Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Begynne for alvor å lage musikk


Jakob

Anbefalte innlegg

Hei. Spiller i et 5-persons band (2xgit, vokal, bass, trommer) som har eksistert i ca. 1,5 år, og til nå har vi bare laget et par sanger til skoleprosjekt o.l. Vi har stort sett spilt coverlåter til nå, men ønsker å begynne å lage litt seriøs musikk.

Siden vi er ganske uerfarne når det gjelder å lage sanger, hadde det vært kjekt med noen "nybegynner-tips" om alt som gjelder skriving av musikk... Vi spiller metal, rock, funk o.l.

Jeg tror selv at jeg er ganske kreativ, spiller gitar, og føler jeg mestrer det mest elementære når det gjelder musikkteori, musikkteknikk, ferdigheter, selv om jeg bare har spilt i underkant av 2 år... Vi har nylig skiftet vokalist, og vår nåværende vokal har også et veldig bra utgangspunkt fordi han er god til å synge og veldig kreativ. Når det gjelder resten av bandet, har vi etter min mening litt problemer med engasjement, øving hjemme (folk kan sjelden sangene vi spiller utenat)

Vi har lyst til å sette oss et konkret mål, og til nå tenker vi på å lage en demo-cd med alt fra 2 til 8-10 sanger, avhengig av hva vi klarer..

Hva er deres erfaringer fra første gang dere begynte å skrive musikk litt seriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekster/lyrikk Skriv om det dere føler for, om død og monstrer, om kjærlighet, om sex, om helvete, om himmelen, om gammeldagse ting, om penger, om perverse griseting ( :? ), om nyttårsrakketer, om skolen, om dere selv(f.eks første gig 8) ) om gitaren din, om alt mulig rart dere føler for!

Riff og melodi Det er vel best å finne på under øvinger eller slikt. Dere spiller noen greier så kommenterer de andre og så setter dere sammen.

Soloer Det er vel oftest noe man finner ut etter alt det andre, er det en trist sang må det være intens lidenskap i tonene, er det en rask rock så kan den gå raskt og dristig, er det en skummel sang må man bruke skumle toner osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stort sett den i bandet (sammen med pianisten) som lager riffene i bandet. På øvelser er det jeg som dominerer, og riffene jeg lager kommer nesten utelukkende ut av jamming. Pianisten min er mer sånn komme på et riff som han husker, også spiller han det for oss på en øvelse. Vi er sånn sett heldige, fordi vi har to personer som veit hva de driver med, og som liker å komponere. Soloer improviseres, skrives ned(enten på papir eller hjerne) og redigeres senere slik at den blir bra.

Tekster: Skriv om ting dere har på hjertet, det er den beste måten å være effektiv på, men du må tå¨le at andre hører det du skriver :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at vokalisten vår skriver utrolig masse tekster, så det er igrunn ikke det som er problemet :)

Som Gnome sier, føler jeg også at jeg er den som "driver" bandet.. både musikalsk og når det gjelder å bestemme.. :P

Er gjerne interessert i å høre hvordan dere andre også finner på riff o.l, det har jeg ikke prøvd meg så mye på ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler ikke jeg at jeg driver bandet. Er vel egentlig trommisen vår som er arrangementsmessig overhode, og jeg synes det funker fett. Han skriver også en del bra tekster

Han heter Biaxident forresten...

Men som sagt, jam, hent ideer. Se på film :P Jeg satt igjen med mengder av ideer etter National Treasure. har nettop skrevet en akkordprogresjon som baseres på en i The Odyssey av SX, men for folk som ike har hørt den låta, eller kjenner delen godt, vil de nok ikke høre det.

Ogås er det bare å tenke videre.

Og for å sitere David Paiche (toto) "I don't mind stealing from the best"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den eneste musikkskaperen i de to bandene jeg spiller i. Jeg kan ikke si annet enn at musikk kommer naturlig, riff kommer når jeg spiller med meg selv eller bandet, melodier nynnes fram på do, tekster faller meg inn når jeg er i skikkelig stemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt hår er et must hvis man spiller rock/metall av noe slag ;)

Hvis dere er et band med 5 og det er kun én som kommer med idéer, er det forståelig at engasjementet blir lavt. Første bandet jeg spilte i var slik. Jeg hadde spilt gitar i kanskje et halvt år, mens han andre gitaristen hadde spilt kanskje 5. Han lærte meg mye, og ble selvsagt den som kokte ihop det meste vi spilte. Etterhvert ble det litt kjedelig siden han ene fyren dominerte så voldsomt, så vi delte oss og fant andre band. Nå spiller jeg i et band hvor jeg og han andre gitaristen jammer hver tirsdag, så er vi fullt band på fredager. På fredagene beretter vi våre idéer for trommisen og bassisten, som deretter gir en vurdering og deretter blir med å utvikle greier. Bassisten bør kanskje bli med på jammingene, men han har bare vært med i to uker og vi har ikke helt bestemt oss enda. Ta det som det kommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Soloer Det er vel oftest noe man finner ut etter alt det andre, er det en trist sang må det være intens lidenskap i tonene, er det en rask rock så kan den gå raskt og dristig, er det en skummel sang må man bruke skumle toner osv...

Kan vel nevne det at alle sanger trenger nødvendigvis ikke å inneholde solo. Om det for eksempel ikke passer inn med en solo i akuratt den sangen vil det bare bli ett stort gjesp å høre på. Selv om de såklart er teknisk bra gjennomført blir det ofte til at gitaristen kun spiller solo for å vise seg fram. Noe som kan ødlegge sangen om det ikke passer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Live er det viktigste, gjør en god del live opptredener, og plannlegg gode liveopptredener, og ha live opptrdener med stil, så en dag kommer nok en platedude og gir det kontrakt! (hvem vet) :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke nyoppstarta, vi har spilt i halvannet år.. Vet ikke om du kaller det nyoppstarta..

Vi skal ikke spille utelukkende metal, men det er en influens i bandet. Rock og funk (i form av RHCP) er også viktige influenser.

Noen tips til om det er best å finne på musikk individuelt eller på øvelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.