Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

nybegynner spørsmål!


philip lauritzen

Anbefalte innlegg

jeg bare lurer på om jeg har hva jeg trenger nå?

nylon plekte: .73 .60

gitar

stemmer

reim

og bag skal jeg kjøpe senere, men er det noe vesentlig mere jeg trenger?

Evt en opplæringsbok og et ekstra strengesett hvis du synes det er kjekt å ha liggende i tilfelle en streng ryker ubeleilig, men begge deler er bare hvis du selv synes det er lurt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg så på en gitarbok "gitarboka mi!" utgave 1 for nybegynnere, noen som tror jeg kan selvlære meg selv med den? andre forslag på bøker, som kan ta meg helt fra starten til åå kunne litt av prinsippet i gitar ?

Den er absolutt en god bok, men min erfaring fra undervisning er at den ikke nødvendigvis er ideell for selvlæring, dels fordi det er få sangtekster til låtene (litt pga lisensbesparelser såvidt jeg kan se) og litt fordi mange av låtene låter best som gitar duetter. En fantastisk bok er "rymisk gitarspill" av Roy Henning Snyen. God for selvstudium og moderne og godt sangutvalg. Dessuten er den grundig pedagogisk uten å bli forvirrende. Forutsatt at du vil spille rytmisk. Ellers er "klassisk gitar" (ikke "spill klassisk gitar") av Sven Lundestad og Tor Solberg noe av det beste jeg har vært borti, og beste måte å lære å spille etter noter imho. Klassisk musikk i hovedfokus, så kanskje ikke noe for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vist legge inn hvilken hertz hver gitartone er i på tuneren, kan noen si hvilken tone strengene lager "sånn a, c, e eller noe". Og hvilken hz hver streng skal ligge på da gitaren er nøytralt stemt(nylongitar str 1/1)
. Tror jeg fant det ut : E-b-g-d-a-e. "1-6". 440 hz alle sammen. , ???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig som askret skriver. Tuneren skal stå på 440hz. Ikke tenk så mye på hvorfor i starten, for det er ikke så interessant, men tonen A kan ha 110, 220, 440, 880 osv hz. Dette har med utgangspunktet for hvordan gitaren din er stemt, og du kommer til å skjønne det etterhvert når du lærer mer. Bruk 440hz og stem gitaren EADGBE (mørkest til lysest). Hvis det står feil bokstav på tuneren din, slakk strengen først, deretter stram den til riktig bokstav kommer opp og følg pilene på tuneren. Hvis du trenger hjelp, stikk innom noen som kan hjelpe, f.eks butikken der du kjøpte den eller noen som kan stemme gitar. :) lykke til!

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for gode svar, har enda ikke fått noe gitar i posten, men jeg lurer på, hva er retferdig pris for en klokketime privatundervisning hos en nokså godt bekjent (min musikklærer jeg har kjent i 1,5 år). Nårr får jeg gitaren min fra sound 1??? Forskudd stelt den 29, og enda ikke sendt i posten -.-, tar det vanlighvis så lang tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tatt gitartimer, så det kan jeg ikke svare på, men ift Sound1 og leveringstid så kan du alltids sende dem en mail om du synes ting tar lang tid. Kan hende at det er noe de ikke har på lager elns, eller at de har glemt å gi beskjed om at det er sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for gode svar, har enda ikke fått noe gitar i posten, men jeg lurer på, hva er retferdig pris for en klokketime privatundervisning hos en nokså godt bekjent (min musikklærer jeg har kjent i 1,5 år). Nårr får jeg gitaren min fra sound 1??? Forskudd stelt den 29, og enda ikke sendt i posten -.-, tar det vanlighvis så lang tid?

Jeg vil si at en fair pris for en utdannet og flink gitarlærer er mellom 300 og 500kr timen, medet kommer jo helt an på nivået. Sammenligner man med håndtverkere eller andre som har tilsvarende eller kortere utdannelse og også jobber timebasert bør det jo være sammenlignbart.

Ang sending så tar vel en norgespakke fra Harstad og til deg normalt 3 arbedsdager, men utover det må du bare ta kontakt med sound1. Jeg kjenner ikke rutinene til nettbutikkene rundt omkring i landet så godt, men hvis en vare ikke er på lager hos dem er det klart at det kan trekke opp leveringstiden en god del. Du har jo også pakketiden deres som jeg ikke kjenner til. Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.