewood) er underlagt Lacey act (fra år 1900) nevner noe i retningen av at alt treverk må høstes og videreforedles i henhold til reglene i hver enkelt nasjon. Loven i India sier noe i retnigen av at delvis foredlet treverk av denne typen, selvom det er kjøpt lovlig, ikke kan videreforedles i utlandet. Jeg er ingen ekspert på verken amerikansk eller indisk treverk, men det er essensen av saken. I.o.m at brudd på Lacey act er et føderalt anliggende blir brudd på indisk lov om videreforedling av treverk også det.

Det er dermed verken treverket i seg selv, høstingen bruksområdet, foredlingen eller kjøpet som er issue i denne saken, men hvilken nasjonalitet de som gjør videreformidlingen har.

NB! Dette gjelder bare saken fra 2011, tidligere saker (2009 f.eks) har vært helt separate og blant annet gjaldt det lovligheten på ibenholdt Gibson har brukt. Den saken er ikke avgjort i rettsvesnet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry mac, men hvis du sikter til LoveRockene Rebel fører, så er det bare utseendet de har til felles med Gibson Les Paul.

TOP: Flame Sycamore, bound

BODY: Basswood, single cutaway

NECK: Maple

Greit nok , men de låter nå likt i mine ører =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.