Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lage Dubstep med gitar effekter?


Seb

Anbefalte innlegg

Dubstep er et ord som bør slettes fra jordens overflate.

Litt trist å se selv mods komme med slike utsagn. Selvom noen har sagt det allerede, vil jeg støtte utsagnet om å holde tråden saklig, for den berører faktisk et ganske interessant tema.

Dersom du har et multieffektbrett, har du mye godt i den. Jeg er egentlig ganske usikker på hvordan jeg ville gått frem, med tanke på effekter og hvilken effekt som kommer først, men jeg tror at du kan få mye fett dersom du bruker flere expressionpedaler, og setter dem til feks ting som "wobble", "resonance", "phaser" og "octave". Det er selvsagt mange flere effekter å velge mellom, men disse kan skape et lignende lydbilde.

Jeg tror at dersom noen klarer å kombinere dubstep og progmetal, vil det bli fantastisk fett! ;>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har et boss gt 8 brett proppet med effekter. Holder på å prøve å lage dubstep men er ganske vanskelig. Har noen erfaring med det eller tips?

Effekten jeg har nå som er nærme dubstep, men mangler det lille ekstra består av: Masse distortion, Phaser, Flanger, Chours og octave som jeg gjør med pedalen.

Off topic: Her var det mye folk som ikke evner å svare på temaet. ;-) Vil ikke si at Dubstep er noe værre enn den mest bråkete skrike-metallen en del folk får god aksept for her inne. Har vi plutselig kommet dit hvor man skal rangere andres musikksmak i en tråd som handler om utstyr og hvordan man kan bruke det? Jeg får vel nevne at jeg verken liker å høre på skrike-metall, show off-sweeping, dubstep eller de fleste av Arne Nordheims komposisjoner, men det må da gå an å sette pris på ny anvendelse av musikalske elementer? Hvis alle skulle tenkt sånn hadde vi fortsatt hørt på gregoriansk munkesang...

On topic: Skal det brukes live, til innspilling, eller bare for generell morro? En synthesizer-plugin på pc vil nok kunne hjelpe deg langt på vei med et par effekter som GT8 ikke klarer å lage hvis du ikke trenger å anvende det live. Det er rett og slett litt mange synth-filtere som skal til, og det er ofte litt utenfor GT8s bruksområde. Evt kan du få tak i en enkel synthesizer-modul med input fra lyd-kilder og koble GT8 inn på den for live-bruk? Boss sin bass synthesizer-pedal er også en rimelig måte å få et syre-uttrykk når den kombineres med GT8, men da ville jeg satt sythen først, og så kjørt på effektene, litt avhengig av ønsket lydbilde selvfølgelig. Begge rekkefølger bør prøves...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic: Her var det mye folk som ikke evner å svare på temaet. ;-) Vil ikke si at Dubstep er noe værre enn den mest bråkete skrike-metallen en del folk får god aksept for her inne. Har vi plutselig kommet dit hvor man skal rangere andres musikksmak i en tråd som handler om utstyr og hvordan man kan bruke det? Jeg får vel nevne at jeg verken liker å høre på skrike-metall, show off-sweeping, dubstep eller de fleste av Arne Nordheims komposisjoner, men det må da gå an å sette pris på ny anvendelse av musikalske elementer? Hvis alle skulle tenkt sånn hadde vi fortsatt hørt på gregoriansk munkesang...

Second that! Denne dubstep tingen (som jeg ikke har hørt på før i dag) var jo ikke slående vakkert, men helt klart noe nytt.

...og i mine 60talls-ører langt mindre slitsomt enn det som du så treffende kaller "skrikemetall".

(Prøvde å klikke "Like this", men jeg hadde nådd kvoten min for i dag, sa systemet. Morsomt, siden det er første gang noensinne jeg trykker på den knappen:)

On topic: Skal det brukes live, til innspilling, eller bare for generell morro? En synthesizer-plugin på pc vil nok kunne hjelpe deg langt på vei med et par effekter som GT8 ikke klarer å lage hvis du ikke trenger å anvende det live. Det er rett og slett litt mange synth-filtere som skal til, og det er ofte litt utenfor GT8s bruksområde. Evt kan du få tak i en enkel synthesizer-modul med input fra lyd-kilder og koble GT8 inn på den for live-bruk? Boss sin bass synthesizer-pedal er også en rimelig måte å få et syre-uttrykk når den kombineres med GT8, men da ville jeg satt sythen først, og så kjørt på effektene, litt avhengig av ønsket lydbilde selvfølgelig. Begge rekkefølger bør prøves...

Lykke til!

Ellers kan jeg varmt anbefale Adrenalinn (finnes som HW og som plugin) - helt fantastisk hva den saken kan gjøre med gitar!

Eksempel: http://snd.sc/lEbGJP - to gitarspor; 1ste lager "rytmen" og "bass", det andre er bare akkorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.