Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Valgets kval. Eric clapton strat eller stevie ray strat?


MortenGitar

Anbefalte innlegg

Hei forum medlemmer.

Jeg sitter i skrivende stund et sted i sørstatene, USA.

Forleden dag var jeg innom en lokal musikk butikk hvor jeg fant en brukt, 1994mod, Eric clapton signature strat.

Denne stratten hørtes helt rå ut med de aktive pickupene som stod i. (lace?) Den var dog temmelig slitt, endel merker i lakken og mye fretwear. De forlangte 1000$. Tweed kofferten var ikke i god stand, tremolobar var det heller ikke. (Broa er jo låst, vet ikke om det skal følge med..?)

Helt til idag har jeg vært bestemt på å ta denne med meg hjem.

Men, da jeg skulle plukke opp litt godsaker på en liquorstore nå ikveld så jeg en pawnshop.

Der inne fant jeg en dønn strøken SRV signature strat. 1200$. Modell er jeg ikke helt sikker på enda da jeg hadde så dårlig tid, men den må ha vært relativt ny for den var helt utrolig strøken.

Nå er jeg veldig i tvil! Regner med at jeg kan prutte en del på den SRV stratten siden den er i en pawnshop..

Noen som har noen erfaringer med disse to gitarene? Eller bare litt generell gitarkjøps-visdom?

Håper på raske svar!

Vennlig hilsen fra USA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge koster like mye ny i Norge.

Basert på stand, ville jeg klart gått for SRV Straten...men så er jo de veldig forskjellige, du må nesten prøve begge og se hvilken du liker best.

bånd: Vintage Style (EC) vs medium jumbo (SRV)

halsform: Soft V (EC) vs Thick Oval/Tykk asymmetrisk C (SRV)

radius: 9.5'' (EC) vs 12 '' (SRV)

ant. bånd: 22 (EC) vs 21 (SRV)

hals: Lønn/lønn (EC) vs Pao Ferro/Lønn (SRV)

pickups: Lace Sensor(EC) vs Texas Specials(SRV)

Så har vell også EC straten mid-boost kit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge koster like mye ny i Norge.

Basert på stand, ville jeg klart gått for SRV Straten...men så er jo de veldig forskjellige, du må nesten prøve begge og se hvilken du liker best.

Takk for svar Jonathan.

Etter en natts søvn kjenner jeg at jeg har litt mer lyst på SRV'en. Det er nok fordi den er så ny og fin. Har lest meg opp på texas pickupene og de låter som noen gode pickups. (Hørte også endel på SRV før jeg la meg og konkluderte med at det var en fin tone han hadde, hehehe)

Det blir litt tungt å forklare for han i musikkbutikken at jeg ikke vil ha EC'en den, han holder den for meg, men det får han bare tåle.

Kommer kanskje til å kjøpe meg en IBanez Ts-808 Tubescreamer og. 160-170$. Mye penger, men jeg elsker den lyden man får av å kjøre en sånn pedal inn i rørforsterkeren. (Popa Chubby sin sound især)

Jaja, utfallet er ikke endelig gitt. Oppdaterer senere =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke blitt noe handling idag. Vi skal ikke reise på enda noen dager så jeg vil tenke meg mer om.

Eric claptop straten er helf-faens-fantastisk.

Finner SRV sin passe kjedelig.

Jeg er nok littegrann enig med deg. EC Straten hadde en helt utrolig sustain.. Med midboost på var den slett ikke tam..

Men den var jo temmelig slitt.. Skal høre om ikke jeg kan prute den ned til 850-900$.. Ikke lett å bestemme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type sprekk?

I de aller, ALLER fleste tilfeller er det bare sprekk i lakk/klarlakken pga. stress fra hals, skruer/plate og det faktum at treverk utvider seg og trekker seg sammen i ulike tempraturer og fuktighet. Er halsesrommet/neckpocket og halsen veldig tight matchet og festet(noe som er en bra ting), så vil området rundt der være utsatt for stress. Ingenting å være redd for, det er en rent kosmetisk skade.

Vil du være sikker så får du halsen skrudd av, å ser om sprekken går inn i treverket. Men som sagt tipper jeg på at det bare er lakken, da dette er et veldig vanlig fenomen for bolt-on type gitarer...

Endret av Jonathan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type sprekk?

I de aller, ALLER fleste tilfeller er det bare sprekk i lakk/klarlakken pga. stress fra hals, skruer/plate og det faktum at treverk utvider seg og trekker seg sammen i ulike tempraturer og fuktighet. Er halsesrommet/neckpocket og halsen veldig tight matchet og festet(noe som er en bra ting), så vil området rundt der være utsatt for stress. Ingenting å være redd for, det er en rent kosmetisk skade.

Vil du være sikker så får du halsen skrudd av, å ser om sprekken går inn i treverket. Men som sagt tipper jeg på at det bare er lakken, da dette er et veldig vanlig fenomen for bolt-on type gitarer...

Sprekken er bak på halsen, ca en halv cm, rett før den forsvinner inn i kroppen, altså så langt nede som den kan være.

Ok, da høres det ut som det kan være en kosmetisk skade kanskje.. Men tingen er at jeg har virkelig ikke peiling til å vurdere det..

Tilleggsinfo, buzzing på strengene som satt veldig lavt..

Ellers så alt forsåvidt greit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.