Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Billigste hjemmeamp som låter?!


Kossoff

Anbefalte innlegg

Var kanskje litt utydelig første gang, så her er litt utlyllende info

Generelle krav:

- Combo-

- Så lav watt som mulig (1-5).

- Mer en volum og tone (altså gjerne vol, treb, bass, mid).

- Billig (max (!) 4k).

- Jeg har ikke tid, kunnskaper eller interesse av å modde, det må låte "ut av boksen".

Ja, jeg trenger altså en forsterker til hjemmebruk. Ampen trenger å vrenge opp til ca AC/DC mengde, uten pedaler (jeg spiller hovedsaklig på humbuckers). Det er ikke et krav at forsterkeren tar pedaler godt. Jeg kommer til å bruke den til simpel blues, jazz og rock. Jeg kan forsåvidt spille så høyt jeg vil i leiligheten min, så 5w, på full pupp, er ikke et problem.

Ting jeg har sett litt på til nå:

Blackheart Little Giant

Marshall Class 5

Vox AC4TV

Er altså interessert i noe i den gaten, men er veldig åpen for forslag!

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få veldig god lyd i små rimelige forsterkere, men alt avhenger av bruksområdet ditt. Det er generelt sett null allsidighet i forsterkerne i denne prisklassen, og du kan gjerne bare skru deg til den ene lyden som er der fra før. Dette blir litt i kategorien "hvilke sko er best" uten noe ekstra info om hva det skal brukes til. Fjellstøvler er topp på fjellet, men litt klønete på stranda om sommeren.

Her er 5 av mine favoritter rangert fra snill til slem i lyden.

Fender champion 600

Vox ac4tv

Vox lil night train

Laney Cub

Blackstar HT1R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk synes jeg min Fender Super Champ XD er veldig allsidig. Aller best synes jeg clean er, men modelleringene er også gode for prisklassen, selv om jeg merker at hvilke av de 16 modellene som funker er avhengig av hvilken gitar jeg hekter på. Et kjekt, lite utvalg effekter har den også (personlig skjønner jeg ikke hvordan folk klarer seg uten romklang (SCXD har 4 varianter), men det er muligens bare meg og mine preferanser...) ;)

Er du heldig så kan du finne den til god pris i bruktmarkedet også (gjerne blant folk som oppgraderer til noe kraftigere).

For kul vreng har jeg en Blackstar HT-1R som fungerer ypperlig, spesielt på gitarer med humbuckere. Men skal du ha clean, så har den veldig lite headroom før den begynner å vrenge (noe som var grunnen til at jeg endte med å kjøpe Fender SCXD'en).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blackheart litte giant i 3W modus låter fett som faen, og er det fortsatt for høyt til hjemmebruk så kan du jo bare sette en LPB-1 foran som også koster småpæng. Ampen spiller også høyt nok på 5W til å overleve ei øving hvis det behovet skulle melde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk virker generelt fornøyd med småforsterkerne sine uansett type virker det som. Har selv Vox AC4TV som funker helt knall, jeg syns dog den har veldig godt av en reverb-pedal i forkant. Den tar hvertfall pedaler veldig bra så man kan få kremtone uansett hvilken stil man spiller så lenge man har riktig pedaler selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njah... Alle småforsterkere er ikke like vellydende. Det hjelper ofte veldig på lyden at det sitter rør i forsterkeren. Jeg hadde selv en Marshall MG15CD og den låt håpløst på alt annet enn clean, og brøt opp litt tidlig også.

Brukte den stort sett sammen med en Pocket Pod, og det låt ikke så aller verst, men alene var altså MG15 nærmest ubrukelig etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.