Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Burstbucker Pro og 490-498. Hva er forskjellen?


Tandbergern

Anbefalte innlegg

Hei jeg har nettop kjøpt meg en Gibson Les Paul Studio Faded. Jeg har fått vite at Faded har pickups som heter Burstbucker Pro, men den originale Studio har pickups som heter 490-498. Jeg lurer på hva som er forskjellen på de to pickupsene, jeg har søkt på forumet og på Google+andre steder uten å finne et svar jeg forstår :( Kan dere hjelpe meg?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.gibson.co...ting-0309-2011/

Veldig mye gain på "dirty" lydklippene her da, så jeg synes det er litt vanskelig å finne ut hva jeg synes låter best. Det er også brukt forskjellige gitarer, og det innvirker naturligvis også på lyden. Men det står også litt beskrevet hva forskjellene er.

Så er det jo et enkelt diagram over output de forskjellige Gibson-buckerne har ifht. hverandre.

pickups_output-chart.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burstbucker Pro er jo pickups som sitter som standard i Les Paul Standard (høhø), mens 490 og 498 (spesielt 490) er pickups som sitter i billigere Gibsons, som SG Special og Special Faded (samt 490-498 i SG Standard). Hvilke du liker best er selvsagt en smaksak, men BB Pro skal hvertfall ikke være "dårligere" enn 490-498. Men igjen, 490-498 er standard i Les Paul Custom, så... Det blir som sagt en smaksak :P

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som heter BB Pro 2 og 3. Du har BB Pro neck og bridge. Det må skilles mellom Burstbucker Pro og Burstbuckers. Det er forskjellige pickups, og det er vel i grunnen litt forvirrende at de har samme navn. Burstbuckers 1 og 2, evt. 2 og 3, er vel de som blir brukt i Historic serien (oftest 1 og 2, tror jeg), og er Gibsons egne PAF-kloner. De er vintage voicet der BB3 er den med mest output, og bruker Alnico II magneter samt at de vanligvis ikke er vokset, så vidt jeg vet.

BB Pro er mer moderne voicet, bruker Alnico V magneter og er vokset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burstbucker Pro er jo pickups som sitter som standard i Les Paul Standard (høhø), mens 490 og 498 (spesielt 490) er pickups som sitter i billigere Gibsons, som SG Special og Special Faded (samt 490-498 i SG Standard).

Så det er ikke Burstbucker pro i Faded, men 490-498?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, i LP Studio Faded er det det, men ikke i SG Special Faded som Alfi refererte til. Lett å gå i surr om man ikke er nøyaktig med betegnelsene siden både SG og LP kommer med mange av de samme modellbetegnelsene, og de fleste i tillegg finnes som Faded-varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som heter BB Pro 2 og 3. Du har BB Pro neck og bridge. Det må skilles mellom Burstbucker Pro og Burstbuckers. Det er forskjellige pickups, og det er vel i grunnen litt forvirrende at de har samme navn. Burstbuckers 1 og 2, evt. 2 og 3, er vel de som blir brukt i Historic serien (oftest 1 og 2, tror jeg), og er Gibsons egne PAF-kloner. De er vintage voicet der BB3 er den med mest output, og bruker Alnico II magneter samt at de vanligvis ikke er vokset, så vidt jeg vet.

BB Pro er mer moderne voicet, bruker Alnico V magneter og er vokset.

Beklager igjen for min uvitenhet, men hva er PAF-kloner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg likete ikke noe sarlig pickup kombinasjon i Gibson Standard Faded, og tror at det var BB Pro 2 og BB Pro 3. Det kan skje at jeg inbiller meg, men det var litt skarpt og tørtt. :unsure:

Det kan nok ha mye med gitaren å gjøre....

Ihvertfall var min Standard Faded blottet for tone, noe som kanskje kan medføre at lyden virker skarp og tørr....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager igjen for min uvitenhet, men hva er PAF-kloner?

http://en.wikipedia....AF_%28pickup%29

PAF kloner er da altså kopier av de originale PAF humbuckerne som Seth Lover laget for Gibson i 1955, og som ble brukt på Les Paul fra 1956-1960. Disse myteomspunnede pickupene har vært gjenstand for kopiering av flere store og små pickupmakere i senere tid. F.eks. har Throbaks gått så langt at de har kjøpt to av de maskinene Gibson brukte til å spinne pickuper, og bruker dem i dag for å lage sin PAF-kloner så nær originalen som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.