Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan Blir Man "sertifisert" Musikklærer?


Erling

Anbefalte innlegg

En kar jeg møtte på byen her forleden dag som fortalte at han hadde tatt et slags kurs og en liten eksamen for noen år siden, etter dette så kunne han kalle seg gitarlærer og søke jobb på kulturskolen osv. Noen som vet noe mer om dette, hadde jo vært en fin bi-inntekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt et veldig godt spørsmål, men i.o.m at gitarlærer ikke er en beskytta tittel kan man kalle seg det uavhengig av formell kompetanse. Når det gjelder jobb i kulturskolen så søker jo de etter flinke folk, men heller ikke der er det alltid et krav om formell kompetanse, selv om de gjerne ønsker ansatte med en bachelor eller mastergrad innen musikk eller lærerfag.

I.o.m at du studerer på UiA ville jeg vel begynt i den enden? Sjekk opp om du kan få inkludert f.eks musikk og et PP-program (praktisk pedagogisk) i studieplanen din, eller studere det som et fritt emne, enten i stedet for, eller i tillegg til emner som allerede er i studieplanen din.

Men hva er du ute etter? Vil du lære noe, eller vil du ha et diplom? Og hva føler du er områdene der du kunne trengt bedre kompetanse for å bli en god gitarlærer (for jeg regner med at ikke ambisjonen er å bli en middels gitarlærer)? Pedagogisk innsikt, utøvende, teoretisk etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som gitarlærer i kulturskole, og for fast ansettelse kreves bachelorgrad minimum. Her i kommunen forutsatte de også PPU (praktisk-pedagogisk utdanning), så den må jeg ta på deltid ved siden av jobb.

Jeg har utdanning fra Høgskulen i Volda, og Hans Ole Rian (leder av MFO og Kulturskoleutvalget) erklærte den utdanningen som "perfekt for kulturskolen" på et foredrag jeg var på. ;)

Det er mange musikklærer/musikkpedagogutdanninger, både ved universitet og høgskole - så det er bare å søke! Det trengs flere gode musikkpedagoger i Norge. Jeg jobbet som kulturskolelærer ved siden av studiene, og det var uten tvil den beste biinntekten jeg noensinne har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett opererer vel kulsturskolene etter samme regler som andre skoler. Man kan naturligvis få vikariat og midlertidige stillinger, men lønna blir likevel en helt annen uten utdanning. Som Hank nevner ifb. med videregående, tror jeg faktisk det gjelder for kulturskolene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for svar. Skal prøve å få sjekket ut disse instruktørkursene. Det jeg savner er noe konkret og spesifikt om hvordan man lærer andre bort ting på best mulig måte. Har et fag som heter didaktikk på skolen her, men er bare abstrakt og vi lærer egentlig bare definisjonen på begreper, ingenting konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på kulturskole.

Har ingen relatert utdanning(Eller utdanning over hodet da den tida jeg skulle brukt på det stort sett ble tilbragt med gitaren :D ) ble bare annbefalt av en annen musiker de stolte på og that`s it.

Kulturskolene står jo fritt til å ta inn hvem de vil, selvfølgelig. Jeg har også jobbet i kulturskole uten relevant utdanning. Jeg har til og med hatt langtidsvikariat i grunnskole før fullført utdanning, så det er ikke noe problem, men fast ansettelse, og dertil lønn får man ikke før man har papirer å slå i bordet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er lærerstudent skal det vell ikke veldig mye til før du blir satt til noen oppgaver du kanskje ikke er utdannet til. Ut i praksis har jeg sett flere lærer uten utdanning innenfor musikk undervist i musikktimene. Når det gjelder gitarlærerer tok jeg selv timer gjennom en militærnekter uten musikkutdanning som fikk jobbe på kulturskolen jeg gikk på, så også her er det vell litt grums..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulturskolene står jo fritt til å ta inn hvem de vil, selvfølgelig. Jeg har også jobbet i kulturskole uten relevant utdanning. Jeg har til og med hatt langtidsvikariat i grunnskole før fullført utdanning, så det er ikke noe problem, men fast ansettelse, og dertil lønn får man ikke før man har papirer å slå i bordet med.

Åffkårs.

Men jeg er en ekte gitaristslask så noe utdannelse har det aldri vært snakk om her i gården :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det skrives her, kan kulturskolene ansette akkurat hvem de vil, uavhengig av om man har musikk-utdannelse eller ped. Dette gjelder også fast ansettelse. Noen skoler, spesielt der det ikke er problem å få tak i folk, krever ped. Man får lønn etter antall år man har studert, og ansienitet, dette ligger i tariffavtalene. Man får da betydelig lavere lønn uten utdannelse. Skolene står dog fritt til å sette folk hvor de vil i lønnssystemet.

Ang utdannelse så har de fleste på kulturskolen høyere musikkutdannelse, enten med ped inkludert i grunnutdanninga eller som ett- eller toårig PPU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.