Web Analytics
Jump to content

fikk en gammel gitar, hjelp ?

kassa
 Share

Recommended Posts

hei, for ett par dager siden så fikk jeg en gammel gitar av en venn, jeg veit ikke noe om denne gitaren. så lurer jeg litt på om den gitaren er værdt noe eller om den er gammel ? så kunne noe si meg sånn ca hvor gammel den er ? det er en aria 12 strenger gitar med mod nr : 6714 ?

post-10345-0-10100800-1318082381_thumb.j

post-10345-0-17383700-1318082385_thumb.j

Verdien av en gitar er det du klarer å overbevise en kjøper om at den er verdt. Og det kommer igjen til å være avhengig av hvor bra den låter. Det er ikke så mye spesielt ved akkurat denne modellen som gjør at den skal være mer verdt enn summen av spillbarhet og lyd, så hvis du tar den med til en instrumentforretning kan du jo sammenligne med andre gitarer og se hvordan den låter og føles. Der kan de sansynligvis også gi deg en verdivurdering. Lykke til!

Verdien av en gitar er det du klarer å overbevise en kjøper om at den er verdt. Og det kommer igjen til å være avhengig av hvor bra den låter. Det er ikke så mye spesielt ved akkurat denne modellen som gjør at den skal være mer verdt enn summen av spillbarhet og lyd, så hvis du tar den med til en instrumentforretning kan du jo sammenligne med andre gitarer og se hvordan den låter og føles. Der kan de sansynligvis også gi deg en verdivurdering. Lykke til!

okei takk for svar, hehe ja det er sant, jeg synes det er litt artig med en gammel gitar jeg, hvis det er fra 70 tallet så er den nesten 40 år gammel, men hvis den er så gammel så er den i ganske bra stand nesten ikke noe riper eller noe slittasje :D å hvis noen andre har noe mer info om denne gitaren så bare skriv er bare morsomt det :D

• 2 weeks later...

hei, er det noen som vet om dette er en kopi gitar av noen kjente usa merker ? for den har noen trekk i fra gibson og martin, eller er det bare jeg som tar noe sykt feil her ? hehe

Tja, det kommer vel litt an på hvordan man ser på det. Det er jo en Dreadnought-gitar, og Martin har jo bygd dem ca sånn i nesten 200 år, men kopi er nok å trekke det langt.

Hvis man ser på alle "smarte" touch-screen-telefoner som kopi av IBM Simon kan jo definisjonen stemme, men jeg velger normalt å bruke "kopi"-bekrepet mer i retningen av "klone", og det er det verken utseendemessig (selv om den selvfølgelig har likheter) eller lydmessig.

Jeg vil vel si at en gitar aldri kan bli for gammel... De beste gitaren er jo fra 50, 60 og 70-tallet (dette er selvfølgelig smak og behag, noen foretrekker nyere versjoner og noen eldre), men hvis en gitar blir "alt for gammel" blir den antikk og da kan den hvertfall Bli mere verdt :)

Edited by Audun
Vranglære... :P

Jeg vil vel si at en gitar aldri kan bli for gammel... De beste gitaren er jo fra 50, 60 og 70-tallet (dette er selvfølgelig smak og behag, noen foretrekker nyere versjoner og noen eldre), men hvis en gitar blir "alt for gammel" blir den antikk og da kan den hvertfall Bli mere verdt :)

Rettet innlegget ditt litt. :D

Joda, man kan vel hevde det, men det er jo faktisk sånn at 95% av alle gitarer bare blir dårligere med åra. en 3000-kroners akustisk gitar er ikke laget på en måte eller av materialer som låter/spiller bedre etter noen år. Men snakker vi skikkelige heltregitarer som er laget for å vare en mannsalder som USA-seriene til Taylor, Martin, Gibson og Guild er utsagnet ditt riktigere. Gode fullkvalitets akustiske gitarer blir bedre med årene dersom de holdes i riktig temperatur og luftfuktighet og skjermes fra det værste som er av "abuse". Det er riktignok ikke fordi de ble bygget bedre før, men fordi skikkelige gitarer som blir spilt på låter stadig bedre den første perioden de eldres (hovedsaklig de 3-10 første årene, deretter går utviklingen sakte, og du er avhengig av at gitaren spilles jevnlig). :)

Rettet innlegget ditt litt. :D

Du rettet innlegget til noe helt subjektivt. Dessuten la du ikke til 40-tallet som er mye viktigere i den akustiske gitarverden enn 50-tallet var etter min mening. Men fønni var det jo allikevel. :)

Du rettet innlegget til noe helt subjektivt. Dessuten la du ikke til 40-tallet som er mye viktigere i den akustiske gitarverden enn 50-tallet var etter min mening. Men fønni var det jo allikevel. :)

Jeg tenkte ikke på akustiske i det øyeblikket, på tross av at det er det tråden handler om, nei. Så da har du jo helt rett! :) Når det gjelder el-gitarer er det vel ganske bred enighet om at de store aktørene som Fender og Gibson ikke akkurat hadde et oppsving utover på 60-tallet og 70-tallet. :) Mye ræl fra Japan også på den tida.... Selv om mange vil mene at '70-talls Fenderen eller Gibsonen de selv har, er verdens beste! ;)