Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Line 6 Pod HD Pro


rocktrond

Anbefalte innlegg

Jag tror inte att den kan ljudmässigt konkurrera med Axe-FX (inte det jag hunnit prova, i alla fall).

Men jag tycker inte att det spelar så stor roll, ingen av dem låter speciellt kul (OBS! det är att köra line där det går fel, i ett slutsteg och låda går båda jättebra). Det är synd att så många i övrigt bra skivor får såna där gitarrljud som bara gör ont efter ett tag.

Använder man dem som demoverktyg spelar det ju inte så stor roll vilket.

Använder man dem på sin skiva borde man låta bli :lol:

Jag är inte rörtaliban, det handlar inte alls om det.

/Magnus

Du har jo en Ibanez-kollega i Larry Mitchell som ikke har noen problemer med å få killer live og studiolyd(begge D.I) i en Axe FX.

Men de er ikke Plug-and-play som en rørtopp, man må bruke litt tid med en.

Som du sikkert vet er det jo haugevis av pro innspillinger som gjøres med Axe FX nå om dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatet alle Line6 produkter som gjør amp-simulering jeg har prøvd, men har nå testet HD300 over en periode, og er positivt overrasket. Dette er produkter jeg glatt kunne levd med om jeg hadde følt behovet for masse effekter og amp-simulering i alle verdens kulører. For første gang synes jeg simuleringene ligner lyden av ulike forsterkere, og ikke som en vreng boks med litt variasjon på eq-siden og antallet gain trinn. Jeg må si jeg er positivt overrasket, på samme måte som jeg ble positivt overrasket over fender simuleringen til amplitube, og guitar-rig i sin helhet.

Om dette kan konkurrere med Axe-Fx vet jeg fint lite om da jeg aldri har prøvd Axe-Fx, men at HD serien er et modeling produkt som faktisk låter rimelig bra er jeg ganske overbevist om. Jeg har vel og merke i all hovedsak testet brettet i kombinasjon med en clean rør-amp, noe som kanskje gjerne gjør ting noe mer dynamisk og overbevisende. Det merkelige er kanskje at ting fungerte best hvis jeg kjørte full simulering av kabinett og det hele, og i front av ampen, fremfor i loopen, eller ved å koble ut pre-amp helt.

Om man ikke liker, eller trenger forsterker simuleringene, er dette faktisk et rimelig alternativ for potensielle kjøpere av M-serien fra line6. Her får man stort sett de samme effektene, men lang bedre betjeningsmuligheter, expression pedal osv, osv. HD300 koster tross i alt ikke mer enn et par litt kostbare modulering/tidsbaserte effektpedaler, og med "slå av alt annet enn effektene" knappen blir betjeningen relativt enkel også.

Alle HD produktene har forøvrig nøyaktig samme "cpu" og "software," forskjellen er bare at de dyreste modellene kan gjøre mer parallell simulering grunnet mer regnekraft, noe som gir mer fleksibilitet hva angår routing, og modelering av flere enheter samtidig.

Jeg vil tro de nye HD produktene fungerer utmerket med den nye Bogner rør-ampen som er spesielt designet for disse produktene, men prisen ryker jo da også opp i en god del tusenlapper. Men til forskjell fra de fleste modeleringsprodukter begynner dette å lukte av det line6 og tech21 lovte oss for x antall år siden.. Det begynner faktisk å låte som det man simulerer.

Teksten over er med alle forbehold - jeg er ikke akkurat noe virtuos gitarist, men jeg har et brukbart "øre" etter relativt mange år med lytting, lydarbeide og audio-design. Jeg har vel og merke heller ikke noe som helst forhold til high-gain og "metal" lyd. Altså kun de mer klassiske sidene av saken, men etter min erfaring er det nettopp slikt som er vanskelig å simulere med et noenlunde ok resultat. Hvis en enhet faktisk kan simulere en spesifikk clean eller crunch lyd man kjenner fra f.eks en klassisk Fender, Vox eller Marshall amp begynner det faktisk å smake fugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo en Ibanez-kollega i Larry Mitchell som ikke har noen problemer med å få killer live og studiolyd(begge D.I) i en Axe FX.

Men de er ikke Plug-and-play som en rørtopp, man må bruke litt tid med en.

Som du sikkert vet er det jo haugevis av pro innspillinger som gjøres med Axe FX nå om dagen :)

Det är en svår diskussion det här, lätt att trampa folk på fötterna.

För mig är det egentligen inte så mycket en fråga om ett bra eller dåligt ljud i still med det subjektiva "jag gillar Holdsworth ljud men han där borta gillar det inte".

Det är mer att ljudet, oberoende av vilken stil på ljud det är, har en karaktär över sig som alltid finns där som är obehaglig (självklart subjektivt det också).

Lyssnar man i lurar eller bra högtalare så gör gitarren liksom ont i öronen efter ett tag, det blir ett obehagligt och tröttnade ljud istället för ett behagligt ljud.

Det finns massor av dåliga förstärkare ljud också, men det blir aldrig obehagliga på det sättet. Att även om man inte gillar ljudet, eller ens musiken, så blir det ändå aldrig på samma sätt.

Är det musik där gitarren inte har en framträdande roll i produktionen så funkar line gitarr jättebra (så det är INTE att det är Line6 eller Axe osv som är problemet, utan line biten).

Där spelar det liksom ingen roll, det är bara ett ljud i ljudbilden som vilket som, en keyboard eller vad som helst.

Men så fort det är musik där gitarren har en bärande roll så fungerar det inte längre, i mina öron.

Det blir som ett gitarrljud som är helt sönder EQ't, det blir onaturligt och påfrestande efter ett tag (lite samma karaktär som att få direktstrålen från en 4x10" rakt i ansiktet, det gör ont).

Ta King's X som ett exempel, de har några skivor som är POD och några som är förstärkare.

De med POD blir jobbiga om man spelar dem högt, de med förstärkare blir tunga när man spelar dem högt.

Det är även det att line gitarr inte verkar vilja blanda sig med vanliga (andra) instrument på ett naturligt/behagfullt sätt. Det verkar liksom ligga där och skvalpa för sig själv.

Jag vet inte om det har med övertoner eller frekvenser som inte skall vara där att göra, bara att det inte låter trevligt.

Jag har än så länge aldrig hört något undantag från det (där med inte sagt att det inte finns).

Jag är medveten om att det görs massor av skivor med såna grunkor varje dag, även att det säljer massor ibland.

Men det görs massor av skivor med programmerade trummor också, det låter inte heller lika trevligt som riktiga.

Självklart är allt bara subjektivt tyckande. Och jag önskar verkligen att jag inte tyckte så, för guld skulle det vara att ta sina lilla burk under armen och gå på sitt gig, men mina öron vill inte. :lol:

Jag är jätteglad för dem som diggar det (fast jag tror att det är för att de jämför med prylen som fanns innan istället för en riktigt förstärkare), men tycker personligen att det är synd att det tar med sig det in i studio.

/Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant og en litt ny vinkling i debatten, Magnus. Jeg har aldri tenkt på det slik, men bare merker at det ikke føles riktig. Likevel som jeg har sagt mange ganger før, så bruker jeg guitarrig til demoinnspillinger og synes det funker veldig bra, men nå må jeg sannelig begynne å høre etter om jeg blir sliten av gitarlyden! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är en svår diskussion det här, lätt att trampa folk på fötterna.

För mig är det egentligen inte så mycket en fråga om ett bra eller dåligt ljud i still med det subjektiva "jag gillar Holdsworth ljud men han där borta gillar det inte".

Det är mer att ljudet, oberoende av vilken stil på ljud det är, har en karaktär över sig som alltid finns där som är obehaglig (självklart subjektivt det också).

Lyssnar man i lurar eller bra högtalare så gör gitarren liksom ont i öronen efter ett tag, det blir ett obehagligt och tröttnade ljud istället för ett behagligt ljud.

Det finns massor av dåliga förstärkare ljud också, men det blir aldrig obehagliga på det sättet. Att även om man inte gillar ljudet, eller ens musiken, så blir det ändå aldrig på samma sätt.

Är det musik där gitarren inte har en framträdande roll i produktionen så funkar line gitarr jättebra (så det är INTE att det är Line6 eller Axe osv som är problemet, utan line biten).

Där spelar det liksom ingen roll, det är bara ett ljud i ljudbilden som vilket som, en keyboard eller vad som helst.

Men så fort det är musik där gitarren har en bärande roll så fungerar det inte längre, i mina öron.

Det blir som ett gitarrljud som är helt sönder EQ't, det blir onaturligt och påfrestande efter ett tag (lite samma karaktär som att få direktstrålen från en 4x10" rakt i ansiktet, det gör ont).

Ta King's X som ett exempel, de har några skivor som är POD och några som är förstärkare.

De med POD blir jobbiga om man spelar dem högt, de med förstärkare blir tunga när man spelar dem högt.

Det är även det att line gitarr inte verkar vilja blanda sig med vanliga (andra) instrument på ett naturligt/behagfullt sätt. Det verkar liksom ligga där och skvalpa för sig själv.

Jag vet inte om det har med övertoner eller frekvenser som inte skall vara där att göra, bara att det inte låter trevligt.

Jag har än så länge aldrig hört något undantag från det (där med inte sagt att det inte finns).

Jag är medveten om att det görs massor av skivor med såna grunkor varje dag, även att det säljer massor ibland.

Men det görs massor av skivor med programmerade trummor också, det låter inte heller lika trevligt som riktiga.

Självklart är allt bara subjektivt tyckande. Och jag önskar verkligen att jag inte tyckte så, för guld skulle det vara att ta sina lilla burk under armen och gå på sitt gig, men mina öron vill inte. :lol:

Jag är jätteglad för dem som diggar det (fast jag tror att det är för att de jämför med prylen som fanns innan istället för en riktigt förstärkare), men tycker personligen att det är synd att det tar med sig det in i studio.

/Magnus

Test en Axe II, kanskje du forandrer mening :)

Artig at du nevner Holdsworth og Ty Tabor (som nå bruker Axe II forresten) siden de står bak noe av det beste jeg har hørt av gitarlyd.

Forstår hva du mener når du sier at mange ikke sammenligner med amper men istedet det som kom tidligere av lignende "rett-i-bordet" ting.

Men mine siste amper før Axe FX var Engl Savage 120, CAA 3+SE med 2:90 sluttrinn, Diezel VH4 og Mesa MKIV. AB testet Axe`n mot flere av de og den kom vinnende ut for min del!

Men som du sier: Smak og behag.

Når alt kommer til alt er det bare redskap for å lage/utøve musikk, whatever floats your boat osv,men det er uansett morro å diskutere og krangle om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på det. Finnes det noen gode Fender-type break-up/crunch-lyder fra Axe FX? Altså er det noen som vet om lydklipp?

Det meste jeg har hørt av Axe FX er high-gain og jeg føler at forskjellen mellom simulering og forsterker er mindre her, dette har jo selvsagt også noe med at jeg ikke spiller den typen musikk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant og en litt ny vinkling i debatten, Magnus. Jeg har aldri tenkt på det slik, men bare merker at det ikke føles riktig. Likevel som jeg har sagt mange ganger før, så bruker jeg guitarrig til demoinnspillinger og synes det funker veldig bra, men nå må jeg sannelig begynne å høre etter om jeg blir sliten av gitarlyden! ;)

Som demoverktyg tycker jag att de där burkarna är guld, det går snabbt, det är smidigt, kan låta på många sätt och man stör ingen.

Själv har jag en ISO låda hemma, annars skulle jag också använt något sådant på demos.

Men jag skulle inte spela in en riktigt skiva med det (lika lite som jag skulle spela in en riktigt skiva med easy drummer).

Ta en sen Meshuggah skiva, typ Obzen, och skruva upp volymen högt i en bra stereo (eller bra lurar) och jag tror att du kommer att förstå vad jag menar.

Eller Nightwish "Dark Passion Play" skivan.

Skall komma på fler exempel, men är sömning nu. :lol:

/Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test en Axe II, kanskje du forandrer mening :)

Artig at du nevner Holdsworth og Ty Tabor (som nå bruker Axe II forresten) siden de står bak noe av det beste jeg har hørt av gitarlyd.

Forstår hva du mener når du sier at mange ikke sammenligner med amper men istedet det som kom tidligere av lignende "rett-i-bordet" ting.

Men mine siste amper før Axe FX var Engl Savage 120, CAA 3+SE med 2:90 sluttrinn, Diezel VH4 og Mesa MKIV. AB testet Axe`n mot flere av de og den kom vinnende ut for min del!

Men som du sier: Smak og behag.

Når alt kommer til alt er det bare redskap for å lage/utøve musikk, whatever floats your boat osv,men det er uansett morro å diskutere og krangle om det :)

Jag tror att jag har provat Axe II på mässor (men är inte hundra).

SÅ om vi tar Line6 som ett exempel (eftersom att där är jag säker) så är varje grej ett steg bättre än den innan, men fortfarande inte hemma.

Kör du Axe som line eller som en förförstärkare (slutsteg och låda)?

För i det senare så låter det ju väldigt bra.

Absolut, smaken är som baken.

Som jag sa innan, jag är ingen rörtaliban som skall övertyga någon om att de inte skall använda line prylar.

Allt är, som du säger, i slutänden bara olika verktyg för att få ur sig sin musik.

Men visst är det en intressant diskussion, hur vi hör saker?

Fina grejer du hade innan. Jag har en Savage nu (fast har inte spelat i den, inte ens rör den, på säker 7-8 år) och hade en MarkIV förr.

Jag önskar att jag kunde gilla Axe så att jag kunde sälja allt annat skit jag har. :lol:

Håller med om både Allan och Ty, Allan är min absoluta gitarr favorit (favorit musiker överhuvudtaget) och King's X är världens bästa vokalband.

/Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.