Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til å finne ny topp! Erfaringer med Egnater rebel 30?


Stiankarlsen

Anbefalte innlegg

Heihei! Jeg er da på utkikk etter en ny forsterker. Det jeg har sett for meg er et setup med ett 2x12 kabinett (et ganske lite ett) og en topp, gjerne en litt mindre topp og, men dette er ikke noe must. Jeg skal ha rør-amp, men vis du har noe du mener er bra uansett om det er rør eller ikke, kom med det!

Lyden jeg er på utkikk etter syntes jeg er vanskelig å forklare, men skal prøve. En varm og utfyllende lyd som det fortsatt er mye trøkk i. Den må også ha en bra cleanlyd. Spiller lite metall lengre, så dette er minsteprioritet på denne ampen da jeg uansett skal ha en boost pedal som kan booste opp lyden vis jeg får lyst til å spille metall hjemme. Jeg spiller litt jazz, men det går for tiden mest i musikk som f.eks Jack dalton, noe 22 også, men er ikkepå utkikk etter type lyd som 22 bruker. Hører også mye på Guns N roses, så en varm ampsound som jeg kan booste opp til å trøkke litt mer til slik Rock N roll. Håper dere skjønner hva jeg mener når jeg forklarer dette, her er forresten 1 sang jeg liker gitarlyden veldig godt på: Kunne tenkt meg en slik lyd, men kanskje enda litt mer vreng og litt mer rufsete.

Jeg bruker forresten en Fender Jaguar med single coils og en Gibson LP med humbuckers. I prisen så har jeg ett budsjett på 7-8000 med det første, men er åpen for alle forslag, uansett pris. Spør i vei i posten vis noe er uklart, takker for hjelp på forhånd! :D

http://www.youtube.com/watch?v=qLTDrgbCyLE

Endret av Stiankarlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laboga Alligator... Fåes både som topp+kab eller kombo. Jeg ryker på komboen selv så fort økonomien tillater det. Sjekk ut klipp på youtube, eller Transatlantic-skiva "The whirlwind". En vanvittig lyd! Har laboga fra før, og kan godt garantere for kvaliteten. Tror dog denne er mer allsidig enn den jeg har, som er et metallmonster jeg må temme ned til menneskelig nivå :D Jeg spiller heller ikke metall, men selv fra Mr.Hector kan man tyne ut selv de nydeligste pink floyd-tonene.

Mener å huske at toppen ligger på rundt 10k, men det er variasjoner i antall EQ og watt osv, så du må nok høre med rocktron for korrekt pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en Marshall Vintage Modern combo.

Klarer de fleste lyder og er overraskende billig på bruktmarkedet.

Jeg har en, og er faktisk imponert over ampen.

Sammenlignet med ditt utvalg av klassiske Fenderamper..??

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlignet med ditt utvalg av klassiske Fenderamper..??

Og mine klassiske Marshall og Vox amper.......

Så mener jeg at den lyder veldig bra i forhold til prisklasse,

og at den dekker et stort område i forhold til hva de fleste ønsker seg av en amp.

Jeg har forresten hatt en god del Boutique amper også som har passert fort videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mine klassiske Marshall og Vox amper.......

Så mener jeg at den lyder veldig bra i forhold til prisklasse,

og at den dekker et stort område i forhold til hva de fleste ønsker seg av en amp.

Jeg har forresten hatt en god del Boutique amper også som har passert fort videre.

.. Det var jo interessant. Men spec'en sier 30 kg ser jeg.....au au...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er ute etter en litt mindre topp så foreslår jeg Laboga Caiman, ligger også litt mer innenfor budsjettet ditt en Laboga Alligator som Kristoffer foreslår. Begge er knallgode amper! Det er litt annen lyd (EQ er tunet på litt andre frekvenser), men hovedforskjellen fra Alligator er:

Ikke mulighet for separat EQ på kanalene

Ikke mulighet for å slå av effekt loopen med pedal

Ikke direct out med høytaler simulering

Ikke EQ mode switch

Ikke reverb

Toppen koster kun 6.495,-

Alligatior toppene koster fra 9.495,-

1caiman_full.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en Marshall Vintage Modern combo.

Klarer de fleste lyder og er overraskende billig på bruktmarkedet.

Jeg har en, og er faktisk imponert over ampen.

Enig med Gunnarpåmo. Har selv sikklet litt etter en VM en stund.

Du kan få en combo til så lavt som 5000kr hvis du er "heldig, noe smo er en meget god pris for denne ampen.

Nå har jeg en JVM som gjør jobben bedre og er en smule mer allsidig, comboene koster noe ala 7k brukt, ser på den som en bedre forsterker enn VM.

Men likevel så får du mye foreterker for pengene når du kjøper en VM.

Lyden kan jeg beskrive som veldig rund og behagelig. Trenger ingen boost eller pedaler for å oppnå en fin blues eller rockelyd.

Med en TS i front, kan du fint spille klassisk metal ala Slayer ol.

Cleankanalen er kanskje ikke den beste jeg har hørt, men med rette pickups i halsposisjon så er det ikke så vanskelig å oppnå en god, rund og behagelig cleanlyd. Regerer veldig fint på spillestilen din, volumknotten og pickingen, som mange andre Marshall.

En ting som både kan være nedtur og opptur, er at den brekker veldig fort til å være f.eks 50w. Man kan guffe den opp og oppnå en veldig fin vreng, samtidig som du fint kan bruke den hjemme :)

Absolutt noe å vurdere, men jeg ville prøvd den før kjøp.

Og som sagt, jeg fikk min JVM+Framus 212 V30 kabinett til ca 9k tilsammen. Det er mer trøkk i den ampen, som da egner seg noe mindre hjemme, men litt bedre til bandbruk.

Men Laboga virker jo kult det og da!

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å tenke ut noe vettugt forslag til amp, men jeg har akkurat bestilt meg et Orange PPC212-OB - openback med V30. Låter helt grisebra og koster deg kun 3700,- fra Thomann :)

Har siklet mye på Orange egentlg, syntes de både ser og høres dritfete ut! tror kanskje det blir dette kabinettet jeg går for, må sjekke ut litt ang. størrelse osv først. Tusen takk! :D

Kjøp deg en Marshall Vintage Modern combo.

Klarer de fleste lyder og er overraskende billig på bruktmarkedet.

Jeg har en, og er faktisk imponert over ampen.

Jeg har egentlig ikke noe lyst på marshall (selv om jeg har prøvd denne, og syntes det er en knallgod amp), siden det er det jeg har hatt og spillt mest på rundt på forskjellige gigger, har lyst til å prøve noe nytt. Dessuten syntes jeg toppene er litt svære, trenger en som er litt mindre og mer praktisk.

Laboga Caiman skal sjekkes ut, skulle ønske det hadde vært mulig å prøve den i nærheten av trondheim en gang, men skal vurdere denne.

Jeg har nå bestemt meg for at jeg skal ha Topp og Kabinett da dette er mest praktisk for meg nå for tiden. Takker for alle svar, og gjerne kjør på med mer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke ut VOX. Tusen takk Truckstop! Noen som har erfaring med Egnater rebel 30?

http://www.godlyd.no/default.asp?page=540&product=5146&p5146_v=1

Syntes denne virker veldig lovende. Har sett en som ligger ute på salg til 4000, skal jeg slå til?

Angående den marsallkomboen. Nei, jeg har egentlig et stort behov for at det skal være ett "ministack". Betyr heller ikke så kjempemye, men vil bare nevne det, jeg syntes den var dritstygg :P

Men er i en situasjon hvor jeg har bruk for å ha med amp på bandøving og på smågigs, hvor de nesten alltid stiller med kabinett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke ut VOX. Tusen takk Truckstop! Noen som har erfaring med Egnater rebel 30?

http://www.godlyd.no...=5146&p5146_v=1

Syntes denne virker veldig lovende. Har sett en som ligger ute på salg til 4000, skal jeg slå til?

Angående den marsallkomboen. Nei, jeg har egentlig et stort behov for at det skal være ett "ministack". Betyr heller ikke så kjempemye, men vil bare nevne det, jeg syntes den var dritstygg :P

Men er i en situasjon hvor jeg har bruk for å ha med amp på bandøving og på smågigs, hvor de nesten alltid stiller med kabinett.

Jeg har Marshall 2554 comboen og vil bare si at den låter kanon og er veldig litt og praktisk ... jeg har kjørt den med 4x12 Marshall cab live og fått trøkk så det holder ..

og liker du ikke looken på den får du gjemme den bak Marshall kabinettet hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke ut VOX. Tusen takk Truckstop! Noen som har erfaring med Egnater rebel 30?

http://www.godlyd.no...=5146&p5146_v=1

Syntes denne virker veldig lovende. Har sett en som ligger ute på salg til 4000, skal jeg slå til?

Angående den marsallkomboen. Nei, jeg har egentlig et stort behov for at det skal være ett "ministack". Betyr heller ikke så kjempemye, men vil bare nevne det, jeg syntes den var dritstygg :P

Men er i en situasjon hvor jeg har bruk for å ha med amp på bandøving og på smågigs, hvor de nesten alltid stiller med kabinett.

Har ikke prøvd rebel 30, men jeg har hørt flere som har klaget litt på byggekvaliteten i de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.