Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pedalbrett prosjektet


Anbefalte innlegg

Heisann.

Da har det begynt og bli såppas med pedaler at et brett er på tide for og få kontroll på det hele

Så tenkte jeg og dele litt hvordan dette prosjektet er tenkt på og oppdatere så fort det skjer noe :)

Det hele begynte på jobb i dag hvor det plutselig slo meg at jeg har lyst til og mekke et pedalbrett!

Jobber forøvrig som lærling i automatikerfaget så da drøftet jeg litt med de andre på jobben på el-biten hvordan jeg har tenkt og ordne dette.

Har 2 Delay pedaler som ikke er true bypass så skal lage meg en switch som når slår den på er de to pedalene ute av kretsen, og når jeg skrur den av så er alle pedalene med.

Kjapp drøftet Skisse:

pedalbrettswitchel.jpg

Er en del som mangler her, da skal ha litt led`s osv som indikerer hvilke pedaler som har signal osv, men dette skal jeg ta senere.

Ellers har jeg nå i første omgang begynt og skisse litt opp i Sketch up, med omtrentlige mål, da i første omgang bare treplata og pedalene:

(mål: 50cm bred, 40cm høy)

pedalbrettfront.jpg

pedalbrettside.jpg

pedalbretttopp.jpg

Dette er bare i grov tenkeprosess foreløbig så skal nok ikke se at det kommer en god del endringer etterhvert.

Det jeg vet jeg skal endre på / ha med er:

-Leds over hver pedal (Blå)

-Hull til 9v over hver pedal

-en kontakt som går inn i en kontaktboks som forgreiner ut 230v til to 9v adaptere

-Liten vifte på siden av brettet som kjøler ned 9volts adapterne, samt kjølerille på andre siden av brettet

-Tynn aluminums plata som dekker under og sidene av brettet

-Kle hele brettet med svart filt

-"Føtter/Knotter" på undersiden av brettet

-Jack inganger og utganger i forbindelse med switchen slik at man lett kan bytte ut pedaler i den kretsen

Ellers har jeg i første omgang bare tenkt og feste pedalene med borrelås.

Planen er og holde dette så billigt som mulig, så blir mye deler og venting på deler fra ebay og ellers i utland også.

Tips og ideer til brettet er det bare og komme med :)

Kostnader:

Ebay:

10 Blå led's 5mm, med tilhørende 9v resistorer

Kr: 5.73,-

"Female 9v plugg 5.5 x 2.1mm"

kr: 7.24,-

230v Rød Indikator Lampe x2

kr: 17.15

230v av og på bryter x2

kr: 14.64

Gummi føtter til underside av brettet

kr: 21.96

1k ohm's mostander x100

kr: 10.51

24V adapter

kr: 36.01

C14 Plugg 250v

Kr: 22.18

C13 Strømkabel

Kr: 36.36

Vintage lærhåndtak

Kr: 58.31

1/4" Jack plugger (Hun) x14

Kr: 104.59

Nærområdet:

Stor fin plate Byggmax Gjøvik

Kr: 20

Høyttaler filt Sort Biltema Gjøvik

kr: 109

Borsett Biltema Gjøvik

Kr: 59.90

Spraylim 400ml Biltema Gjøvik

Kr: 49.90

RK Rød 1.5mm2 10m Biltema Gjøvik

Kr: 34.90

RK Blå 1.5mm2 10m Biltema Gjøvik

Kr: 34.90

RK Brun 1.5mm2 10m Biltema Gjøvik

Kr: 34.90

Bårrelås Sort 0.5m/50mm Biltema Gjøvik

Kr: 19.90

Treskrue Forsenket 4,0mm x 25 200stk Biltema Gjøvik

Kr: 39.90

-Daniel

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brettet ser veldig dypt ut, husk at su skal stå på et ben og trykke på pedalen med det andre. (burde ikke bruke hele kroppsvekten på pedalen)

Du burde heller få tak i en brukt fueltank jr. som har isolerte utganger enn å bruke adaptere.

Da trenger du ikke noe vifte heller som kan skape uønsket støy. (du vil nok uansett ikke trenge noe vifte)

Hvis du har tenkt til å frakte pedalbrettet kan det være greit å bruke mål som passer i en koffert eller bag.

Jeg mener ikke å ta fra deg gleden med å lage noe originalt :) stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å gjennmføre dette, så blir det jo kjempetøft! Kult med 3D-bilder av prosjektet :)

Hva er greia med LEDs over pedalene? Har du ikke LEDs som indikerer om en pedal er på eller ikke? :P

Hehe, har planen og gjennomføre det ja ^^ kan ta litt tid men skal vel få det til.

Angående led`s er det fordi jeg skal ha en egen krets for de pedalene som ikke er bypass på (Lyden blir endra selv om pedalen er av så lenge signalet går igjennom)

Så da skal jeg ha leds for og se vilken krets som er aktiv :) så ser det jo litt tøft ut ^^

Brettet ser veldig dypt ut, husk at su skal stå på et ben og trykke på pedalen med det andre. (burde ikke bruke hele kroppsvekten på pedalen)

Du burde heller få tak i en brukt fueltank jr. som har isolerte utganger enn å bruke adaptere.

Da trenger du ikke noe vifte heller som kan skape uønsket støy. (du vil nok uansett ikke trenge noe vifte)

Hvis du har tenkt til å frakte pedalbrettet kan det være greit å bruke mål som passer i en koffert eller bag.

Jeg mener ikke å ta fra deg gleden med å lage noe originalt :) stå på.

Hm, skjønner ikke helt hva du mener med dypt? Kunne du utdype ? :)

Angående fueltank så blir det evt senere, dette er lavt budsjett inntill videre, har noise gate på ampen så støy er egentlig ikke noe stort problem.

Vifte er mest for utsendes skyld, og angående frakt så er jeg hjemme rocker fortia, og regner med bare har på et håndtak eller noe, størrelsen blir nok noe i den duren jeg har tegna det opp nå pga vil ha litt plass til evt utvidelse. :)

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg kaller dybden er det du kaller høyden tror jeg :)

edit.

modellen din ser ut til å være 40 bred og 50 dyp(høy) eller er det bare perspektivet som spiller et puss?

Er nok helst perspektivet tror jeg :)

Den er 50 bred type <->

og 40 høy/lang

De klossene har ikke noe spesifikt mål akkurat nå, det kommer jeg til og se nærmere på når får skaffet selve plata osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult. Jeg hadde sett for meg en lang smal boks i front med en rekke fotbrytere som styrer hver sin true bypass-loop. I hver loop kan du kople opp en eller flere pedaler. Da vil alt fotarbeidet foregå i fronten av brettet.

Hvis jeg husker riktig så har RG Keen (geofex) noen tegninger på noe rele-aktig true bypass og LED, og som kan styres fra en ganske enkel bryter (billigere enn gode 3PDT brytere). Mulig han brukte transistorer i stedet for releer. Lenge siden jeg kikket på sidene hans og jeg har aldri testet den kretsen. Lodde opp en god neve av de, en rad brytere i front, litt 9V strømforsyning, m.m. så er du nesten i havn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om du burde bygge mer i bredde enn i høyde på brettet. Det ser ut som om det kan bli noe upraktisk å strekke seg til de borteste pedalene. I hverfall når du står!

Har sett litt på dette selv og er helt enig, blir nok nærmere 70cm bredt

Blir uansett litt endringer i designet ettersom får nye ideer osv tipper jeg :)

Ellers har jeg skaffet en del ting på biltema osv nå, samt plate fra byggmax så kan starte litt :D

Har også kommet fram til at jeg kommer til og bruke et 24v adapter for og styre et rele som igjen fungerer som en switch for de 2 delay pedalene mine osv, tegninger på dette kommer etthvært da de ligger på jobben enn så lenge.

Så da ble det nye motstander også ^^ men jaja 10kr for 200 så har en stund :P

Får se om begynner så smått med bygginga på Fredag kanskje, skal tegne litt mer osv i mellomtiden så får se hva det blir det slutt.

Edit endra litt mål, fått på filt og leds, samt signalinganger osv på skissa:

brett2.jpg

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager, men hva er 24v kretsen til?

Som jeg skrev over er det bare for og drive et 24v rele.

kunne sikkert brukt et 12v rele og drive det med 9v, men har 24v rele og sokkler tilgjengelig via jobben.

Samt ved eventuelt utvidelse til noe mer fancy noe så er 24v en fin spenning og ha med og gjøre :)

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel egentlig releet jeg lurte på. Men skjønner nå at du skal bruke det som en true bypass looper. Du burde vel ha switchen til releet forran pedalene?

Uhm, du mener slik at den bryter signalet til pedalene og går rett til ampen?

Vel greia her er at jeg har 2 super billige delay pedaler som lager noe støy, ikke mer en at noise gaten i ampen klarer og takle det, men føles som blir en liten endring i tonen alikvel, Så det jeg er tenkt er og da bruke releet og brytern til og bryte signalet inn til de 2 pedalene og ta det rett opp til ampen i stedet.

Klart og ha en som bryter i front slik at det går direkte til ampen og kobler ut hele brettet er jo i for seg en grei funksjon også, som jeg eventuelt kan utvide med senere, men pr dags dato har jeg ikke bruk for en slik funksjon egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.