Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Finne Jordingsfeil


Keven

Anbefalte innlegg

Det metallet du tar på, er det på gitaren, eller på noe annet?

Rent generelt kan jordfeil være vanskelige å finne. Det man gjør først, og som er ganske enkelt, er å sjekke at "alt" er jordet. Det gjør man med et multimeter. Da stiller men inn multimeteret til å måle for eksempel megaohm, og setter en av spissene på et jordpunkt, for eksempel baksiden av et potmeter der det er loddet på ledninger, og det andre på for eksempel bridge. Da skal man få "0" i utslag. Det skal altså ikke være motstand.

Brudd i jord til bridge er den mest vanlige kilden til støy på en gitar. Det kan være at ledningen har gått av av en eller annen grunn, eller også at gitaren er så gammel at korrusjon og slikt fører til at det blir motstand. Jeg har flere ganger fikset gitarer ved rett og slett kappe av jordledningen (hvis den er lang nok), avisolere et par cm, og skru stolen godt fast igjen etter å ha spredt ut enden av jordledningen i en "vifte" hvis det ikke er en enleder.

Det hadde vært nyttig å¨vite hva slags gitar det er snakk om, da slike ting er forskjellige på forskjellige gitarmodeller. Fortell så mye som mulig, ikke så lite som mulig, så får du bedre hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pirke litt på kablene og se om det er noen løse kabler.

Sjekk spesielt den kabelen som går fra bridge og inn i hullet der alle pottene ligger. Ser ut som denne kabelen kommer fra gitarens treverk på noen gitarer.

En ting som er greit å vite, er hvilken gitar du har ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å pirke på kabler osv. Hehe der er ikke noe kabel fra bridge. Jeg satt nylig på stetsbar vibarm. Dette er på en flaxwood liekki. Jeg har satt inn the sånn "full guffe på bridge" switch som jeg følte det var noe galt med, men det funker og det er støy uannsett on switchen er på 1 eller 2. Har også hatt piezosystem og preamp(lr baggs tbridge(bare saddler) og control-x preamp) inni, men dette ligger bare inni gitaren på "vent" da stetsbar ikke fungerer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg fikk så mye ut av det innlegget ditt, vil jeg foreslå to framgangsmåter:

- Jorde bridge!

- Levér inn gitaren til en gitartekniker. Her er det såpass mye leamikk med i bildet at det kan være kurant å overlate fiksingen til noen som vet hva de holder på med, og som ikke bare "føler at det er noe galt" når det gjelder komponenter.

Følelse har fint lite med jordstøy å gjøre.

Tre aktive komponenter inne i gitaren er tre veldig gode grunner til å la en proff fikse dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det samme problemet med min Gibson Les Paul Studio-modell. Kjenner flere som har Gibson-gitarer med akkurat samme problemet. Støyen opphører midlertidig når jeg kommer i kontakt med metallet på gitaren som er i kontakt med strengene/mikrofonene. Kan fort hende dette har noe med bridgen å gjøre, ja. Støyen er ikke såpass markant at det blir direkte plagsomt, men er definitivt noe jeg kunne klart meg uten.

Tror uansett det kunne være lurt å gå til en gitar-tech om man i det hele tatt skal gjøre noe med det. Er ikke noe vits i å herje og fikle, evt. gjøre det ti tusen ganger værre sjøl, om du heller kan få noen med erfaring på fagområdet til å gjøre det og heller spørre og grave etter hva som konkret er feilen og hvordan fyren har fått løst problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg på druen, så jeg skal ikke skrive så mye, men husk at jordingsfeil kan være farlig. :-) Ellers kan det løses lett, men problemet med å løse joringsfeil på jallamåter er ofte at du setter deg selv som jordingspunkt og når du da får seriøse jordingsfeil kan du ende opp med å få store mengder strøm gjennom kroppen ved alvorlige feil. Dette er noe de fleste gitarer desverre gjør, og kan være farlig, just so you know. ;-) Jeg personlig kobler alle gitarene mine så de heller støyer mer og jeg slipper å stryke med på spillejobb, men i 2012 kommer det sansynligvis en sikringsløsnig på markedet som sørger for begge deler samtidig. Taylor bruker en teknologi som er i gang med å bli gratis lisensiert til alle de store gitarprodusentene. Har du problemer med jording, fiks de opprinnelige problemene, ikke symptomene... Les deg opp, på temaet eller snakk med en elektrikker. :-) ca 55 musikere dør årlig av jordingsfeil, men ikke la deg skremme. Finnes sikkert 100.000 musikere som dør i bilulykker også. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isåfall må du definere hvilken del av "metallet" som fjerner støyen når du tar på den, hvis ikke bridgen er en del av dette metallet.. ;)

Det er bl.a. et toveisbryter, skrue ved pickupvelgeren, når jeg har foten på pedalbrettet stopper den også.

Men skal prøve med et multimeter idag, som casto sa, vil helst gjøre det selv, levere inn er noe jeg ikke har råd til nå og da blir det en stund til jeg får den igjen.

Edit, problem solved. Bridgen var ikke skikkelig jorda, hehe.

Endret av Keven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i 2012 kommer det sansynligvis en sikringsløsnig på markedet som sørger for begge deler samtidig. Taylor bruker en teknologi som er i gang med å bli gratis lisensiert til alle de store gitarprodusentene.

Interressant. Har du en link eller noe?

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interressant. Har du en link eller noe?

--Gunnar

Har desverre ikke så mye link å skryte av. Hvis du trykker på denne og deretter på "design" får du litt info om sikringene, men det er bare et par setninger. http://www.taylorguitars.com/guitars/electric/Features/

Store problemet med å konstruere en slik sikring løsning er at den må slå ut på så lite som 5 milliampere, og de eneste sikringene (såvidt jeg vet)som er små nok til det ble brukt i USAs atomprøvespregningsprogram på 40-tallet. Den produksjonen har de startet opp igjen i forbindelse med den elektriske serien deres, og sikringen sitter i jordingen slik at gitaren er fullstendig jorda slik som alle andre gitarer. Akkurat i det du skal til å få støt pga jordingsfeil ryker sikringen og gitaren blir fullstendig ujorda så man slipper å stryke med. Ny sikring koster noen få kroner eller noe sånt (vi gir dem bort gratis til alle som har et sånt system). Samme systemet brukes forøvrig også i alle de akustiske gitarene deres.

Det er ikke noe pressemelding eller sånt enda, men jeg diskuterte det med David Hosler som er vice president i Taylor, og de har utviklet en disc med denne sikringen på som gjør at den kan ettermonteres på alle gitarmodeller med en loddebolt. Teknologien blir gratis tilgjengelig for alle med en gang patentrettighetene har blitt verifisert (så de ikke i ettertid må betale noen andre for å bruke sin egen teknologi), men hva selve produktet skal koste og om det blir tilbudt fra alle produsenter er opp til produsentene selv. Det er alt jeg kan si forløpig, men jeg håper det kommer snart, for jeg har et par gitarer som kunne trengt litt jording igjen etter at jeg klippet den med vilje for en stund tilbake. Fant ut at det var noe tull med strømmen i leiligheten min da jeg fikk (veldig små mengder) strøm gjennom meg innimellom ved spilling.

Konseptet er vel ca det samme som det snakkes kort om her. Har ikke prøvd dette selv enda, så jeg går ikke god for noe ved den hjemmesnekra løsningen. http://www.tdpri.com/forum/tele-technical/212410-installing-taylors-new-universal-fused-string-ground.html

Her står det noe småinfo og et lite bilde av sikringen: http://www.taylorguitars.com/taylorware/Item.aspx?itemid=1272&categoryid=1009&page=1

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå da jeg skulle sjekke opp leveringstid (hadde produktnr liggende) at sikringsdiscen for ettermontering faktisk kommer til Norge allerede om ca 1 uke, så 2012 var litt pessimistisk. Kommer til å selges til kostpris som er ca 136kr (19$+mva). Skal montere det på 2 av mine elgitarer og teste det hjemme. :-)

http://www.taylorguitars.com/taylorware/Item.aspx?itemid=1272&categoryid=1009&page=1

Dere får ta kontakt hvis noen ønsker å teste en slik løsning. Får inn et par ekstra.. Men nå føler jeg at jeg har masa nok om sikringer. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg snakket med han jeg pleier levere gitaren inn på reparasjon hos. Han begynte å le av dette med å få strøm i seg med jordingsfeil i gitar, og sa at i isåfall var det pga jordingsfeil ved stikkontakt i ampen ikke gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.