Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Peavey 6505. Trenger tips og råd til lyd!


TurnTheTables

Anbefalte innlegg

Fikk meg ny amp idag! Peavey 6505 med Randall cab.

Det jeg lurer på.. Hvordan får jeg den heftige perfekte lyden? Jeg spiller for det meste metalcore, hardcore, djent, deathcore og de sjangrene der. Bruker for det meste Schecter hellraiser c-1 og ESP explorer. Begge har aktive EMG pickups.

Trenger jeg en booster? Tube screamer? Lyden jeg har nå er jo helt herlig. Men så ser jeg videoer overalt hvor de har ganske mye bedre lyd enn hva jeg får ut av peaveyen.

Og dersom jeg kjøper en booster, hvordan skal ampsettingen være da? High gain eller normal gain input?Burde den være på Clean/crunch (rythm) eller lead? osv osv..

Takker for svar og alt det der :)

Bilde av herligheten.

302929_10150314837221915_582746914_8099416_542297132_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der ser jammen meg ut som gammel ampen min + cab. Jeg ble veldig fornøyd med lyden jeg fikk ut av den iallefall. Brukte en Tubescreamer + noise suppressor i front for vreng, og en EQ + chorus (og kompressor noen ganger) i FX loopen for cleans. Spilte prog rock/metall, djent, thrash, og litt pop/rock og slikt gjennom skolen. Brukte de samme EQ instillingene for både clean og vreng live stort sett. Brukte gitarer med hotte passive pickups, inn på normal gain input. Gitarer med lavere output kan du prøve å sette inn i high gain input. Rhythm channel for både clean og vreng, Lead channel for solo og leads.

Rhythm gain: 5.5 - 6.0

Lead Gain. 2.5 - 3.5

Bright switch på

Bass: 4

Mid: 8

Treble: 6.5

Resonance: 6

Presence: 7

Tror det skal være riktig. Iallefall veldig nært. Brukte noenlunde de samme innstillingene i studio også. Må sies at tubescreameren gjorde stor forskjell på lyden, og noise suppressoren tok vek all støy (det var VELDIG mye støy). Har ikke prøvd med EMG pickups på den ampen, men jeg prøvde en 8 strenger med active Blackouts og det hørtes veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istemmer med Teppe her, Noisegate + en EQ i loopen. Spesielt EQ`n kan gi deg uante muligheter til å tunet deg inn til resten av bandets lydbilde. . Chorus/delareverb osv krydrer du til etter behov/øre..

Grattis med flott utstyr.. Grom rigg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Debris her..

Nøkkelen for en feit metalvreng er en god high gain-amp som er satt til minimalt med vreng, mens volum og mids skrus mest mulig opp.

Hvilke elemeter som sitter i kabinettet har mye å si også.. "Vanligvis" blir kabinetter med Celestion V30 brukt av mange metalband.

Eller har jeg hørt om en del som booster sine 6505 med noe ala Tubescreamer, og det skal visst være bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjappe og gode svar! Det er til stor hjelp :)

Jeg var innom Riff i Oslo idag, prøvde ut litt boosters (Forøvrig på leadchannelen hvor jeg tok gainen på pedalen til 0 og level fullt opp). Det var spesielt en jeg følte var helt sinnsyk, spesielt under soloer. Husker ikke helt hva den heter, men reiser garantert tilbake for å kjøpe den når jeg får litt cæsh :)

Også må jeg ærlig innrømme at jeg er ganske nybegynner med tube amps, og litt mer avanserte amper. Men den v30'en. Det er den som er i JCM, peavey's og engl's kabinetter, am i right?

Men jeg føler fortsatt at lyden ikke er helt perfekt.. Fikk en helt herlig lyd på riff idag (EVH kabinett) med samme innstillinger som jeg har på forsterkern her hjemme. Noe som kanskje må tas i betraktning er at jeg kjøpte den (Peavey + randall) brukt (godt brukt i litt over 1 år), og som noen nevnte at akustikken i rommet også er med i betraktningen. Det irriterer meg helt sykt i hvertfall. Lyden er awesome, men når jeg VET at den kan bli bedre, så skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke klarer det..

Føler jeg må legge til at jeg fikk både Randall og 6505 for 7000.. Jeg klarte ikke å ikke kjøpe den når den er så billig.. Ble nesten kvalm da jeg så annonsen på finn. Hehe :P

Kult med tilbakemeldinger :) Vil gjerne fortsette med å få forskjellige sounds osv. Har prøvd både KIllswitch Engage og Teppe sine innstillinger. Begge låter konge, men føler Killswitchen er mer for meg.. Men personlig liker jeg den jeg hadde fra før best egentlig.

Det feteste jeg har funnet til nå, uten boosters og andre pedaler er vell å sette 6 på alt. Men føler fortsatt at det er noe som mangler :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7k er jo helt latterlig, gjort et godt kjøp der!

En ting som kan være greit å sjekke, er når rørene ble bytta sist.. Er det lenge siden, så kan nye rør piffe opp lyden betraktelig :)

Anående boost, så liker jeg å ha pittelitt vreng i pedalen og skru ned volumet en smule. Det gir nesten samme resultat, bare litt mer fylde i lyden.

Visste ikke at kabinettet hadde V30s.. Om det stemmer, så er det ihvertfall helt sykt mtp samlet pris på 7k med toppen.

Noen av JCM....-kabinettene kommer med V30 ja, og det de som blir regnet som de "bedre" modellene :)

De dyre kabinettene til ENGL har V30, Pro-serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye rør sparka liv i min Marshall etter jeg kjøpte den hvertfall! :D

Men det er nok mye mulig akustikken i rommet du spiller i som gjør at det ikke låter like bra som i den butikken. Setter jeg på marshallen min her låter det knivskarpt og jævlig. I et lokale med tepper og andre gjenstander så låter det helt kanon.

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7k er jo helt latterlig, gjort et godt kjøp der!

Jeg ga 3000,- for min 5150 topp!

En annen ting som man bør gjøre de er å sjekke biasen, den er skrudd veldig "kaldt" fra fabrikk.

Her er det veldig mye å hente og man har ikke hørt ampen ordentlig før man har justert den imo, bare husk å tenke litt på hvor ofte du har råd til å skifte rør haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka litt, og det der er helt 100% sikkert min forrige amp som jeg bytta mot en gitar tidligere i år. Peaveyen er ikke 1 år gammel en gang, den ble kjøpt helt ny i Januar i år. Kabinettet ble også kjøpt ny i Oktober/November 2009. Utstyret har blitt brukt mye siden det ble kjøpt, men jeg ser ingen grunn til å bytte ut rør iallefall enda. BIAS'en er ikke stilt noe på. Og det ER Celestion V30's som står i kabinettet, jeg åpna det og så det for meg selv. Men, jeg hadde også problemer med at den hørtes litt "kald" ut. Kan være selve kabinettet?

Og som andre sier, rommet ampen står i har mye å si. Høyere volum vil få bedre lyd ut av en rør amp også, og hvis du tar av/på hjulene på kabinettet vil det også endre karakteristikken litt. Og pass på at du bruker riktig kabel mellom topp og kabinett!

Endret av Teppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.