Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mayones vs ESP


Dead Theory

Anbefalte innlegg

Har fått testa en Esp eclipse av kompis, å han driver å krangler på at en mayones setius kan umulig være like bra som gitaren hans i å med at eclipsen hans kostet 18k elns og at han ikke hadde hørt om mayo.

Men bare for at en gitar er dyrere og mer kjent betyr vel ikke at den er bedre? Mener jeg ihvertfall.

Har aldri prøvd en Mayones så vil høre deres synspunkter på saken.

Tenker mest på byggekvalitet og ellers generelt.

Fyr løs!

Edit: skriveleif

Endret av Dead Theory
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nå er detta som med alt annet, en smaksak. Noen sverger til ESP andre til mayones, og alle andre til helt andre greier, helt uavhengig av pris og PR-status. Det gjelder bare å finne det som passer for deg, og så kan alle, unnsyld uttrykket, jævla besserwiessere ta dritten sin et annet sted.

Det her blir litt på samme nivå som å si at et plekter er MYE bedre for alle bare fordi det koster så-så mye og er fra et kjent merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att eclipsen koster er urelevant.

Selv er jeg ikke så begeistret for Eclipse-gitarene. Har hatt gitarer til nesten halv pris som har vært like god kvalitetsmessig, etter hva jeg føler da.

Føler att kvalitet når det kommer til såppass kostbare gitarer ikke helt kan diskuteres. Om kvaliteten er rævva, så merkes det fort, resten er egentlig bare smakssak etter det jeg oppfatter. Man kan krangle seg blå på hvilken tørkemetode i hvor lang tid som er best for den og den gitaren, for hvor god sustain den har etc, men til sist kommer det hele tilbake til hvordan gitaren låter og hvordan den føles. Som IGJEN går på gitaristens preferanser.

Jeg kan ta et eksempel; Jeg hadde en Ibanez rg som nypriset var rundt 12k. Nå for ei stund siden hadde jeg en Ibanez J-custom, som koster rundt 30 k. Forskjellen? Treverket, tremolo, og pickups. (Som i seg selv er svært betydelig) Men, på grunn av mine lydpreferanser så likte jeg best den gamle rg´en. Tremoloen på den gamle rg`en var heller ikke den beste, men fortsatt likte jeg den også bedre. Sikkert mange bedrevitere som vil krangle med meg på det, men etter hva jeg erfarte var det å ha RG`en og j-customen ganske "one trick pony". Endte opp med å selge J-customen / fikk bytta den i Suhren jeg har i dag.

For å oppsummere min skravling; J-customen i seg sjøl var egentlig bedre kvalitetsmessig, noe en bør forvente av en gitar som koster nermest 20k mer enn en annen stock RG, men gitaren gav ikke så mye mer spilleglede, og låt ikke fenomenalt mye bedre, faktisk så likte jeg den mindre lydmessig, sjøl med Mahogny og aktive EMG.

Prøv en Mayones Setius om du har mulighet, liker du bedre å spille på den, og synest du den låter bedre, så kan poser-vennen din bare ha det så godt.

Sammenligninger av forskjellige Ibanez gitarer, esp etc har virkelig åpna øya mine for att en stivere pris ikke nødvendigvis resulterer i større spillegleder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er nok partisk i dette spørsmålet og av den grunn skal jeg ikke belage meg på å bli trodd :D

Jeg mener bastand at May er av de beste gitarene som lages i verden. Jeg har riktignok ikke prøvd engang en liten brøk av alle merker der ute, men jeg har prøvd de fleste masseproduserte gitarmerkene i varierende prisklasse og selvsagt bare et fåtall modeller. Den eneste gitaren jeg har prøvd som kan måle seg spillemessig var en Chris Larkin explorer-type elgitar jeg fikk prøve av en snodig tysk herremann på FGC i 2010. Det er et par ting som har blitt gjort i produksjonen som virkelig setter sine spor hos meg. I May´en er det 5-lags hals. Mahogny-lønn-mahogny-lønn-mahogny, ikke noe fancy der. MEN det midterste laget mahogny er tverrstilt i forhold til de andre, dvs treet ligger på tvers av halsen. Dette gir en stabilitet sideveis som jeg ikke visste jeg hadde savnet før jeg prøvde den. I tillegg er det (på min, Setius) ibenholt gripebrett.Dette har mange gitarer. Ibenhold er av de hardeste treslagene som finnes, og dette bidrar til enda mer stabilitet. Jeg merket det samme på Chris Larkin-gitarer. Den hadde samme halskonstruksjon, men rosentre gripebrett. Den var tilnærmet like stabil.

I tillegg er det detaljer som bare gjør May overlegen. Småting man ikke egentlig tenker på før man har gitaren i handa. Bånd f.eks... May bruker bånd laget at et firma som leverer spesialdesignede edelmetalldeler til optikk (som romteleskop) og verktøy til handtering av dette. Resultatet er ikke nødvendigvis MYE bedre enn andre bånd, men det er hvertfall ikke dèt det skal stå på om du skjønner. No non-sense parts, rett og slett.

De bruker også tremolofjærer med et høyt innhold av messing (eller noe i den duren) for at det visstnok gir en bedre sustain. Hvorvidt dét stemmer, skal ikke jeg avgjøre, men det viser hvertfall at de gjør alt de kan for å levere et utrolig instrument og at kundene skal få et instrument som virkelig er i verdensklasse!

Nå er jeg som sagt May-fantast og har lest meg svært mye opp på dette, noe av det er bare oversatt ved hjelp av google-translate fra polske gitarfora, så min mening teller kanskje ikke så mye her.... Jeg bare elsker å skryte av gitaren min, den første May´en av mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESP er i grunn som Gibson og Fender: Du betaler ekstra for et godt innkjørt merkenavn som klinger bra.

Når ESP kom var de veldig billige i forhold til kvaliteten og konkurerte en stund ut Amerikanske merker som f.eks Jackson på den type gitarer(rock/metal). Husker at jeg kjøpte en ESP strat for 5K ny rundt 1990 som tok rotta på US Fender`ne mine!

Dette er jo typisk da alle nye merker gjerne må prise seg litt mer aggresivt for å komme inn på markedet.

Virker som Mayones gir rimelig bra valutta for pengene og det er absolutt OK gitarer.

Han kompisen din vil slite med argumentet om at en gitarfabrikant som ikke er like kjent som ESP ikke kan lage minst like bra gitarer -det er jo rimelig mange

mindre "boutique builders" som lager "bedre" instrumenter(som du ihvertfall må opp på ESP`s CS for å matche) enn ESP til en rimeligere penge, spesielt siden CS`n til ESP tar kunstig høye priser i forhold til det de leverer og hans Eclipse er jo i tillegg en prod. model.

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla.

Hadde en ESP v-gitargreie en stund. Kjempe kvalitet, så ut som et toalett (ikke egentlig). Utover kjempe kvalitet, var det for min del én ting å utsette, som også er det viktigste: Plastikkfeel! Gitaren føltes som plastikk.

Når jeg var i Polen sist, testet jeg to Mayones'er. De hadde ikke så mye plastikkfeel, men var ikke så langt unna ESP'en.

Feelen er for min del viktigst, alt annet kan man bytte ut (pickuper, tunere, bro, tremolo). Så om jeg skulle valgt mellom de aktuelle gitarene, ville det blitt Mayones. Om du faktisk skal kjøpe en av gitarene, ville jeg testet. Kvaliteten er vel jevngode på modellene som er "top notch", vil jeg tro, selvom jeg ikke har kjempeerfaring med noen av merkene.

Så ja, jeg ville gått for Mayones, men egentlig ikke for noen av dem :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak Kossoff på plastikk-feelen. En kompis av meg har en eclipse og den føles ut som et leketøy. Det kan jeg forsåvidt si om Caparison og, selv om dette er knall gitarer til sitt bruk. Testet Kristoffereide sin Mayones på FGC 2010 og kan ikke huske å ha fått den samme feelingen. Utav det lille jeg prøvde den hadde jeg glatt valgt den foran en hvilkensomhelst ESP. Men velger å holde meg til Les Paul'ene mine uansett =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nok jeg som KristofferEide en stor Mayo fan, så helt objektiv klarer jeg ikke å være..

Men jeg hatt (på lån) en ESP Eclipse, samt andre dyrere ESP gitarer og må med handa på hjerte innrømme at selv om dette er virkelig gode gitarer så gir de meg ingen stor Wow faktor. Jeg er nok rimelig sær for det er ytters få gitarer som gir meg nettop en slik wow faktor i det hele tatt, altså en feeling av at alt er perfekt. Fra hardware til håndarbeid til spillbarhet og lyd. Mayo gav meg dette umiddelbart, vi har en Regius og en Setius i huset og jeg kan ikke finne et punkt hvor jeg kan sette fingeren på noe av negativ karakter. Det er helt utrolig gjennomførte instrumenter på alle måter. Ut fra min kjennskap til ESP og Mayo er det ingen tvil om hvilket merke som leverer mest for pengene. Her vinner Mayones... Klart det ligger mye egenpreferanser i enhver vurdering av gitarer, ingen kan være 100% objektiv ved vurdering av instrumenter.. Å bruke pris som en mal på hvor god en gitar er blir fort feil, det ser jeg selv på Mayo gitarene hjemme. Setius kostet rundt 15K og Regius i overkant av 20K (begge lett customisert), Regius`n er IKKE et 5K bedre instrument, jeg finner ingen kvalitetsforskjell mellom dem ut over at Regius har locking tuners. Finish, hardware og spillbarhet til Setius er er helt fantastisk, og er min klare anbefaling til de som vurderer en Mayo. Regius har en anatomisk utførelse av kroppen som passer meg perfekt, men jeg ser at det ikke nødvendigvis gjelder alle. Setius er mer tradisjonell i så måte.

Forøvrig synes jeg sammenligningen mellom ESP Eclipse og Mayo bli feil, da det er 2 vidt forskjellig gitarmodeller. Så en sammeligning mellom ESP Horizon II(I) og Mayones Setius ville vært mer riktig..

Ble noen noe klokere av denne ramblingen, sikkert ikke. Men poenget er, at blandt gitarer i prisskiktet 15-20K tror jeg at man skal lete hardt for å finne noe som dunker ut Mayones. Synd de ikke er mer tilgjennelig rundt om i det ganske land, for dette er instrumenter som jeg unner alle å få prøvd ut...

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk samme følelsen selv når jeg prøvde eclipsen, å det samme gjelder schectern min, det er gode gitarer begge 2, men som dere sier så føles det ikke "ekte" på en måte. Planen er å skaffe meg en setius ja, med litt customvalg, så det er ikke så lett å få prøvd før jeg kjøper. Men etter all skryt her inne får jeg bare ta en sjanse:) å jeg tviler på at det blir vanskeli å få solgt den hvis det ikke er noe for meg :)

Endret av Dead Theory
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk samme følelsen selv når jeg prøvde eclipsen, å det samme gjelder schectern min, det er gode gitarer begge 2, men som dere sier så føles det ikke "ekte" på en måte. Planen er å skaffe meg en setius ja, med litt customvalg, så det er ikke så lett å få prøvd før jeg kjøper. Men etter all skryt her inne får jeg bare ta en sjanse:) å jeg tviler på at det blir vanskeli å få solgt den hvis det ikke er noe for meg :)

Hvor bor du.. Kanskje noen i nærområdet har en Mayo du kan få prøvd.? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.