Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyttalerelement


2ralf

Anbefalte innlegg

Lurer på å skifte høyttalerelement i min forsterker. Den er gammel og slitt, har rør (12ax7) i forforsterker og transistor ut. Har tittet på Celestion sine elementer og lurer på om noen har noen erfaringer med disse lydmessig, og ikke minst hvordan det er å skru på nytt element.

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre null erfaring med elementet du nevner, men å bytte elementer er egentlig kke noe problem... Så lenge du får opp kabinettet skal det ikke være verre enn å skru ut 4 skruer, bytte 2 kabler(rød og hvit/svart) og skru den på med 4 skruer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celestion har mange forskjellige elementer som låter forskjellig. Hvilken forsterker er det snakk om og hva spiller du? Hva er det du ikke er fornøyd med med det elementet du har? Når man søker råd som dette, er det veldig greit å komme med så mye info som mulig. Som Carlsenth skriver, er det å bytte element en veldig grei sak. Når du kommer til elementet, er det 4 skruer og to ledninger. Pass på at du setter inn element som har samme impedanse som det gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også greit å passe på at impedansen stemmer med det gamle elementet.

Ligger et Celcestion V30 element på salgsforumet her.. Selger vil bytte det vekk, men du kan jo høre om ikke han vil selge det istedenfor :)

Det er veldig greit å nevne hvilken forsterker det er snakk om også.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mye å tilføye egentlig, men vet det kan bli et stort problem for enkelte, så derfor nevner jeg det. Disse to ledningene det snakkes om, må loddes fast. Det å "surre fast og ha på litt lim og gaffa" er ikke en aktuell festemetode.

I hvert fall Marshall har kabelsko, så da er det jo veldig greit. Tipper at de fleste andre store merker også bruker det i kabinettene og komboene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det er en Dean Markley RM-80-DR 112 Combo Hybrid, rør i pre, og transistor ut. Den har nå vært brukt i snart 30 år og så vidt jeg kan høre har elementet blitt mindre og mindre presist. Dette høres spesielt godt ved litt rask rytmespill hvor akkordene blir grøtete. Ellers er jeg fornøyd. Vet egentlig ikke om det er elementet i seg selv som er feilen. Rør skiftes jevnlig. Den gjør det samme på alle gitarer jeg har prøvd ut på den (strat, tele, SG, LP, ibanez, hagstrøm). Har også strammet alle skruer i kabinettet slik at dette er tight. Siden noen spør så spiller jeg jazz, blues, pop, rock og country.

Skal sjekke impedansen, og jeg har også sett at ledningene er festet med kabelsko, noe som vel ikke er det største problemet å montere på et par ledninger.

Uansett, takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.