Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner som trenger litt hjelp :P


kim lennart

Anbefalte innlegg

hei,som sakt nybegynner innen "Hjemmestudio" så da har jeg noen spm.

1-Trenger man lydkort vis man har en mikser eller er alle miksebord uten/med lydkort?

2-Vis man har ett miksebord så trenger man ingen miksebord på pc?

3-var på gitar butikken her om dagen,snakka med sjefen og han sa att en eller anna boks han viste meg var inntrigert lydkort og cd med miksebord program,men åsen skal det kobles til pc vis jeg ikke skal bruke det orginale lydkorte?

4-Kunne tenkt meg ett programm som jeg kunne legge inn en kjent sang og ta vekk stemmen til han som synger slik att det bare blir musikk og omvendt,er ett slik program vare det og oppdrive og?

Jeg har sikkert flere spm som dukker opp tenker jeg,fint om dere gidder og svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

1. Du trenger ikke lydkort, men uten lydkort av noe slag får du ikke lyd ut og inn av PC'en. Miksere fåes med og uten lydkort, men som regel har de ikke lydkort. Spørsmålet du heller bør stille er "trenger man mikser om man har lydkort?". Svaret er som oftest nei nå til dags. Jeg har i studio mitt en gammel, støyete og sjeldent i bruk Mackie LM3204 linje-mikser, men jeg bruker den kun til monitoring for alskens gamle synther/keyboards, samplere og effekter. Stereoutgangen på mikseren er koblet i lydkortet og jeg har på den måten utvidet systemet mitt med ytterligere 16 stereokanaler + aux og tape returns, men når det kommer tid for å faktisk gjøre opptak av noe bypass'er jeg mikseren og plugger kilden rett i lydkortet. Har du derimot ikke en hel haug av eksternt utstyr du må koble til trenger du antageligvis ingen mikser for et lite hjemmestudio.

2. Du trenger ikke mikser i programmet du bruker, men jeg kan ikke komme på noen programmer nå til dags som ikke har det. Jeg hadde på slutten av 90tallet eMagic Audiowerk8-kortet for Logic og det kom med et opptak/avspillingsprogram (kan ikke huske hva det het i farta) uten særlig mikse-fasiliteter. Kortet hadde dog 8 utganger jeg hadde koblet til en hardware-mikser sammen med synthene, samplerene og effektene mine og jeg mikset på den måten låtene mine eksternt(PC'er var ikke spessielt kraftige den gangen i forhold til idag). Nå til dags er det liten vits i å mikse eksternt om du ikke har en analog feinschmecker-mikser og masse bra outboard gear. Å bruke mikseren i programmet er dessuten langt mer praktisk å bruke med hennsyn til total recall, tilnærmet ubegrenset antall kanaler og ikke minst er det mye billigere.

3. Høres ut som han snakker om en sånn alt-i-ett maskin. Har ikke hatt noen erfaring med slikt siden kassett-spormaskinene. Personlig synes jeg de virker å være svært begrensede i funskjonalitet og langt mer knotete å bruke enn en PC/Mac med et ok lydkort. De fleste av disse maskinene har nok nå til dags USB for tilkobling til PC, men om dette kun er for å overføre data (disse opptagerene har som regel egen harddisk) mellom maskinen og PC'en eller om det gjør at du kan bruke dem som eksterne lydkort vet jeg ikke. Om sistnevnte er tilfellet vil det så godt som gjøre maskinens hovedfunksjoner overflødige sammen med en PC og man kan like gjerne gå for et lydkort isteden. Noen liker disse maskinene men selv vil jeg ikke anbefale dem.

4. Slike programmer finnes, men hvor effektive dem er kommer veldig ann på akkurat hvordan programmet fjerner vokalen og hvordan låten ble spilt inn og mikset. Ofte finner man at vokalen ligger i senter av miksen og man kan fks fjerne den ved å kopiere over på et nytt spor, bytte om høyere og venstre kanal og snu fasen og dermed kansellere ut vokalen i varierende grad. Noen ganger fungerer det ganske god, men som regel not so much. Vil man bare ha vokalen kan man kopiere originalsporet over på et tredje spor og snu fasen. (Arrester meg gjern på det jeg har skrevet her nå, det er en stund siden sist jeg gjorde dette og jeg har ikke prosedyren friskt i minne). Programmer som gjør dette vil nok gjøre bruk av andre teknikker (eq fks) i kombinasjon for å oppnå bedre resultater, men ingen av dem vil gi samme resultatet som om man trykket på mute eller solo-knappen ved nedmiks. Lydkvaliteten i alle eksempler jeg har hørt vært svært forringet og jeg har aldri hørt at vokalen eller backingsporet er 100% fjernet. Jeg har en Yamaha A3000 sampler som hadde en innebygd effekt for å gjøre dette, ellers kan jeg i farten bare komme på et program som het Pandora Vocal Remover (eller noe i den duren) men jeg har aldri prøvd det selv og vet ikke om det eksisterer lenger. Myten gikk imidlertid ut på at Pandora helt perfekt kunne fjerne musikken og la vokalen stå igjen intakt, men jeg tviler sterkt på at dette stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.