Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Neck-skifte på Strat


varde

Anbefalte innlegg

Hei!

Har vært på jakt etter en god strat i det siste, men personlig skulle jeg hatt en litt tjukkere hals på den (har relativt store hender). Digger alt med strat-kroppen, lyden fra single-coilene og oppsettet av de og mener gitaren er tingen for meg, så muligheten for noe annet enn akkurat stratkroppen er utelukket, men har noen noe erfaring med hvilke halser fra andre Fender-gitarer som passer godt til erstatning? VIlle det f.eks. fungert bra med en telecaster-hals, i og med at den er noe feitere, på en strat?

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En strathals og en telehals er to forskjellige greier, ikke bare headstock og ev. halsprofil som er forskjellige.

En strathals er buet i enden, mens på telecasteren er den mer rett. Se bildet...

Neck_comparison2b.jpg

Rosewood gripebrett er strat, lønn er tele.

En telehals vil ikke passe på en stratkropp, med mindre kroppen/halsen modifiseres noe. En strathals på telekropp derimot, passer fint.

Sjekk ut Allparts. Gode halser/kropper til en rimelig penge. For litt mer gryn så sjekk ut Warmoth, Musikraft, GuitarMill, USAcustomguitars etc...

Hva slags profil er du ute etter? Tykk, type "balltre"? Allparts sin SMNF-FAT-hals faller inn under "feiting"-profilen og er tykkere enn Nocaster-halsen (den standariserte, ikke blackguard-replikaene) til Musikraft..., for å komme med et eksempel.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis balltre altså, men bare ørlite granne tjukkere! telehalsen er igrunn idéell, men tar poenget med tele- kontra strat-hals (hvordan kunne jeg overse noe sånt?!). hm, får heller fortsette letinga. Kan jo hende det bare er jeg som er dritlat og har vanskelig for å tilpasse meg etter tynnere halser, ettersom jeg har spillt på en les paul store deler av livet mitt...

Endret av Aphelion
Fjernet unødvendig sitering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, en strat har mange fine egenskaper. Men det virker som det er endel forvirring rundt begrepet 'stor' hals.

En som har store hender, kan likevel føle at en hals er liten, hvis den ikke er brei nok. Selv om det er mer å gripe rundt på en tykk hals, vil fortsatt avstanden mellom strengene være det samme som på en tynn hals. Avstanden mellom strengene er kanskje det som oppleves størst for de med store hender.

Idag er de fleste 'moderne' elektriske gitarhalser på 41.27mm (1 5/8") og 42.86mm (1 11/16"). Grunnen til dette, er nok for at Fender startet med disse breddene på oversadlene sine. Fenderskolen er de mest kopierte elektriske gitarene idag.

Men Fender hadde også to bredder til på oversadlene sine. Den ekstremt sjeldne er på 47.625mm (1 7/8") og den veldig sjeldne på 44.45mm (1 3/4"). Idag vet jeg bare om én serieprodusert strat med denne siste sadelbredden (G&L Jerry Cantrell signatur modell), men den har bare én pickup.

Om du tenker på en hals som er litt bredere, med litt mer plass mellom strengene, er det en løs hals du må se etter. Jeg selv bruker en strat med 44.45mm sadelbredde med standard bakprofil, og liker at det er en smule mer plass mellom strengene og at jeg rekker rundt lett. Jeg har ikke store hender, men er vant til litt tykkere og brede halser fra mine akkustiske gitarer. En hals som BÅDE er tykk og litt bredere enn vanlig, ville vært noe du allerhelst skulle prøvd først, men det blir litt problematisk, da disse ikke er hyllevare. Om du vil trives best med en hals som er større i alle retninger, må du selv vurdere, men jeg har gode erfaringer med standard bakprofil og litt bredere sadel på en elektrisk, kontra en akkustisk gitar.

Man kan få gode halser på ebay for en forholdsvis rimelig penge, men disse er aldri 44.45mm, dessverre. Da er alternativet å kjøpe en hals fra en amerikansk produsent som skrevet i de andre svarene du har fått. Merk at Allparts ikke har 44.45mm sadelbredde.

Det raskeste alternativet er å bestille en fra Warmoth. De har drøssevis med ferdige halser liggende. Der kan du spesifisere hvilke bånd du vil ha og evt finish. De er litt stive på frakten, men du vil få en kvalitetshals forholdsvis raskt.

En annen ting du burde være klar over, er at ikke alle halser lar seg justere med halsen og strengene påskrudd på gitaren. Du vil spare deg for MYE frustrasjon ved å velge en som kan det. Velger du en Warmoth med benevnelsen PRO, lar den seg justere med halsen påmontert. Forresten er Warmoth et fint sted for å orientere seg om halsprofiler, sadelbredder, bånd etc. Vedlagt link er til strathalser med 44.45mm sadelbredde.

http://www.warmoth.com/Pages/ClassicShowcase.aspx?Body=1&Shape=1&Path=Strat&nutWidth=6&sort=price

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA Standard har vel den tynneste/slankeste halsen av alle nåværende modeller.

Hvis du er vant med f.eks en 50's Les Paul, lager f.eks warmoth en halsprofil de kaller 59' roundback som nok er midt i blinken. De fleste Les Paul modeller har vel forøvrig en bredde ved oversadel/nut på ca 43mm (+/-)

Angående bredde på oversadel så er 41mm standard på vintage Fender halser, 43mm på mange amerikanske og 42mm på mange meksikanske.

Angående profil, så er ikke bare tykkelsen det som avgjør om man føler at en hals er "tykk" eller "tynn" - mange opplever også en D formet bakprofil som tykkere, fordi den gjerne har mer "skuldre" og dermed oppleves omkretsen som større/kraftigere.

Vær oppmerksom på at en nyprodusert løs-hals fra f.eks warmoth gjerne ikke er "plug & play" slik mange forventer. Alle løshalser må i regelen både båndslipes og tilpasses i oversadel. Dette er stort sett uavhengig av prisen på halsen. Så med andre ord - om dette ikke er noe du kan gjøre selv må du gjerne legge til omlag 1500,- kroner for hjelp til dette av en kyndig reparatør e.l.

På e-bay får du forøvrig kjøpt originale Fender halser fra produksjonsgitarer. En stor (men dyr) aktør her er "The stratosphere" : http://stores.ebay.com/The-STRATosphere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Fender American Vintage Hot Rod 62 Strat.

God og tykk C hals, moderne bånd og radius...meget god strat.

Takk for tipset! Vet at American Vintage Hot Rod 62 er et meget godt alternativ for meg, men synes prisen er nokså stiv...

Takker hjertelig mye for alle gode tips og råd her! Skal sjekke videre hos diverse forhandlere fremover, så får vi se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.