Web Analytics
Jump to content

Blend-pots. Plus og minus? Andre alternativer?

Recommended Posts

Jeg skal snart wire en bass jeg har bygget. Jeg skal bruke to EMG 40DCX og ønsker å kunne blende dem.

Jeg har skjønt at det oppstår fase-problemer og at en mister mye topp når signalene er 50/50 (og at begge micene bare er på 50% da).

Jeg har osom regel ca 60% neck og 40% bridge. Vil jeg allikevel merke fase-problemene?

Jeg ønsker å sette opp slik at jeg bare har en volum-pot på toppen, og de andre potene gjemt under elektronikk-luken slik at jeg ikke kommer bort i dem.

Benum (som er Norsk importør av EMG) har en pot som heter EMG-CS-BAL, men de har ikke noe info om den potten.

På EMGs sine sider har de en pot som heter ABCX (http://www.emgpickups.com/products/category/147/4). Den ser ut å løse mange av problemene som kommer av blend-pots. Problemet er at jeg ikke finner noen som vil shippe en sån til Norge, og Benum har den ikke.

Jeg har skjønt at man kan bruke vilken som helst blend-pot ellers (25k?), men da ikke med EMGs quick connect.

Er det et alternativ å ha en volum for hver mic gjemt under luken og bare sende de videre til en master-pot på toppen?

Er det et alternativ å fasevende den ene mikrofonen for å kunne ha mer 50/50 setting? Hvordan gjører man da det på en enkel å bra måte?

Jeg ønsker ikke å ha noen tone-potter eller annet. Bare ha mulighet for å sette en fet blend-mix under luken og kjøre på. Spiller bare med en lyd-setting uansett.

Andre alternativer, løsninger eller input?

Håper dere ikke kommer med alt for store løsninger mad masse potter og ting, siden jeg allerede har frest ur et ganske tight hull for elektronikken og lagd en cover-plate i quilted maple :)

Mye spørsmål...

Skulle bli mye takknemmelig for hjelp.

Nå har jeg fått sjekket opp dette litt mer. Jeg kan utrolig lite om dette, men det ser ut til å stemme at begge skal være fullt på i midtposisjon. Noen som mener seg forstå disse tingene sier at i realiteten så kommer de aldri opp i 100 % i midtposisjon, men "close enough".

Når det kommer til faseproblemer kan jeg også veldig lite, men har merket at når jeg har prøvd å ta opp for eksempel vokal med to mikrofoner som står nære hverandre så blir lyden rar hvis de mikses sammen. Spesielt når de har lik volum. Jeg har gjettet at det er på grunn av at signalene er så like at de "konkurrerer", og på en måte tar ut hverandre. I disse tillfellene har lyden forandret seg betraktelig når jeg har fasevendt den ene signalen. Ofte til det bedre i mine ører. (En annen ting jeg har prøvd i disse situasjonene er å forskyve det ene sporet med noen millisekunder, men det er nok vanskeligere å få til i en bass).

Inrømmer at jeg ikke er sikker på at disse problemene kan kalles faseproblemer, men et slags problem ser det ut til å være.

Jeg synes at en blendpot har litt samme problem i mine ører. At signalen bllir litt døll og mister topp når den står i midten.

Derfor lurte jeg på om det var noen som har prøvd å fasevende den ene mikrofonen når begge er på fullt, og om det gjører noen forskjell. Eller om det er noen som har noen teoretiske tanker om disse tingene.

At de ikke er 100% like når blend potten står i midtposisjon, kan ha med toleranse å gjøre. Et potmeter er en variabel motstand som har en viss prosent feiltoleranse, f.eks med 20% feiltoleranse kan en motstand på 250 ohm være alt i fra 200-300 ohm.

Det du opplever med 2 mikker ved vokalopptak kan godt stemme hvis avstanden til lydkilden ikke er lik. Lydbølgene treffer membranene på mikrofonene på ulikt tidspunkt og kan da være i motfase i forhold til hverandre. Har ikke merket dette på en bassgitar men...