Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Generell Spesiell, hørt om de? sjekk de ut her!


frygisk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg Veit ikke om dere vil syns det samme som meg, men jeg vil ihvertfall dele dette bandet og deres historie med dere. :)

Plata dems river i rockefoten, den lyser ungdommelig naivitet og engasjement og produksjonen er deilig, men det er historien bak som gjør skiva helt spesiell for min del.

hør på skiva her: Generell Spesiell – Vi Må Gjørra No!

utklipp fra deres egen facebook-side:

"Med Generell Spesiell hører det med to historier, veldig vanskelig å gjøre kort, men:

Den generelle historien:

Generell Spesiell blir i visse kretser (familie og venner) regnet som et av Hedrums beste pønkrockorkester. Bandet har en lang og imponerende CV. Bandets medlemmer har blandt annet lang erfaring som cafemedarbeider, maler, sveiser, lærer og bassissten har til og med fått 300 kroner for å spille på en ungdomsklubb.

Det hele startet i 1999 da fire unge gutter som hadde lært seg hvert sitt grep slo seg sammen og naturligvis startet et pønkeband. Inspirert av den norskspråkelige pønken fra tildlig 1980 og en god dose protestviser fra 1970-tallet kan man kalle musikken visepønk, hvis man vil. Hvis man ikke vil kan man kalle det jazz, Lou kan avgjøre.

Etter 12 år er endelig debutalbumet "Vi Må Gjørra No!" her.

Den spesielle historien:

Vi fikk desverre ikke spilt sammen i mer en et år før hovedlåtskriver Leif Ole, tidlig i 2000, fikk diagnosen kreft. Vi var nære venner i bandet noe som gjorde at bandet og musikken var en viktig drivkraft for å holde motet oppe. Å fortsette å skrive låter, legge planer og tenke fremover var en måte å kjempe mot sykdommen. Etter to års sykdom, gikk Leif Ole bort i Juli 2002.

Som band prøvde vi å starte opp igjen ca ett år etter, men gnisten var borte. I årene etter fortsatte Leif Ole og GS´ sanger å være med oss, og strofen "En dag skal vi spille inn låtene ordentlig" har blitt sagt utallige ganger. Sommeren 2010 ble endelig ordene gjort om til handling.

Vi pakket sammen alt vi fikk tak i av lydutstyr og rigget oss opp på det gamle øvingsrommet, låven til Leif Oles foreldre. 10 dager med opptak, grilling og morro la grunnlaget, og med noen ekstra helger med pålegg og miks i studio er "Vi Må Gjørra No!" endelig her.

Til dere, til oss, og til deg."

jeg er nok en følsom sjel, men låta "siste sang" treffer meg voldsomt i hjerterota. :blush:

jeg vil egentlig bare avslutte her med at dette er ei plate du kan kjøpe med god samvittighet da gutta gir alt overskuddet til kampen mot kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.