Web Analytics
Jump to content

Eigenkomponert jazz-låt på gitar


Recommended Posts

Fin sang, det må jeg si. Sommeraktig og fin, som en varm bris på senhøsten. Litt mer på grensen til blues i selve temaet (eheee...), men soloen smakte det veldig ofte jazz av.

Komposisjonsmessig savner jeg litt mer kontrast og kohesjon. Med kontrast mener jeg at det er litt lite forskjell mellom A- og B-delene, og at soloene godt kunne ha knyttet temaet og overangene bedre sammen. Med kohesjon mener jeg at du kunne godt hatt litt "sammenheng" mellom overgangene, soloen og temaet. Bruk variasjoner av temaet som utgangpunkt for soloen, kanskje?

Overgangene (1:31 og 1:59) kom generelt veldig brått på - uten at noe ledet opp til det. Litt mer fantasifullt komp vil nok hjelpe på der. :)

Spilleteknisk er alt helt fint. Personlig hadde jeg sett litt seigere vibrato og mer kresen bruk av bending. Du bender litt uten mål og mening og får noen toner som ikke tjener melodien i soloen her og der. Av og til treffer du, av og til blir det litt "rart". Fin sweeping.

Du kan prøve noen andre voicinger på akkordene for å få frem litt mer jazzpreg. :)

Men bunnlinja er: Dette er en solid komposisjon - temaet sitter godt i skallen etter første gjennomlytt! Det er gode greier i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det harmoniske er et fint utgangspunkt med tanke på improvisasjon.

Enkle akkordstrukturer uten altfor mye #/b 9/11/13, som på sin side har både pluss og minus ved seg.

Når akkordstrukturen er så enkel som den er her, så er det (opplever i hvert fall jeg) lett å sette seg litt fast i ren dur og moll-tonalitet, noe som (igjen, for min del) gjør at mye av jazzfølelsen uteblir. Det blir litt for mye "sol og sommer" (Postgirobygget *host*) og det er ingen toner eller fraser som virkelig stikker seg ut og briljerer.

Det positive med en slik akkordgang er at du har relativt stor frihet til å utforske de nevnte #/b 5/9/11/13, som kommer til å pushe melodifraseringene et godt stykke inn i (taffell)jazz-land. I tillegg er det et ganske så oversiktlig akkordskjema som er lett å huske.

Jeg hadde likt å høre kun A-delen med melodien du har komponert + noen runder med improvisasjon. :)

Ellers er jeg litt enig i forhold til bendingene/tappingen. De kommer litt malplassert/hytt og gevær. Sweepingen er også litt 'off' rent musikalsk. Fint teknisk utført, men i denne konteksten litt unødvendig, i hvert fall når det er en ren durakkord som sweepes.

Til slutt så er det bare å kjøre det tipset som 99% av alle musikkpedagoger som har en jazztilnærming bruker å anbefale: finn deg en jazzlåt du liker og plukk fraser til krampa tar deg. Det har jeg aldri gjort, og er sikkert grunnen til at jeg aldri har fått noe dreis på jazzen, samme hvor hypp jeg er på å utvide det musikalske repertoaret mitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det harmoniske er et fint utgangspunkt med tanke på improvisasjon.

Enkle akkordstrukturer uten altfor mye #/b 9/11/13, som på sin side har både pluss og minus ved seg.

Når akkordstrukturen er så enkel som den er her, så er det (opplever i hvert fall jeg) lett å sette seg litt fast i ren dur og moll-tonalitet, noe som (igjen, for min del) gjør at mye av jazzfølelsen uteblir. Det blir litt for mye "sol og sommer" (Postgirobygget *host*) og det er ingen toner eller fraser som virkelig stikker seg ut og briljerer.

Det positive med en slik akkordgang er at du har relativt stor frihet til å utforske de nevnte #/b 5/9/11/13, som kommer til å pushe melodifraseringene et godt stykke inn i (taffell)jazz-land. I tillegg er det et ganske så oversiktlig akkordskjema som er lett å huske.

Jeg hadde likt å høre kun A-delen med melodien du har komponert + noen runder med improvisasjon. :)

Ellers er jeg litt enig i forhold til bendingene/tappingen. De kommer litt malplassert/hytt og gevær. Sweepingen er også litt 'off' rent musikalsk. Fint teknisk utført, men i denne konteksten litt unødvendig, i hvert fall når det er en ren durakkord som sweepes.

Til slutt så er det bare å kjøre det tipset som 99% av alle musikkpedagoger som har en jazztilnærming bruker å anbefale: finn deg en jazzlåt du liker og plukk fraser til krampa tar deg. Det har jeg aldri gjort, og er sikkert grunnen til at jeg aldri har fått noe dreis på jazzen, samme hvor hypp jeg er på å utvide det musikalske repertoaret mitt.

Ja skjønner kva du meiner, men har berre spilt el gitar ett år, så er litt vansklig å "gå ut på lange reiser" siden eg ikkje kjenner fingerbettet like godt som eg vill. Det var moll-sweeps btw. Sangen var meint som mer "lett på øret" og metheny er ein stor inspirasjon. Takk for krittikken btw! :)

Link to comment
Share on other sites

Reagerer mest på lyden, men det er litt vanskelig å forklare.

Noe anna jeg ville prøvd meg på gjelder bendingene. Ofte føler jeg bending på spesielle steder i min soloing blir feil, så jeg velger å enten slide eller "trille" mellom de tonene, det blir ofte mer behagelig i en laidback setting, jeg tror det ville fungert i denne låta også.

Ellers veldig modig komposisjon å lage etter et år med gitar bare, det skal du ha! På min etårs-periode spilte jeg bare "vanlige" akkorder og powerchords.

Edited by xshorteyx
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.