Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD ! Taylor 214 E


Hallstein

Anbefalte innlegg

I August begynte jeg ved Skogn Folkehøgskole ved musikk og scene linja, og jeg fant fort ut at jeg trengte ei øks jeg kunne spille litt mer folkelige sanger som passet mer til alle jentestemmene på musikklinja her. Så hadde jeg ønsket meg akustisk gitar lenge også da !

Så da fikk iPaden ett spark i ræva (brukte den ikke så mye uansett), også la jeg i litt småpenger sjæl og inn kom en splitter ny Taylor 214E Kassegitar !

For alle som leser omtalen min : Jeg har hatt gitaren siden torsdag (4 Døgn) og føler ærlig talt at jeg ikke er så helsikes biased lenger, da hvetebrødsdagene med denne gitaren er over her i gården :P Denne omtalen er også skrevet av en som har spilt elgitar i 4 år, og ikke har noe særlig erfaring med kassegitarer fra før

Jeg bestilte gitaren for 2 uker siden, eller noe sånt. Morten Larsen var svært behjelpelig med valg av modell for mitt bruk, og kunne svare på absolutt alt jeg hev på han! I tillegg fikk jeg ett svært godt tilbud når det kom til pris ;) Når den kom fram, kom den i en svær Taylor eske, svært godt innpakket, og med en imponerende solid gigbag inni (minner ærlig talt mer om enn hardcase med håndtak som er litt mykere utenpå) Kvaliteten på gigbagen var slående, og dette er absolutt noe som står i stil med gitaren.

Gitaren er av modell 214E, som betyr at den er laget på Taylor's fabrikk i Mexico (200- og 100-serien er bygd der)

x14 betyr at det er en Grand Auditorium kasse, som passer til en mellomting mellom strumming og fingerspill.

E'en står for at den har elektronikk innebygd. (Taylor ES-T Pickup)

Når jeg åpnet baggen, og fikk kjenne på gitaren ble jeg også positivt overrasket. Den virket svært solid, og det virket også som at det ikke var spart på pent treverk! Jeg liker svært godt prioriteringene til Taylor når det kommer til "lavbudsjetts"-kassegitarer (Jeg ser på alt under 10k i kassegitarverdenen som budsjett). De prioriterer gode sorter treverk, og nedprioriterer juggel og stas, selv om jeg personlig synes pent treverk er stas nok ! (Se på den baksiden da folkens ! Den er NYYYYDELIG)

Sidene og baksiden er i Palisander (Rosewood) Laminat, og toppen er i Heltre Spruce (Gran) (Ikkeno laminat i toppen). Halsen er i Sapele (Sedertre Mahogany), som er i en bit, bortsett fra en skjøt ved headstocken som går langs halsen i retning. Gripebrettet er av en solid bit Ebony (Ibenholt) !!! Som er ett skjeldent syn på gitarer i denne prisklassen. Gitaren har også en bit Palisander på headstocken til pynt.

Når jeg begynner å spille på gitaren, er det første som slår meg hvor lettspilt den er. Jeg har vært og prøvd en god del kassegitarer fra før, men denne gitaren er absolutt langt der oppe med tanke på spillbarhet. Selv jeg, som er vant til hårlav action på elgitarer, syntes dette var stas, for en kassegitar å være! Det at gripebrettet er i ibenholt, bidrar også til god spillefølelse. Gitaren høres svært "åpen" ut, om dette gir noen mening. De fleste gitarer under 10k, har en tendens til å være mørke, og ikke ha noen særlig personlighet mtp. lyd. De har også svært lite innhold i lyden. Det gir deg liksom veldig lite å spille på dem. Dette er ikke tilfellet med denne gitaren, og den Martin D1GT gitaren til 10k jeg hadde ønsket meg gikk fort i glemmeboka.

For og oppsummere, vil jeg bare si at dette er en gitar som gir svært mye for pengene. Den har en personlighet og lyd, som gjør at man vil bare sitte oppe til de sene nattetimer med øynene igjen og nyte godlyden som kommer ut av denne råtassen. Den er også svært lettspilt, som er ett pluss for oss som kommer fra elgitar.

post-6361-0-71524300-1318284077_thumb.jppost-6361-0-22182800-1318284082_thumb.jppost-6361-0-40026400-1318284085_thumb.jppost-6361-0-65752600-1318284088_thumb.jppost-6361-0-59653800-1318284092_thumb.jppost-6361-0-25987000-1318284096_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! GAS'er no jævlig på en 214e selv! Var hos Morten på Backstage og prøvde Taylor-gitarer i alle prisklasser, og 214ce kom for min del seirende ut lydmessig. Siden alle halsene til Taylor er laserkuttet er ikke det noen forskjell på gitarene deres, og lyden er den store forskjellen på billige og dyre, og det var da treverket i 200-serien jeg synes låt best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.