Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dumble Clone


Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte jeg skulle bygge meg en Dumble ODS 100W Clone. Har bestilt noen deler fra Ceriatone m/deres PT og chocke men med Mercury Magnets OT. Ønsker å lage mest mulig selv (chassis, eyelet kort ol), men har bestilt front og bak plate siden jeg ikke har tilgang til pulverlakk og silketrykk. Har sett på diverse skjema fra Amp Garage og layout/skjema fra Ceriatone. Det finnes mange varianter siden Dumble lagde forsterkere etter kundenes ønsker. Vet b. annet at det finnes med og uten HRM og Skyline. Robben Ford modell. High plate og low plate o.s.v.

Har laget meg et chassis i dag (lagt til et preamprør for å intergrere en dumbleator, siden disse ampene har passiv fx-loop) , men får ikke gjort mer før delene kommer.

Er det noen av dere som har laget eller prøvespilt en variant av disse ampene eller som har formening om hva som låter best?

post-9021-0-04166300-1317914949_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da ligger delene på postkontoret, som selvfølgelig er stengt nå. Begynner å bli klar for å komme igang. Har laget to amper med print kort og en med turret kort tidligere, men det er første gang jeg bruker eyelets. Regner med at komponentene bøyes rundt eyelet før lodding når man har tilgang til å klippe av lederne på baksiden. Men hvordan er det best å feste komponenter og ikke minst coaxial kabler, når man bare har tilgang på en side? Bruker som regel varmeavleder når jeg lodder coaxiale kabler. På turret kort kan man varme "tårnet" før man varmer opp kabelen, slik at det blir liten varmeutvikling på kabelen. Noen som har erfaring med dette på eyelet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du 12AX7, du hadde ikke giddi å sende meg skjema på mail?

Er nyskjerrig på hvordan kretsen ser ut, jeg vet du :)

Det er mange utgaver av denne ampen og jeg har ikke skjema for alle versjonene.

Her er noen variasjoner

1. Med og uten skyline tone stack

2. High og low plate. (100k/1K5 X4 eller 220k/3k3, 150k/2k2 X2)

3. Mid boost eller deep kontroll/switch

4. Med eller uten HRM (ekstra tone kontroll for lead kanalen som justeres inne i ampen)

5. Med eller uten chocke osv

Har tenkt å starte med denne layouten: http://ceriatone.com/images/layoutPic/OvertoneLayout/Overtone100-V2-Ceriatone.jpg Har sendt deg et skjema også, men plate og katode verdiene er feil i forhold til layout.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk hr. 12AX7 :)

Tittet litt på skjemaet i dag og ser lett at det er tatt utgangspunkt i en Fender Bassman, dvs. egentlig en hvilken som helst Fender blackface.

Det er den "odde" tonekontrollen som tydeligvis ER Dumble.

Overdrive delen minner mye om det Mesa MK I eller MK II for ikke å snakke om MK III gjør.

Skal nok ikke bygge noen klone av den, jeg, men det er moro å se hva en "legende" er bygget opp av.

Og selvfølgelig liker jeg lyden til Robben Ford.

(Men de konsertene jeg har vært på med han, har han brukt Roland Jazz Chorus 120 på clean og Mesa MK III på vreng) Dette var slutten av 80, tidlig 90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk hr. 12AX7 :)

Tittet litt på skjemaet i dag og ser lett at det er tatt utgangspunkt i en Fender Bassman, dvs. egentlig en hvilken som helst Fender blackface.

Det er den "odde" tonekontrollen som tydeligvis ER Dumble.

Overdrive delen minner mye om det Mesa MK I eller MK II for ikke å snakke om MK III gjør.

Skal nok ikke bygge noen klone av den, jeg, men det er moro å se hva en "legende" er bygget opp av.

Og selvfølgelig liker jeg lyden til Robben Ford.

(Men de konsertene jeg har vært på med han, har han brukt Roland Jazz Chorus 120 på clean og Mesa MK III på vreng) Dette var slutten av 80, tidlig 90.

Jeg var på noen konserter jeg også, men husker ikke hvilke amper han brukte. Har aldrig spilt på en orgiginal Dumble amp og er derfor usikker på Mojo faktoren. Uansett, gjør et forsøk, så får vi se hvordan det låter. Etter mye boring begynner chassis å bli klart :)

post-9021-0-85282700-1319842713_thumb.jp

post-9021-0-55441900-1319842740_thumb.jp

post-9021-0-63610600-1319842748_thumb.jp

post-9021-0-34707900-1319842757_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....gruble....jeg var med og rigget for Robben Ford på en konsert for drøyt 20 år siden, men kan ikke huske hva slags amp han brukte. Han brukte iallefall ikke en Roland JC, det hadde jeg husket fordi ene gitaristen jeg spilte med på den tiden hadde en sånn og da hadde jeg lagt merke til hvis Robben hadde maken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har lest på nettet at han bruker mest Dumble eller Fender amper.

Forrøvrig så er ampen mer eller mindre ferdig. Har ikke spilt så høyt ennå, men det virker meget lovende :) Kunne tenke meg å rydde opp litt i layouten, men det er vanskelig å få det helt strøkent når man ikke bruker print kort og det er liten plass. Her er ett par bilder så langt.

post-9021-0-67329800-1321138252_thumb.jp

post-9021-0-86625300-1321138263_thumb.jp

post-9021-0-91820000-1321138274_thumb.jp

post-9021-0-30889900-1321138283_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hva med switchbare tonekontroller? Dumble ampen er stort sett ferdig. Siden disse ampene ble laget med passiv fx-loop, valgte jeg å integrere en dumbleator (aktiv fx loop). Loopen farger lyden ganske mye, men jeg synes det er til det bedre. Nå har jeg bygd to amper med tone stack etter V1, med det resultatet at clean lyden blir Fenderaktig. Men dette går selvfølgelig på bekostning av en tight lead kanal. Etter fire bygg (SLO 100, Mesa Boogie mark2C+ Fender Showman preamp og Dumble ODS 100) har jeg funnet ut hvor vanskelig det er å få Fender clean/crunch, Marshall 80 talls komp og mesa/marshall lead i samme forsterker. Valgte å bygge Dumle ampen med en tonekontroll (HRM modellen har en ekstra tonekontroll for lead kanalen med poter inne i ampen) siden to tonekontroller gir meget komprimert lead. Har tenkt en del på tonekontroller i det siste (SLO ampen har ikke så bra clean lyd og jeg har derfor laget en preamp som jeg A/B switcher (g-major midi) med felles slutttrinn på SLO ampen) og I den forbindelsen har jeg ground lift på tonekontrollen til SLO forsterkeren når jeg bruker clean preampen, slik at det ikke blir dobble tonekontroller som tar for mye av signalstyrken. Dette ga meg en ide om switchbare tonekontroller. Fender = tonekontroll tidlig i kretsen og Marshall = tonekontroll sent i kretsen, så hvorfor ikke bruke releer for å koble inn og ut to tonekontroller? Så tenkte jeg, det er sikkert noen som er lurere en meg og googlet problemstillingen Haha! Det viste seg at noen hadde funnet ut at man kan bruke en dobbel pot. Hvor en pot justerer hvor mye ground lift man skal ha på tonekontrollen, mens den andre kontrollerer gain for å kompensere for økende gain ved bortkobling av tonekontroll. Så tanken er å bruke den vanlige tonekontrollen etter V1 for clean kanalen, for deretter å koble ut denne tonekontrollen delvis og bruke en 5-7 bånds EQ senere i kretsen for å få tightere lead kanal. Noen som har erfaring/prøvd dette? Eller noen som har byggd en integrert EQ i likhet med mesa boogie sin 5-bånds EQ??

Endret av 12AX7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.