Web Analytics
Jump to content

Lydkort?

Esp_ltd@95
 Share

Recommended Posts

Så eg skal spille inn sanger på gitar heime.

Eg skal bruke guitar pro 6 til å lage tromme og bass tracks, deretter putte dem i Reaper(innspilling program). Etterpå skal eg spille inn gitar over det.

Eg skal ha ein mikrofon ståande mot forsterkeren, med kabel gående inn i lydkortet, og lydkortet gående i PC.

Er det noe eg mangler?

Hvilket lydkort burde eg kjøpe? (tenker 1-2 tusen) spiller prog metal.

Det er veldig optimalt med et eksternt lydkort.

M-Audio har mye bra snacks til den prisen.. Jeg har brukt Line6 Toneport UX1 og UX2 til det meste, og det har fungert knall. Innebygget gitarsimmuleringer som gir en ganske tilfredstillende variasjon av toner. Ville heller brukt disse enn å kjøre en billig forsterker gjennom en billig mikk (nå vet jeg ikke hvilket utstyr du har da, men grovt sett)

Kjøpte min siste UX1 for 800kr, og det ligger en Shure SM 57 her på forumet til latterlige 500kr. Da har du et oppsett som holder lenge.

SM57 er en fin klassiker, så løp og kjøp hvis du skal ha en god mikk :) De går for 7-800kr på finn, og forsvinner fort.

Av lydkort så kan jeg desverre bare anbefale Toneport UX1/UX2. Funket bra for meg, som sagt.. Masse muligheter.

Men hvis du bare trenger et bra lydkort og ikke er så avhengig av simuleringer, så er der sikker masse annet som egner seg bedre :)

Kan også anbefale Line 6 UX1/ UX2. Flott lydkort til gitar, og den omfattende programvara (Pod Farm) som følger med kan brukes som VST i DAW'en. Spill inn rent signal og tweak lyden i POD Farm i miksen, og du har en gitarlyd som sitter. Du må nok kjøpe påbyggingsmoduler til programvara for å få skikkelig feite metallyder, men synes ikke prisen er avskrekkende. Du kan kikke på det på nettsidene til Line6.

På UX2 har du to innganger for mikk eller linje, så du kan mikke opp fortsterker med to mikker hvis du vil. Er ikke helt fornøyd med UX2'en til vokal, men den er bedre enn mine tidligere M-audio og Edirol lydkort.