Web Analytics
Jump to content

Forskjell på Gibson les paul standard og studio trubute?

Mills Kaviar
 Share

Recommended Posts

• Replies 34
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Først og fremst treverk og finish. Og i tillegg har jo Studio tribute'ene P-90s i stedet for humbuckere. Når det gjelder treverket, har vel også Studio'ene ofte flere trestykker limt sammen i kropp, mens Std. har ett stykke. Etter 2008 fikk jo også Standard en rekke 'oppgraderinger' som TonePros bru og tailpiece, Burstbucker Pro pickups (for dem som liker dem.) Grover tuners med låsing, jack uttak med lås osv.

Så forskjellen på studio og studio tribiute er altså bare pickupene?

Nja, du kan vel kanskje si det sånn. Lurer på om De 'vanlige' Studio'ene også består av ett stykke mahogny i kroppen. Studio Tribute er laget av "restetreverk" og kan ofte bestå av mange deler. Derav den billige prisen.

Selv om det er laget av rester var den tributen jeg hadde for en kort stund siden en veldig god gitar ,med god klang. Rett og slett en gitar som imponerte meg med hva den leverte i forhold til pris.Finishen er jo et sørgelig kapittel, men det som var viktig var ivaretatt godt på den .

Ja, det er ikke noe automatikk i at en gitar som består av flere biter, ikke er en bra gitar. Fender har vel gjort det i alle år uten at det har vært noe problem. Men det blir på den måten litt mindre 'ekslusivt' ifht. Les Paul, og som du sier, er det også spart inn endel på finish på disse. Men igjen; det er ikke noe i veien for at dette kan være gode instrument, men kvaliteten vil nok variere i større grad enn på en Standard f.eks.

Når det gjelder treverket, har vel også Studio'ene ofte flere trestykker limt sammen i kropp, mens Std. har ett stykke.

Nja, Gibson oppgir at de benytter 1 eller 2 biter Mahogny på påkostede modeller, så sjansen for å finne en Standard med 2 eller kanskje 3 biter og en Studio eller lignende rimelige modeller med x antall er nok ganske stor.

Nja, Gibson oppgir at de benytter 1 eller 2 biter Mahogny på påkostede modeller, så sjansen for å finne en Standard med 2 eller kanskje 3 biter og en Studio eller lignende rimelige modeller med x antall er nok ganske stor.

Ok. Da er ikke jeg helt på nett der. Historic-serien skal i hvert fall være ett stykke.

Jeg har hørt at limte trebiter(litt avhengig av str.) vil virke som ett stykke tre, hvertfall styrkemessig. Vil jo også tro at dette ikke skal ha så mye innvirking på lyden heller?

Det kommer veldig ann på limet ;) Men ja med godt lim så er brudd så og si aldri i limfugen. Tror heller ikke det har noen spesiell innvirkning på lyden, men det kan ha endel innvirkning på hvordan ting ser ut.

Da gadd jeg omsider å sjekke min egen Std '03, og den har iallfall kropp med 1 stykke mahogny.