Web Analytics
Jump to content

Bruk av effekter innenfor gitarspilling.

Studenten

Recommended Posts

Hei,

er en gruppe studenter som har et prosjekt om effektpedaler. I tilknytting til det har vi et par spørsmål. Selv om du ikke kan svare på alle spørsmålene hadde vi blitt kjempe glad for alle svarene som kommer.

1. På internettet står det at det er 50 millioner gitarbrukere i verden, hvor mange er det i Norge?

2. Hvor utbredt er det med effekter? Går det an å si ett tall, eller vertfall gjøre et estimat?

3. Hvem er det som bruker effekter? Er det bare profesjonelle, eller bruker hobby-gitaristene også effekter?

4. Hvor vanskelig er det å bruke effektpedaler, eller andre effekter?

5. Sånn vi har forstått det, så virker det litt tungvint å bytte effekter mens man spiller - hvordan løser dere det?

6. Hva er det som gjør at ikke alle bruker effekter?

7. Hvorfor er det så dyrt med effekter? Er det verdt det?

Om du ikke har svaret på noen av spørsmålene, men har andre synspunkt på effektpedaler/effektbrukt må du gjerne komme med de. Om du vet om en side eller lignende hvor vi kan lære mer må du gjerne komme med de.

Tusen takk for alle svar!

Helsing Kamilla, Sofie og Ine.

1. Aner ikke

2. Nesten alle som spiller elektrisk gitar bruker effekter (romklang, ekko, vreng, midboost+++++), enten de er innebygd i forsterkeren, eller separat effektenhet som ligger ett eller annet sted mellom gitar og slutttrinnet (siste krets i forsterkeren).

3. Se over

4. De fleste effektene er selvforklarende. Det er kun et ytterst få effekter som krever høy kompetanse for å forstå

5. Så å si alle eksterne effektbokser er designet slik at de skal ligge på gulvet med en impulsbryter hvor man aktiverer/deaktiverer effekten med foten. (Se for deg de gamle stålampene som hadde fotbryter)

6. Det kommer an på hva man definerer som en effekt, men det er vanlig at mange plugger gitar rett inn uten ekstraeffekter, og kun bruker de som finnes på forsterkeren.

7. Noen effekter er ganske billige, andre er svinedyre. Det er ikke alltid effekten i seg selv som er dyr, men selve hardwaren rundt (som skal tåle en del juling). Håndlagde effektbokser er mye dyrere enn disse "samlebåndseffektboksene", og grunnen er jo selvforklarende. (Som med alt som er håndlagd).

2. Hvor utbredt er det med effekter? Går det an å si ett tall, eller vertfall gjøre et estimat?

Vanskelig å kunne forespeile noe sånt, men de aller fleste gitarister bruker nok effekter, enten i form av enkelt-pedaler, multi-effekt-pedaler eller med innebygde effekter i forsterkeren.

3. Hvem er det som bruker effekter? Er det bare profesjonelle, eller bruker hobby-gitaristene også effekter?

Dette varierer nok fra person til person, men det finnes personer innenfor alle gruppene som bruker effekter, jeg er vel det som kan regnes som hobby-gitarist og har pedalbrett med flere effkter.

4. Hvor vanskelig er det å bruke effektpedaler, eller andre effekter?

Ulike effekter har ulik vanskelighetsgrad, men generelt sett så er det ikke vanskelig å bruke effektene. Det kan være vanskelig å finne din lyd, men utover det handler det om å skru og bruke ørene.

5. Sånn vi har forstått det, så virker det litt tungvint å bytte effekter mens man spiller - hvordan løser dere det?

Bytte effekter når man spiller er ikke vanskelig, kanskje noe som krever tilvenning dersom man er fersk gitarist og lett blir distrahert. Det som derimot kan være vanskelig er å endre parametrene på de forskjellige effektene mens man spiller, dette løser vel de fleste ved å sette opp effektene før man begynner og heller justere i pauser eller mellom sanger.

6. Hva er det som gjør at ikke alle bruker effekter?

Det er vel ikke alle som føler de har behov for å bruke effekter. En del klarer seg jo også fint med vreng og klang som er innebygd i forsterkeren, andre ønsker gjerne flere muligheter til å variere eller forme lyden og derav flere effekter.

7. Hvorfor er det så dyrt med effekter? Er det verdt det?

Jeg personlig synes ikke effekter er spesielt dyrt. Selvsagt finnes det enkeltpedaler som gjerne er dyre, men jevnt over synes jeg prisen er helt ok. Man trenger ikke så mange pedaler for å ha mulighet for stor variasjon i lyd, og hvis man legger pengene i et multi-effekt-brett har man nesten ubegrenset med muligheter for prisen av 2-3-4 vanlige enkeltpedaler.

Jeg føler at man også må definere litt hva man legger i effekter. Er forsterkervreng en effekt? Er en boostpedal en effekt? Equalizer? Dette er jo ting som har en effekt på lyden, og som kan legges til etter smak, men jeg har personlig litt vanskelig for å kalle det for effekter. Forsterkervreng er jo bare en økning av inngangssignalet slik at forsterkeren overstyrer, og en helt clean boostpedal gjør jo heller ingenting annet enn å øke signalet inn på forsterkeren. Equalizer ser jeg heller ikke på som en effekt.

Så hvis man ikke kaller de ovennevnte ting for effekter så tror jeg nok det er ganske mange som ikke bruker effekter. Mange som plugger rett i amp, og bare har en boost eller en eq for å kutte litt ekstra gjennom på soloer, for å slippe å stille om dette på forsterkeren midt i låta. Om man derimot kaller dette for effekter er det nok få som ikke gjør det.

Ser også du skriver effektpedaler, så da er det jo et spørsmål om klang/reverb, ift innebygget og i pedalform, om begge er/ikke er effekter eller om man forskjellsbehandler der. Synes selv klang er en effekt, og enten den er i pedalform eller innebygget i forsterker så er det en effekt.

Sånn ellers:

4: Enkle effektpedaler er gjerne ganske lette å bruke. Som det sies kan det være vanskelig å skru seg frem til sin egen lyd, men det er gjerne on/off og noen få skruknotter som er merket, så man kan ikke si den konkrete bruken er veldig vanskelig. Mer avanserte multieffektbrett er gjerne ikke like lette å forstå seg på, og her kan det være greit å sette seg ned noen kvelder med brettet og brukermanualen og lese seg opp.

5: Det kommer an på. For de fleste er det gjerne bare én effekt som skal forandres av gangen, og da er det som de er inne på tidligere, på de tradisjonelle effektpedalene, bare å tråkke på bryteren for å skru den av og på, så dette klarer de fleste uten problemer. Har man mange effekter som skal skrues av og på blir det fort litt mer styr midt kampens hete, og man må bedrive såkalt pedaldansing. Har man penger finnes det også større systemer som kan skru av og på en kjede med pedaler, men om man da trenger å bruke én pedal i kjeden må man enten ha dobbelt opp av pedalen, eller bedrive denne pedaldansingen når det behovet er der. På multieffektbrett kan det meste programmeres så et trykk på en bryter kan gjøre omtrent hva du vil. (Har selv en patch på mitt brett der ett trykk både bytter til en annen forsterkersimulering, skrur på solomodus og skrur på reverb, chorus og delay. Skulle jeg gjort dette med enkeltpedaler hadde jeg måttet tråkke på 4 brytere i løpet av et sekund)

6: Dette kommer også litt i sammenheng med det jeg skrev innledningsvis. Spiller man f.eks streit rock, punk eller metall kommer man ofte langt med en forsterker med god vreng og en boost for soloer. De som bare spiller på en helt rein forsterker, uten vreng, klang eller eq, vet ikke jeg helt hvem er, så det kan jeg ikke svare på.

7: En del effekter er dyre. En del er ikke. De dyre er ikke verdt det for meg. Jeg har et multieffektbrett med _alt_, som nytt koster omtrent like mye som to enkle, litt påkostede effektpedaler. Man får dugendes effektpedaler nedi 500kr/stk, og hadde jeg spilt på forsterker hadde jeg antakeligvis hatt enkeltpedaler selv også. Jeg synes brettet mitt låter knall, og jeg synes de fleste billigere effekter også låter knall, og derfor er det for meg ikke verdt å bruke mye penger på dette. Mange er nok uenige med meg (må jo være en grunn til at det selges dyre pedaler), så det er jo en smakssak hvor kravstor man er til lyden sin. Min oppfatning er at de fleste publikummere for de fleste mindre kjente gitarister, spesielt når de spiller sammen med fullt band, ikke hører forskjell på stort annet enn om det er reint eller vrengt signal, så derfor har jeg slått meg til ro med en helt grei gitarlyd, i stedet for å bruke mangfoldige tusenlapper på å leite etter den perfekte, for publikummet mitt hører ikke forskjell uansett.

Vet ikke om dere fikk noe fornuftig ut av dette, men lykke til med oppgaven uansett. Lov å spør hva dere studerer og i hvilken sammenheng (hvilket fag) dere har denne oppgaven?

Jeg tror også det kunne vært lurt å innsnevre problemstillingen en tanke, men nå skriver jo trådstarter effektpedaler i første post, så da er det vel rimelig å tenke at det er det det snakkes om og ikke effekter innebygd i forterker, eller? Likevel er det heller ikke en dum ide å definere hva man tenker på når det gjelder begrepet effektpedal.

Vet ikke helt, men jeg er litt skeptisk til billige pedaler. :unsure: Det kan vare at jeg innbilder meg og at det kan høres snobbete men tror at bare godt etablerte pedaler fungerer bra selv om der også finnes mye rart og dr*t.

Vet ikke helt, men jeg er litt skeptisk til billige pedaler. :unsure: Det kan vare at jeg innbilder meg og at det kan høres snobbete men tror at bare godt etablerte pedaler fungerer bra selv om der også finnes mye rart og dr*t.

Det er bare noe du innbiller deg ja.

Skit finnes overalt, og i alle prisleier :-)

...samme gjelder (heldigvis) gode saker!

Hva slags studenter er dere, egentlig?

Det lurer jeg også på, men hyggelig at dere kommer hit og spør!

Som "zed" skriver er han/hun skeptisk til billige pedaler. Jeg vet at det finnes veldig mange skikkelige bra billige pedaler.

Berhringer har en meget stor serie pedaler. Noen er veldig bra andre "suger"! Her må du være selektiv og det jeg alltid sjekker

er om de farger lyden når de er av! For disse har ikke true byepass. Jeg har en chorus som er utrolig god, men har også reverb som ikke låter bra!

Har ikke noen tro på at alt av "Boutique" pedaler låter konge heller!

Det som virkelig låter er de man lager selv ;)

Edited by Hank Annicke Noe

7. det finnes effekter som koster opp mot 2-3000kr, faktisk en helt vanlig pris.

Vanligvis koster det kanskje for produsenten 100kr eller mindre å bygge disse i deler. MEN.. Som med all bedrift, så skal folk tjene penger og man må tenke på alt det andre rundt disse kostnadene. Det sitter folk og setter dem sammen, folk som bruker mange timer på å designe disse, folk som jobber med å teste, videreutvikle, fjerne bugs, forbedre og oppgradere disse, + reklame, distribusjon and you name it.. Alle skal ha lønn, og folk skal tjene penger.

Veldig viktig faktum faktisk.. Det er så mange som klager på produsentene pga prisene ift hva det koster i deler, men ingen som tenker over alt det andre rundt disse kostnadene :)

Så sitter det gjerne folk og tester og luker vekk dårlige eksemplarer. Kvalitetskontroll koster penger det også.

Edited by Troll