Web Analytics
Jump to content

Billigste Les Paul-lyd?

Ichi
 Share

Recommended Posts

Jeg er på et stramt budsjett (maks 3-4000), men vil ha noe som nærmer seg klassisk Les Paul-lyd. Skulle gjerne ha investert i en Gibson LP Custom, men det er laaangt utenfor min økonomiske rekkevidde for tida. Har en billig LP Kinagitar, men den har sin egen klang som ikke er spesielt Les Paulaktig, sannsynligvis på grunn av bolt-on og treverk. Jeg antar at å bytte pickuper og elektronikk ikke vil ha store effekten, da den har en nøytral, mørk klang.

Har kikket på Epiphone Les Paul Standard Ebony på nettet, og den høres ut som om den har mye av det jeg er ute etter til en uslåelig pris, rundt 3000. Noen som har erfaringer med denne gitaren?

Fins det andre alternativer i denne prisklassen?

• Replies 42
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Angående en Kina-LP, så tror jeg den aldri vil kunne få "LP-lyd". Den består vel stortsett av billig metall og kryssfinér?

Epiphone LP Standard har jo LP-lyden, og til 3000,- så er det mye gitar for pengene. Jeg ser også støtt og stadig Epi LP Customs til den prisen.

Personlig må jeg innrømme at de gitarene jeg har prøvd av typen Tokai Love Rock (LP-kopi) har vært betydelig bedre å spille på enn Epi LP Std. (Ikke prøvd Epi Custom).

Verdt å prøve. Koster ca 4k nye, og låter også ganske bra.

Finn deg en Epiphone som er behagelig å spille på. Har den ikke den rette lyden, kan du kjøpe deg noen brukte humbuckere.

Hva slags forsterker spiller du gjennom?

Går mest direkte i PCen via en UX2. Har planer om å oppgradere elektronikk og pickuper etterhvert, et par Classic '57 kan vel for eksempel fåes for en tusing på Ebay.

Takker ellers for svar. :)

Ja da så. Må se å få kjøpt meg en Epi LP Std og selge den andre dritten jeg har da.

Nå har ikke trådstarter, til felles med andre folk, penger til en Gibson.

TS: Jeg har hatt min LP custom helt siden jeg begynte å spille gitar, og du kommer langt ved å bytte pickups i en slik. Kjøp deg noen gode, saftige pickups så vil jeg faktisk påstå at du ikke kommer nærmere LP med andre gitarer til den prisen :)

Brannfakkel.

Ingen her inne klarer å høre forskjell på om du spiller med Epi med stock pups kontra en LP Custom. Du kan spille på en SG og ingen hører forskjell. Velg noe du liker å spille på og drit i merket.

Brannfakkel.

Ingen her inne klarer å høre forskjell på om du spiller med Epi med stock pups kontra en LP Custom. Du kan spille på en SG og ingen hører forskjell. Velg noe du liker å spille på og drit i merket.

Den lyden du som gitarist hører er den som teller, og den vil nok oppleves veldig mye dårligere på en Epi enn ekte vare.

Uansett finnes det jo mange gode alternativer. Er med på det å se på alternativer fra andre merker kan gi mere bang for the buck da jeg ofte tenker slik selv. Men som sagt studio er et godt alternativ, sammen med en del gammle japanere( Har ikke fått testet ut annet enn Edwards som jeg er meget fornøyd med) som Greco ,Burny m.m.

Man hører ikke så stor forskjell når andre spiller, og spesielt ikke i en bandmiks, men det er ikke til å komme bort fra at stock-pickupsa på hvertfall Epi Std er utrolig muddy og udefinert, og det merker man når man spiller på det selv. Med det sagt, vil jeg anbefale å teste ut forskjellige LP-typer og se hva du liker best. Personlig liker jeg som nevnt Tokai sin LP-klone, og også Hagströms Swede-modeller bedre enn Epi, og disse har også kurante stockpickups i motsetning til lille-Gibson :)