Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarproblemer


Erika1979

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har lenge hatt merkelige problemer med gitaren min, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.

Da jeg først kjøpte gitaren, virket alt helt fint. Men det var først etter et års tid at det kom en sånn "suselyd" når kabelen sto i. Jeg tenkte egentlig ikke så mye over det i begynnelsen, men etter hvert ble det mye verre. Jeg var nesten sikker på at det var gitaren det var noe galt med, så jeg åpnet den for å ta en titt. Alt så suverent ut, ingen løse deler eller ledninger. Heller ingen jordledningsbrudd.

Da jeg satt å øvde en dag, var det ingen tegn til noen susing. Bare jeg var så vidt borti kabelen kom det tilbake. Jeg måtte sitte å vri på kabelen gjentatte ganger for å få det til å forsvinne. Etter hvert forsto jeg at kabelen definitivt var ødelagt. Dagen etter dro jeg ned til Myhrbråten å kjøpte en ny kabel. Den fungerte kjempe bra, og lyden var fantastisk! Men etter en stund var suselyden tilbake IGJEN. Ikke nok med det, men det samme skjedde med begge kablene, også den jeg aldri hadde hatt noen problemer med. Og den kabelen har fungert helt fint i 10 år nå. Prøvde også begge kablene på en annen gitar, uten problemer.

Suselyden har vært der en god stund nå, og jeg begynner virkelig å bli lei. Ikke kan jeg øve, og ikke kan jeg spille live uten at den kommer. Dette går bare ikke lenger.. Kan eventuellt sende den til reperasjon, men har ikke råd for tiden. Noen som har en anelse om hva som kan være galt?

Endret av Erika1979
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Prøvde også begge kablene på en annen gitar, uten problemer."

Antar det betyr at du har sjekket ut kabelen som synder, da den fungerte fint med en annen gitar. Ble denne testet på samme forsterker som du vanligvis spiller på? Har du testet på flere forsterkere i feilsökinga? Jo mer du kan luke ut, jo enklere er det å finne feil - på generelt grunnlag.

Kan väre greit å vite hvilken gitar du har, ulike konstruksjoner/kvalitet kan gjöre visse ting mer eller mindre sannsynlig. Evt kabel og amp kan også väre greit.

Ikke mye til direkte lösning på ditt problem, men litt mer info kan väre greit her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde prøvd med enda en kabel før jeg begynner å skifte ut andre ting. To kabler kan være i stykker.

Når det er gjort, og evt. uten hell, hadde jeg forsøkt å få testet gitaren på en annen forsterker. Da har du fått eliminert at feilkilden er andre steder enn i gitaren.

Så kan man ta det derfra. Nå antyder du at du er raka blakk for tiden, og sier ikke noe om hvor du bor, men du skal ikke se bort fra at en eller annen gitarfikler her på forumet kan kikke på dette for en relativt sympatisk pris. Jeg, for eksempel, tar nesten aldri betalt, siden det da ikke er mulig å klage på utført arbeid.. :)

Jeg kan selvsagt ikke love at andre har samme praksis, men generelt sett er forumet stappet med hyggelige medlemmer som gjerne hjelper til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Takk for mange gode svar! Jeg har prøvd med tre forskjellige kabler, og to av dem vet jeg 100% sikkert at fungerer. Den tredje var i ferd med å ta kvelden. Jeg har også prøvd begge kablene på en annen gitar, og det fungerte helt fint! Det var ingen susing i det hele tatt. Jeg har ennå ikke prøvd på en annen forsterker, fordi jeg kun har en (hehe). Jeg kunne jo eventuellt tatt med meg gitaren til Myhrbråten i Oslo for å teste gitaren der. Jeg tror det kanskje kunne være et godt alternativ. Jeg har også prøvd alle tre kanalene til begge mikrofonene, og det suser på alle sammen.

Jeg hadde tidligere en kompis på besøk, som er kjent for å være ganske klumsete.. Gitaren min sto desverre i veien for han, å det endte med at han klarte å velte den over ende. Den landet med strengene ned mot gulvet, og det var etter dette at susingen begynte (glemte å ta det med i det første innlegget). Men jeg er ikke helt sikker på at det er grunnen. Den ødelagte kabelen sto i da, så jeg tror det er derfor den ble ødelagt..

Hvis det er noen som bor i Oslo-området, som kan hjelpe meg for en billig penge, så hadde det vært kjempe fint! Jeg bor i Nittedal, og kommer meg lett ned til byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med "nedrivingen" var jo nyttig info, ja.. Da er det nok lurt å skru opp gitaren for å finne kilden til susingen.

Blir litt sånn "Bilen min har blitt så krøllete foran, og jeg skjønner ikke hvorfor", og så noen innlegg senere "Åja, jeg har kollidert, det glemte jeg å nevne.. " :P

Det er jo flere som bor i Oslo, så kanskje noen melder seg. Hvis ikke mangler det jo ikke på folk som fikser gitarer i det området. Det er trolig ikke noen dyr reparasjon som behøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg driste meg og gjerne trekke en noe forhastet konklusjon, men jeg tror faktisk at gitaren har trekt med seg chassis-jacken til forsterkeren da den falt. Det er ikke tilfeldigvis snakk om en moduleringsforsterker modelleringsforsterker i tillegg?

Endret av Ibanez Prestige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg driste meg og gjerne trekke en noe forhastet konklusjon, men jeg tror faktisk at gitaren har trekt med seg chassis-jacken til forsterkeren da den falt. Det er ikke tilfeldigvis snakk om en moduleringsforsterker i tillegg?

En forsterker som legger til chorus på alt du spiller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper dette er en dårlig kontakt i chassispluggen i gitaren, kanskje forårsaket i fallet ved at jack i kabel har presset ekstra hard på den/de fjærende kontakten(e) i gitarpluggen og dermed gitt "slarkekontakt". Det stemmer jo med at kablene fungerer fint på en annen gitar også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.