Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

12 strenger kjøp


EirikA

Anbefalte innlegg

Hei, har i lengre tid hatt lyst å kjøpe en 12 strenger til å ha å supplere med den vanlige 6 strengeren jeg bruker i dag.

Er stort sett kun sofa bruk. Og på et veldig lavt nivå.

For å gi et eksempel kan jeg si at jeg har problemer med å føle forskjell på dyre orginale elektriske gitarer og billig kopier.

Hadde egentlig sett meg ut en Morgan 12 strenger med cutaway og mic (til 5-6 lapper) da denne virket som den eneste aktuelle hos den lokale forhandleren. (har vært innom flere, men 12 strenger utvalget er jo så som så…)

Men var innom å prøve spilte igjen i går, og da hadde forhandleren en takamine som han heller ville selge meg.

Har dessverre ikke noe modell nummer å komme med, men denne var også med cutaway og mic og til ca 9 lapper.

Takaminen hadde noe mer fancy mic og kunne stille EQ på gitaren. Men dette er noe jeg selv ikke kan bruke så usikker om dette er et pluss i det hele tatt for meg. Takaminen virket og noe mer ekslusiv i treverket, men ellers må jeg si at jeg ikke merket noe forskjell i lyden.

Jeg er usikker om det er et poeng i å legge ekstra penger i noe jeg ikke legger merke til , men samtidlig kan det være jeg vil være mer fornøyd i lengden.Og på et senere tidpunkt kanskje vil høre mer forskjell på gitarene.

Pengene kunne jeg tenkt meg å heller bruke på en elektrisk gitar, men samtidig kommer jeg ikke til å merke mye til disse tusen lappene etter det har gått en liten stund.

Noen som har tips?Føler egentlig 12 strenger blir for sær til å legge mer penger i enn min nåværende gitar.Men samtidig er dette noe jeg aldri ser for meg å selge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i tilsvarende situasjon for et par år siden - hadde lyst på en brukbar 12-strenger uten å ville legge for mye penger i det. Året før hadde jeg kjøpt meg en Seagull heltregitar til ca 8 tusen som jeg var veldig fornøyd med. Det endte med at jeg kjøpte en Seagull 12-strenger til ca 5.5 tusen. Den har heltre seder topp og laminert kirsebær i sider og bunn. Halsen er ganske brei, så det er mulig å spille fingerspill - låter veldig fint på 12-strenger! Jeg har montert inn et pickup-system til ca tusen kroner (Shadow) fordi jeg bruker 12-strengeren en gang i blant i band-sammenheng. Hvis du i første omgang skal bruke den hjemme i sofaen ville jeg kjøpt uten pickup og uten cutaway, da får du nok mest for pengene. Pickup kan du montere inn senere. Da jeg kjøpte prøvde jeg også en Furch som så vidt jeg husker var nærmere tusen kr dyrere - det virket også som et knallgodt kjøp men jeg endte opp med Seagull'en og det har jeg ikke angret på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12-strengere kan du få vanvittig mye for pengene hvis du bare leter etter riktige modeller. Hvilken del av landet bor du i?

Mine favoritter i forskjellige prisklasser (stoppa rundt 6500kr, men si ifra hvis du vil høre om de dyrere også):

Yamaha FG720s-12 - 2890,-

http://usa.yamaha.com/products/musical-instruments/guitars-basses/ac-guitars/fg/fg720s-12/?mode=model

Fender CD160 SE-12 - 3895,-

http://www.fender.com/products/search.php?partno=0961522006

Takamine EG523SC-12 - 5495,-

http://www.takamine.com/guitars/g_series_jumbo/eg523sc-12

Furch D40-CM12 - 6495,-

http://furch.cz/?stranka=instrument&instrument=d40-cm

Hva ønkser du av karakteristikk og lyd? Og er det noe spesielt utseende du ønsker?

Skriver gjerne en del mer om de modellene som er mest aktuelle for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, beklager for sent svar og takk for all responsen :)

Skulle egentlig skrive et lite innlegg i går men fikk dårlig tid da jeg skulle handle noe annet. Stakk innom gitarbutikken for å vise hvilke jeg så på til dama. Og hun forelsket seg i morganen pga lakken selvsagt :P

Spurte om han hadde kasse til takaminen og en til førte til en annen, og endte til slutt opp med å gå derifra med et lettere bank kort og en takamine ETN40c-12 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, beklager for sent svar og takk for all responsen :)

Skulle egentlig skrive et lite innlegg i går men fikk dårlig tid da jeg skulle handle noe annet. Stakk innom gitarbutikken for å vise hvilke jeg så på til dama. Og hun forelsket seg i morganen pga lakken selvsagt :P

Spurte om han hadde kasse til takaminen og en til førte til en annen, og endte til slutt opp med å gå derifra med et lettere bank kort og en takamine ETN40c-12 :)

Gratulerer, og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er Cort sine 12-strenger gitarer?

De er veldig anonyme. Ingenting galt med dem på noen måte, Men de er plaine rimelige 12-strengere. Hvis du skal ha en cort ville jeg nok valgt Earth 70-12 og fått ettermontert et miksystem (hvis du ønsker det), men både Fender og Yamaha lager 12-strengere i denne prisklassen som er knallfine. Hvilken prisklasse ser du etter, og hva er bruksområdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke. Har bare lyst på en 12-strenger for å ha det =) Fint hvis noen som har peiling kan gi litt pros/cons på de ulike typene som er enkelt å oppdrive i Norge. Hva koster Cort Earth 70-12 (og Fender og Yamaha sine gitarer i den prisklassen) forøvrig?

Endret av Pottifar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.