Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tykkere strenger!


Philz

Anbefalte innlegg

Varför inte köpa en 0.80 och en 0.65 bassträngar och sen bygga på uppåt med ett vanligt gitarr set (typ 0.54-0.12 med spunnen G)?

/Magnus

Tenkte jeg skulle prøve noe sånnt ja.

Skal kjøpe 0.74 nå og se hvordan det går. Kan hende det blir litt for slapt, om det gjør det så får jeg kjøpe bass-strenger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle prøve noe sånnt ja.

Skal kjøpe 0.74 nå og se hvordan det går. Kan hende det blir litt for slapt, om det gjør det så får jeg kjøpe bass-strenger :P

Det är ingen skillnad på bas och gitarrsträngar förutom tjockleken.

Det som gör dem fastare på en bas (när de är stämda till samma ton) är att skalan på halsen är längre.

Problemet med att ha så tjocka strängar på en gitarr är att stallet, sadeln och stämskruvarna inte är byggda för det.

Man måste oftast borra upp hålet i stämskruvarna (eller byta till basstämskruvar).

Många stallsadlar fixar inte strängarna heller, speciellt inte såna där strängen skall genom ett hål (som på stallet på en Gibson).

Kolla upp alla såna grejer innan du börjar köpa strängar.

Och det nog även en bra ide att köpa en baryton gitarr.

/Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är ingen skillnad på bas och gitarrsträngar förutom tjockleken.

Det som gör dem fastare på en bas (när de är stämda till samma ton) är att skalan på halsen är längre.

Problemet med att ha så tjocka strängar på en gitarr är att stallet, sadeln och stämskruvarna inte är byggda för det.

Man måste oftast borra upp hålet i stämskruvarna (eller byta till basstämskruvar).

Många stallsadlar fixar inte strängarna heller, speciellt inte såna där strängen skall genom ett hål (som på stallet på en Gibson).

Kolla upp alla såna grejer innan du börjar köpa strängar.

Och det nog även en bra ide att köpa en baryton gitarr.

/Magnus

Er 27" skalalengde. Så det skal nok gå bra. Men som du sier så må jeg nok borre opp stemmeskrua litt. 0.70 gikk såvidt inn.

Da tror jeg det blir bass-strenger på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslo å bruke basstrenger på så å si samme spørsmål for en måned siden ca. , men da fikk jeg til svar at det er stor forskjell på bass- og gitarstrenger, og at dette ikke var noen bra løsning.

edit : ref denne tråden :

(Vet att det inte var du som sade det).

Det är ingen skillnad på bas och gitarrsträngar.

En 0.70 Nickel Round Wound basstränga är samma sak som en 0.70 Nickel Round Wound gitarrsträng (det är bara längden som brukar skilja).

Svårt och få något i närheten av en vettig ton från så tjocka strängar på en gitarr, tycker jag.

Det låter bara "flööfffffoouuu".

Har blivit ganska kul det med hur metalsnubbar försöker övertrumfa varandra med "vi stämmer ner ännu mer än ni gör! Så det så!" (lite "min pappa är starkare än din pappa" över det). Det, i mina öron, passerade att vara tungt för länge sen. Nu är dte mest ett odistinkt muller.

Sen när man står på scen och skall ut i PA så skär teknikern bort allt det som finns där nere för att få vett på ljudet och ge plats för andra instrument, och det enda som blir kvar av gitarren är nästan ingenting (som Meshuggah live, till exempel).

/Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde .080 basstreng på C-8'n min med 26.5", fungerte ikke så bra selv i standard tuning. Kanskje bedre med 27" og oppover. Bruker nå .074 av flere grunner; lettere å få tonedefinisjon, lettere å frette, lettere å kjøpe her til lands og mye mer balansert for et standard 10-64 7-strengersett . Hadde jeg fått tak i .076 eller .078 hadde det vært enda bedre, men D'Addario lager ikke det.

.080 kan kjøpes fra stringsdirect.co.uk (1 uke leveringstid av egen erfaring) eller stringmail.co.uk (2 uker leveringstid av egen erfaring).

Hvorvidt det er forskjell på tvunnet bass- og gitarstrenger vil jeg ikke begi meg utpå, men av erfaring jo høyere i dimensjon du går, jo mindre definisjon får du og mye mer tilpasset EQ må til for å dra noe som helst nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok forskjell på modeller og fabrikat, men generelt sett har nok bass strenger en kjerne og er tvunnet med tanke på mensur, lyd og stemming på en bassgitar. Det samme for en gitar...så i de fleste tilfeller vil gitarstrenger være brightere i lyden og harmoniske overtoner vil komme bedre frem. Basstrenger vil virke mørke og slappe i lyden i forhold. I tillegg er strengene lenger, og har en mye større ball på enden slik at det er vanskelig å tre strengen i noen gitarstoler. Har lest litt på forskjellige steder på nett i tillegg til å ha diskutert det noen ganger med gitarister som har prøvd med basstrenger, og i enkelte tilfeller er matchen mellom basstreng-pickup-gitar-effekter-amp bra og det låter killer...men i de fleste tilfeller har gitarstrenger fungert mye bedre...både lydmessig og praktisk (at strengen og ballen passer i stolen osv).

Men enkeltstrenger er ikke dyrt, finn en butikk som har bra utvalg og bestill noen enkeltstrenger av forskjellig type og prøv deg frem. Jeg vet fra mine basser at strengetyper som funker aller best på den ene, låter bæsj på en av de andre bassene...jeg synes det er verdt tiden å prøve seg frem og finne sine egne favoritter til sine instrumenter.

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.