Web Analytics
Jump to content

Gibson explorer

strikes
 Share

Recommended Posts

God aften!

Har den siste tiden vurdert å utvide gitarparken,

og kjenner jeg har lyst på Explorer!

Men her er jeg helt blank. Ser priser på nye er veldig forskjellig, og jeg synes det er kult med de som er eldre( les: godt innkjørt)

Er det noen som har noen modeller, årganger osv å anbefale?

Eventuelt, er det noen man bør styre unna?

Hørt om les Paul og problemer at noen halser ryker, har disse noen ticks?

Jeg har også vokst til å bli en stor fan av Explorere. Har selv en standard en fra 96. Men det blir nok flere Explorere. Prøvde nylig Sammy Hagar signaturen. En fantastisk gitar, så kan være verdt å sjekke ut. I tillegg har du jo Explorer Pro, og Explorer E2 som er meget gode gitarer.

Er selv ingen fan av hverken Voodoo eller Gothic utseendemessig. Ser billig og jålete ut i mine øyne. Kjøp heller en standard:) De nye Std Pro'ene er jo også meget pene gitarer.

Voodoo har kropp av swamp ash, noe som er mye lettere enn mahogany. Den blir ikke lys i lyden av treverket, snarere tvert imot. Jeg elsker halsen på min Voodoo, og i tillegg så er finishen utrolig fet!

Gothic har jeg ikke prøvd selv, men har ikke hørt noe annet enn positive ting om de.

Begge er dessverre vanskelige å finne.

En kompis av meg har en Gibson Explorer Pro i trans black finish.

Det er en fantastisk fin gitar. Både utseendemessig, lydmessig og spillefølelsen. Halsen føles veldig "dyr" og behagelig ut, veldig lav finish og den låter meget bra.

Tror den kosta rundt 14k ny, men er du heldig så finner du en brukt en, eller eventuelt Ebay.

Syns Voodoer ser kul ut jeg.. Liker det simpelt, men kan bare uttale meg om Pro.

Maciek i Kvelertak selger en hvit, forholdsvis ny Explorer for 8k. Jeg kan videreformidle hvis det er av interresse.

Ellers Er nevnte Gothic ikke noe særlig forskjellig fra "standard" explorer bortsett fra matt lakk og sort hardware. Mahogny i både kropp og hals.

Det kom vel en "II" variant med EMG`s etterhvert men første modell hadde 496 og 500 pickups. (begge ubrukelige i mine øyne men det er en annen sak :) )

Edit: Jeg er selv sugen på Thunderhorse

http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Explorer/Gibson-USA/Dethklok-Thunderhorse-Explorer.aspx

Edited by germaniumkid

Edit: Jeg er selv sugen på Thunderhorse

Feteste Exploreren noensinne. Leta litt rundt når jeg var i statene nå nylig, men kom meg aldri ut til sjappa hvor jeg vet de hadde en inne.

Dukker opp på ebay med jevne mellomrom, så blir vel muligheter:)

Her er min Explorer E2 fra 1980. DET er hønnet sitt, det.. Ihvertfall etter at jeg for noen år siden byttet ut de gamle pickupene med EMG 81+85. My baby! (Og bildet er fra en spillejobb i Gøteborg i 1986. The good old days, ja..)

post-6356-0-81293800-1318425244_thumb.jp