Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mayones vs ESP


Dead Theory

Anbefalte innlegg

Nå er nok jeg som KristofferEide en stor Mayo fan, så helt objektiv klarer jeg ikke å være..

Men jeg hatt (på lån) en ESP Eclipse, samt andre dyrere ESP gitarer og må med handa på hjerte innrømme at selv om dette er virkelig gode gitarer så gir de meg ingen stor Wow faktor. Jeg er nok rimelig sær for det er ytters få gitarer som gir meg nettop en slik wow faktor i det hele tatt, altså en feeling av at alt er perfekt. Fra hardware til håndarbeid til spillbarhet og lyd. Mayo gav meg dette umiddelbart, vi har en Regius og en Setius i huset og jeg kan ikke finne et punkt hvor jeg kan sette fingeren på noe av negativ karakter. Det er helt utrolig gjennomførte instrumenter på alle måter. Ut fra min kjennskap til ESP og Mayo er det ingen tvil om hvilket merke som leverer mest for pengene. Her vinner Mayones... Klart det ligger mye egenpreferanser i enhver vurdering av gitarer, ingen kan være 100% objektiv ved vurdering av instrumenter.. Å bruke pris som en mal på hvor god en gitar er blir fort feil, det ser jeg selv på Mayo gitarene hjemme. Setius kostet rundt 15K og Regius i overkant av 20K (begge lett customisert), Regius`n er IKKE et 5K bedre instrument, jeg finner ingen kvalitetsforskjell mellom dem ut over at Regius har locking tuners. Finish, hardware og spillbarhet til Setius er er helt fantastisk, og er min klare anbefaling til de som vurderer en Mayo. Regius har en anatomisk utførelse av kroppen som passer meg perfekt, men jeg se at det ikke nødvendigvis gjedler alle. Setius er mer tradisjonell i så måte.

Forøvrig synes jeg sammenligningen mellom ESP Eclipse og Mayo bli feil, da det er 2 vidt forskjellig gitarmodeller. Så en sammeligning mellom ESP Horizon II(I) og Mayones Setius ville vært mer riktig..

Ble noen noe klokere av denne ramblingen, sikkert ikke. Men poenget er, at blandt gitarer i prisskiktet 15-20K tror jeg at man skal lete hardt for å finne noe som dunker ut Mayones. Synd de ikke er mer tilgjennelig rundt om i det ganske land, for dette er instrumenter som jeg unner alle å få prøvd ut...

Du har rett i at sammenligningen ikke er helt rett, men men siden jeg bare har prøvd en eclipse av de litt dyrere ESPene så bleidet sånn, men dette var et godt svar, det var dette jeg ville vite, jeg fikk ingen wow opplevelse av ESP'n jeg prøvde heller, personlig så mener jeg at schectern min er en like god gitar byggemessig og jeg synes den er mer lettspilt. Men, utseendemessig er eclipse bedre enn schectern.

Å jeg gleder meg til å få en Mayo i fanget, må bare få solgt schectern og slagverket mitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Har ikke så mye erfaring med ESP at jeg vil uttale meg, men jeg har en Mayones Setius (http://forum.gitarnorge.no/topic/40155-denyeverything-naa-ogsaa-med-mayones/page__p__516561__fromsearch__1#entry516561) og det er ikke mye plastfølelse over den. Det er en rett og slett en glimrende gitar. Solgte en R7 for å kjøpe denne, og har ikke angret et øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også SVÆRT biased, som tittelen min sier, men jeg må bare henge meg på meningene til Kristoffereide, Neros og Debris... Mayones lager noen helt sinnsykt gode instrumenter, med mange detaljer som blir strøsslet på isen. ESP er ikke dårlige gitarer, for all del, men de gir den derre "plastikk-feelen" rett og slett.

Min Mayones Setius er ett rett og slett eksklusivt instrument, som ble laget AKKURAT slik jeg ville ha min drømmegitar, bare det har jo alt å si.

Mye av "strøsslet" er f.eks bakdeksler i tre, en svææært pen flammelønnstopp, ubehandlet 5-lags hals, og alt casecandyet da !

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hrmph, høres ut som jeg må få prøvd meg en Mayones, goddamnit! ESP'en jeg har kan jeg ikke si jeg synes har "plastikk-feel", jeg synes den er, vel, awesome. Og HVIS Mayones er så utrolig mye bedre, er jeg stygt redd for at en Setius kommer til å suge bunnen ut av lommeboka mi! :)

Nå kan det vel også sies at et Custom-instrument på generell basis vil passe den enkelte som spesifiserer deler, treverk osv. mye bedre enn en stock gitar, så sånn sett ser jeg ressonementet med at de er bedre. Som Hallstein sier: "...eksklusivt instrument, som ble laget AKKURAT slik jeg ville ha min drømmegitar, bare det har jo alt å si." Er gitaren akkuratt slik man vil ha den, så er den selvfølgelig overlegen alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fullt så dyre og populære i Sverige, men de leser nok ikke Gitarnorge forumet.

Svensk majones

Først lagt ut til rett under nypris, og satt ned til rundt to tredjedeler eller der omkring? Skjønte ikke helt den, men antar at det er noe humorrelatert som går meg hus forbi :)

Edit: trodde forresten at mayones var betydelig mer populært i Sverige enn her

Endret av denyeverything
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være litt tett i pappen sjøl, da jeg heller ikke skjønner ironien (?) I Gunnar sitt innlegg... Men denne var billig, og er den 3 Mayonesen jeg har sett til salgs i Sverige til svært god pris... Så absolutt en god idé å følge med der borte om man er ute etter brukt Mayo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenske penger ja... Godt poeng.

Var bare et eller annet med innlegget som fikk meg til å tro at det var en spøk av noe slag :)

I Sverige ligger brukte Mayones på det nivået, som Neros også påpekte.

Spøken var vel å slå litt malurt i begeret før hypen tok helt av

og at Maynoes Setius ble kåret til verdens beste gitar på Gitarnorge.

For godt til å være sant?

"Verdens beste gitar er altså nå til salgs for 7600 kr. i Sverige."

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.