Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelig, men bra rørtopp


JaddVe

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå har jeg en Behringer BVT5500H top til et Ashdown Mag 4x10 kabinett. Greia er at kabinettet i seg selv er bra, men toppen min er ikke noe særlig. Behringer er vel litt kjent for å ha flat, kald og kjedelig lyd, og det er det jeg sliter med. Jeg får ikke trøkket, eller den varme lyden jeg vil ha. Jeg tror nok en rørtopp vil gi meg noe av det jeg er ute etter. Problemet er at jeg ikke er stinn av gryn, og er i første omgang ute etter noe rimelig.

Er det noen som kan komme med noen forslag på hva jeg kan ha? Noe som er billig, men fortsatt bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger strengt tatt ikke røramp for å få godlyd i bass, mer vanlig er transistor eller rør preamp og transistor poweramp. Hvor stort er budsjettet ditt, hvor mye guffe trenger du, har du noen lydidealer? Skal du styre unna det kjipeste, koster det fort litt mer enn behringer'n...

Edit: Fant noen annonser her, her og her. Dette er ganske forskjellige forsterkere, men alt kommer an på hva du er ute etter. Den siste er en combo, jeg vet det, men den har fått masse skryt av andre bassister på forumet her og vil garantert spille bedre enn behringer/ashdown oppsettet du har i dag :)

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en liten krabat som heter Ashdown Little Giant, og den har en mer fyldig og lik lyd som jeg vil ha:

Nå er vel ikke det der rørtamp, såvidt jeg har fått med meg. Den ligger på rundt 3500,-, så noe i den duren er jeg ute etter.

Hørt noe spes om den Little Giant? Det ser ut til å være en sint liten sak som gir mye futt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig og rørforsterker til bass er to ting som vanskelig å kombinere. De fleste rørforsterkere til bass er svindyre og svært tunge. Ampeg SVT-VRen min veier 40 kilo. Og det er bare toppen. Men som det er nevnt over her får man jo knallogde transistorforsterkere til bass. Eventuelt med rør i forforsterkeren og transistor i sluttrinnet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt i band med 100 og 135 watt rør før jeg fikk Ampegen (300w), og både 100 og 135w er litt for lite vil jeg si. Til mitt bruk vel og merke. Går jo, men holdt så vidt. Vil mene å ha lest ett sted at den Ashdown-ampen som Knewt linket til vrenger en del om man presser den litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, med rør kan det fint holde det. Jeg har spilt i bandsammenheng med en 30W transistor fra Morgan (en bitteliten drittcombo). Jeg hørte meg selv når jeg hadde på nesten fullt.

Det blir vel høyt nok, men problemet er jo at røramper vrenger etter hvert. Det kan jo i mange tilfeller være ønskelig, men hvis det ikke er det, blir det jo litt feil. En 30 watts røramp vil nok også "gi seg" tidligere på bass enn på gitar. Det er jo en gang slik at bassen trenger mer kraft for å trenge igjennom enn gitar bla a. pga frekvensene som skal ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet vi jo forsåvidt ikke om trådstarter skal spille høyt engang. Han ville ha fyldigheten man får fra rør.

Men ja, jeg er enig i at den kan bli snau, særlig hvis man ikke vil ha vreng. Men hvis man vil ha rør som skal spille høyt uten og vrenge så får man ikke det til 3-4000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig. Står jo sånn sett ikke om han skal spille alene eller med andre heller. Om han klarer seg med lydnivået til den Ashdown-ampen, er sikkert det et godt alternativ om han vil ha en rimelig rørforsterker. Eventuelt kan han se etter brukte MusicMan HD150. Skal hvistnok funke bra til bass. Transistor i forforsterkeren og rør i sluttrinnet.

Er enig med trådstarter. Har forelsket meg e rørtopper. Er noe med lyden jeg ikke klarer å sette fingeren på. Har vært innom noen transistortopper og, men faller alltid tilbake til rør. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bass er 30W er ikke brukendes til annet enn å spille på soverommet som Audun sier. Spiller du råkknråll med 2 marshallstack og en hardtslående trommis trenger du fort noen hundre watt. Kanskje 100W er nok hvis du har en røramp, de har mer guffe enn transistorforsterkere. Men til 4,5k får du ikke en bassrigg som kan holde følge i en sånn setting, og samtidig ha god lydkvalitet. Nypris blir fort rundt 10 lapper eller mer for noe sånt.

Meeen...hvis en skal ha noe til å øve på hjemme, eller i en roligere bandsetting så kan en gå ned i størrelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet vi jo forsåvidt ikke om trådstarter skal spille høyt engang. Han ville ha fyldigheten man får fra rør.

Men ja, jeg er enig i at den kan bli snau, særlig hvis man ikke vil ha vreng. Men hvis man vil ha rør som skal spille høyt uten og vrenge så får man ikke det til 3-4000.

Det er sant, men ut ifra et 4x10 kab og trådstarters utsagn om for lite trøkk, tolker jeg det dit hen at det etterstrebes et visst volum, men jeg kan jo ta feil, selvsagt. Det er jo også i god GN-tradisjon at så lite info som mulig blir gitt fra dem som søker råd om hva de bør kjøpe! ;)

Ellers er jeg også ganske bestemt på at i prisklassen 3-4K er det ikke alltid "best" med rør. Selv ikke når det gjelder gitaramper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.