Web Analytics
Jump to content

Hvorfor Ibanez ?

Yo9
 Share

Recommended Posts

hva er så bra med ibanez gitarer ? er det at den kommer med hissige pickups og floyd rose ?

hva kan du gjøre på ein ibanez som du ikkje kan få til på ein Gibson.?

driver nå med squeals alla Skid row og w.a.s.p

å lurer på å gå til innkjøp eller resturere min gamle 3tusen kr korea ibanez hehehe. vist det egner seg betre til den typen "hissig rock"

for tiden har jeg gibson med seymour duncan eg er fornøyd med det :)

takk for svar :)

Det er jo en smakssak. Ibanez og Gibson er jo nesten ikke sammenliknbart. Veldig forskjellige halser, kropper, treverk og gripebrett som gjør at de er helt annerledes å spille på og har en helt annen akkustisk lyd. Om du er fornøyd med Gibson så er det langt fra sikkert at Ibanez er bedre for deg. Jeg foretrekker helt klart Gibson foran Ibanez på spillbarhet.

Stock pickups til Ibanez er som regel ikke til å skryte av, mange som bytter til Dimarzio ol pickups.

Men ellers får du som regel gode gitarer med floyd, tynne hals, lengre skala enn Gibson og generelt en helt annen spillefølelse, som da er smak og behag.

Det mange liker med Ibanez er at de har en del 7-strengere å velge mellom, og ellers meget greie priser mtp kvalitet og lyd. Spesielt på bruktmarkedet.

Som nevnt over, så kan man ikke sammenligne Ibanez og Gibson, og det er derfor vi har så mange forskjellige merker: nettopp fordi folk har forskjellige preferanser og smak.

Dessverre (eller heldigvis) ingenting du kan gjøre med et merke som ikke går med et annet. Overtoner kan oppleves enklere å få til med hottere mikrofoner, men prinsippet for hvordan de oppstår er det samme. Svakere mikrofoner krever at du er mer nøyaktig, men det tilsier ikke at noe ikke er mulig.

Gå for en gitar som du liker å spille på, en som gir deg spilleglede og som du ikke legger vekk fordi den er "kjedelig, stygg, hvasomhelstsomfårdegtilåspillemindre."

Hva er så bra med Gibson gitarer ?

Hva kan du gjøre på ein Gibson som du ikkje kan få til på ein Ibanez? :D

Man kan ju byta ut namnen mot vilka märke som helst.

De låter olika, känns olika, svarar olika, ser olika ut.

Det är nog inte svårare än att man väljer det som får en att spela och låta som man vill.

Men en stor fördel har Ibanez mot just Gibson (om vi pratar Les Paul), som Gibson Les Paul inte kan göra, intonera någorlunda över hela halsen.

/Magnus

Edited by Magnus O

Det må vi nesten få en teknisk/geometrisk forklaring på :)

Inga gitarrer, förutom TT halsar, intonerar ju ordentligt över hela halsen, men Gibson Les Paul gör det lite sämre än andra (kanske kopior också, det har jag inte kollat upp).

Det är alltså inte Ibanez som intonerar extra bra, det är Gibson Les Paul som gör det extra dåligt.

Från början var det kunnigt folk (som mäter banden på gitarrer med en robot som sitt yrke) som visade mig "fenomenet" (i brist på bättre ord) med att banden inte riktigt sitter som det skall.

Så jag provade en hel massa själv (efter som så många sa att det inte stämmer vad de kunnig snubbarna sa) och kom fram till samma sak själv, de intonerar illa högt upp på halsen.

Men det är ju ganska enkelt att prova själv och se hur det intonerar högt upp på halsen.

Jag har alltid tyckt att kortskaliga gitarrer intonerar sämre (för det gör de ju), som skillnaden mellan en bra kör och en lite sämre ungefär.

Men detta är lite mer specifikt Les Paul modeller (har inte provat på SG eller liknande).

/Magnus

intonering .. nå lærte du meg noe nytt . :) det var ein sterk påstand !! hehe

ok så ibanez har flere bånd , som kan vere bra

smak og behag, det er jo derfor jeg spør! . . for alt jeg vet kunne jo samtlige her sagt att ibanez var helt rå på shredding / pinch harmonics og hadde ein syk sustaine. pga floyd rose og lengre hals hehe . . .

jeg spiller gitar , men jeg er ikkje noe gitar guru ;)

takk for svar

intonering .. nå lærte du meg noe nytt . :) det var ein sterk påstand !! hehe

ok så ibanez har flere bånd , som kan vere bra

smak og behag, det er jo derfor jeg spør! . . for alt jeg vet kunne jo samtlige her sagt att ibanez var helt rå på shredding / pinch harmonics og hadde ein syk sustaine. pga floyd rose og lengre hals hehe . . .

jeg spiller gitar , men jeg er ikkje noe gitar guru ;)

takk for svar

Ingen fara. Fråga skall man och svar skall man ha.

Intonering är ett problem med gitarrer, raka band är en kompromiss som gör att några band är rejält ute och cyklar.

Någonting med Les Paul gör att de är mer ute högt uppe på halsen än andra gitarrer.

Vill man ha en gitarr där det stämmer på alla band så måste banden se ut så här.

Start_body_vanster.jpg

tt_whol_lay.jpg

De flesta som spelat länge har någon gång slitit sitt hår i studion för att gitarren bara vägrar stämma, man måste hitta andra sätt att ta ackorden, stämma om för varje ackord osv.

Intonering på gitarr suger :D .

EDIT: Det är egentligen inte en smaksak, det är objektivt faktum att gitarrer intonerar illa.

Det enda som är en smaksak är hur mycket man stör sig på det.

/Magnus

Edited by Magnus O

Er selv glad i Ibanez, men sustain er vel ikke en ting som er typisk for Ibanez og det pga Floyden. Opplever at Ibanez er supert til shredding, men ikke er det optimale for min del til de fleste andre musikkstiler.

Føler at de har litt lite omph/trykk/punch.

Men spillbarheten er deilig. Floyden til Ibanez (Spesielt Edge 1 ) Er i mine øyne best.

Gibson og Ibanez ( RG, SA m.fl) er totalt forskjellige gitarer som gjør hver sine greier, men man kan selvsagt spille det meste på en Ibanez med Floyd. Les Paul har jo ikke vib, så der er det begrensninger i forhold til en del sanger. Smaken er som baken.

Tro på ingen måte det er dumt å ha en Ibanez i tillegg til Les Paulen. Veldig forskjellig lyd, selv med samme mikrofoner.

Edited by Brekkvasselven

Tja, etter kjapp testing 3 LPs, en Fender strat, noen superstrats m/FR og en Tele-type kan jeg iallfall konstatere at mine Les Pauls ikke er verre enn andre gitartyper mhp intonasjon... moving on...

Heldiggris!

Min Les Paul Standard er ikke i nærheten av Suhr/Tyler gitarene mine på den biten.

Jeg elsker lyden i den, men blir gal av de issues den har med dette.

Funker greit til straighte rock`n roll ting, men når det kommer synth/piano inn i bildet...Grrr

Jeg har nettopp gått over fra gibson til ibanez og større forskjeller mellom to vanlige gitartyper skal du lete lenge etter. Lydmessig syns jeg at jeg får omtrent samme resultat, men det skal sies at jeg spiller metall med mye bråk fra trommer vokal medgitarist og bass, men feelen og spllefølelsen er ekstremt forskjellig. Lengre skala og breiere hals(altså fra streng til streng) på ibanez, men det eneste jeg mener ibanez gjør som en vanlig gibson ikke klarer er floydjokking

EDIT: Blæh, håpløst skrevet, men lar det stå likevel.. Sorry

Edited by Fluehode

Tja, etter kjapp testing 3 LPs, en Fender strat, noen superstrats m/FR og en Tele-type kan jeg iallfall konstatere at mine Les Pauls ikke er verre enn andre gitartyper mhp intonasjon... moving on...

Jag är glad för din skull att du upplever det så. Livet som gitarrist är lättare då. (Är seriös, jag menar det verkligen).

Vilka band provade du på?

Och vad har du för stäm apparat?

/Magnus