Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med pickup-opsett stratocaster


Teammella

Anbefalte innlegg

Jimi Hendrix, Malmsteen, etc. it goes on and on....

Hendrix brukte de vanlige pickupsene som fulgte med stratten han spilte på, det var ikke noe boutiqe-merker som lagde mojo-pickups på den tida han herja. Jeg vil tro at Malmsteen heller ikke har veldig spesielle pickups i sin signaturmodell. For ordens skyld så hadde/har begge to normal S-S-S-konfig på strattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hendrix brukte de vanlige pickupsene som fulgte med stratten han spilte på, det var ikke noe boutiqe-merker som lagde mojo-pickups på den tida han herja. Jeg vil tro at Malmsteen heller ikke har veldig spesielle pickups i sin signaturmodell. For ordens skyld så hadde/har begge to normal S-S-S-konfig på strattene.

Malmsteen hadde vel egne DiMarzio vet jeg. I senere tid har vel Seymour Duncan en avtale med Malmsteen med sine YJM Fury pickups. Til å begynne med brukte vel også han originale Fender pu's i sine Strater, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok det mest allsidige, men jeg har aldri sett hverken Hendrix eller Malmsteen med humbuckere.

Hendrix spilte da på gitarer med humbuckere, men ikke på strat da... Men det var ikke Hendrix og Malmsteen jeg hadde i tankene da jeg foreslo HSS. Fikk forresten ikke Hendrix litt av "soundet" sitt pga han brukte høyrehendte gitarer, og derfor ble strengene "opp ned" i forhold til hva pickupene var designet for, eller er det bare en myte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hendrix spilte da på gitarer med humbuckere, men ikke på strat da... Men det var ikke Hendrix og Malmsteen jeg hadde i tankene da jeg foreslo HSS. Fikk forresten ikke Hendrix litt av "soundet" sitt pga han brukte høyrehendte gitarer, og derfor ble strengene "opp ned" i forhold til hva pickupene var designet for, eller er det bare en myte?

jo, det stemmer det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet du stiller kan ikke 100 vise svare på. Hva som er fin lyd er i høyeste grad subjektivt. Hva som er allsidig er i høyeste grad subjektivt. Jeg mener at en Stratocaster skal ha SSS i utgangspunktet, slik at det låter Strat av den. Her finnes det også uttallige pickuper som gjør det med små variasjoner. Andre liker Strater med HSS eller kanskje til og med HSH eller rett og slett HH! Det er blitt spilt blues med hotte humbuckere. Det er også spilt metall med 'vintage' voica singlecoils. Dette er en evig søken, og hver og en ender opp med forskjellige kombinasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.