Web Analytics
Jump to content

Bytte av pickups i Epiphone LP Standard

Teammella

Recommended Posts

Harplaner om nye pickups i min LP. Kanskje de som SLASH bruker i signaturmodellen? Eller noe annet som både ser og låter kult.

Erfaringer

Du gir oss ikke mye å gå på her. Hva som ser kult ut og låter bra varierer mye fra person til person. Er det slik at du liker lyden til Slash eller er det fordi du synes de pu'ene ser fete ut som gjør at du kunne vurdert dem? Å gi litt mer info om hva du kan tenke deg at det skal låte og se ut som, gjør det veldig mye lettere å komme med tips ifht. hvilke pu'er som kan funke. Prisklasse?

Du gir oss ikke mye å gå på her. Hva som ser kult ut og låter bra varierer mye fra person til person. Er det slik at du liker lyden til Slash eller er det fordi du synes de pu'ene ser fete ut som gjør at du kunne vurdert dem? Å gi litt mer info om hva du kan tenke deg at det skal låte og se ut som, gjør det veldig mye lettere å komme med tips ifht. hvilke pu'er som kan funke. Prisklasse?

Vel........ De skal låte som Gary Moores LP om ikke mindre en Jimmy Page sin. Være åpne altså ikke med sølv eller gulll lokk. Skal se råe ut i min cherry herritage sunburst ;)

Edited by Teammella

Tenker du da på Gary Moore Still Got The Blues-aktig? Jeg forstår det slik at du da sannsynligvis er ute etter litt mer 'vintage' voica pups. Nå har vel Seymour Duncan faktisk en egen Page-humbucker hvis jeg ikke tar helt feil, men regner med de er ganske dyre. Gibson selv har jo Burstbuckers som er deres egne PAF kloner som låter veldig bra. Slash bruker vel Seymour Duncan Antiquitys i sine LP'er. Ellers finnes det jo mange gode i f.eks. Lollar Imperials, Fralins og Bare Knuckle for å nevne noen. Det kommer jo også an på hvor mye penger du har til rådighet.

Jeg har DiMarzio Super Distortion (cream) i min Epi. Jeg var ute etter rå 70-talls lyd (les: Ace Frehley) på denne og det låter FETT! Vanvittig hot pickup. I Gibson gitaren har jeg Duncan Distortion i bridge og Duncan '59 PAF i neck. Duncan Distortion er ikke like agressiv som DiMarzio men jeg klarer aldri å bestemme meg for hvilken jeg liker best...

Drister meg til å poste en tilbakemelding jeg fikk på e-post fra en kunde som kjøpte Bare Knuckle - Rebel Yell (bridge) og Cold Sweat (neck):

Pickupene kom i går, og har nettopp montert og justert ting på plass. Bare en ting å si, knallfett. Den loader presetene (ampene) mine mye hardere enn disse classic 57 paf'ene, og er uendelig mye mere distinkt og tight. Det høres fortsatt godt ut som en LP (var så sugen at jeg satte dem i LP'n min i stedet for SG'n), men med mye klarere/renere tone, selv med masse masse gain, om det sier deg noe :)

Som regel så vil man ha forskjellige pickups i bridge og neck - og da en pickup med lavere output i neck for å kompansere for de sterkere svingningene strengene har her - slik at pickupene oppleves som omtrent likt volum. Når man kjøper ett sett med pickups - i alle fall fra Bare Knuckle, og sikkert fra de fleste andre produsenter, så vil disse være matchet slik at de skal passe sammen i en gitar.

Ofte er det også ønskelig med noe forskjellig karakter i pickupene - som nevnt tidligere er Jazz og JB en veldig mye brukt Seymour Duncan kombo. Når det gjelder Bare Knuckle så er t.o.m. bridge og neck pickupene av samme type voicet forskjellig. Men likevel kan enkelte foretrekke å kombinere bridge pickup fra ett sett med neck pickup fra ett annet sett (den Rebel Yell/Cold Sweat comboen jeg nevnte ovenfor er veldig populær - og også en jeg selv foretrekker - og dermed anbefaler til andre B) ... når jeg mener det er riktig i forhold til hva kunden spør etter vel og merke).

Edited by rocktrond