Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NTD


Rikjense

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed hos noen lokale musikere at hvis det var samme rør som det var fra før, var det ikke behov for biasing. Hvis det faktisk er behov for det, og jeg ikke gjør det, kan/vil dette ødelegge alt?

Godt spørsmål! Jeg er helt grønn når det gjelder dette med 'bias'. Eneste jeg vet er at Peaveyen min har 'non-adjustable fixed bias', og at EL84-rørene jeg fikk fra thetubestore.com er spesifikt plukket ut til classic 50-serien. Skal være 'plug and play' har jeg hørt, men har ikke turt enda (har bare smettet på plass preamprørene så langt, var der det mest prekære lå). Har fyrt avgårde en mail til butikken, men har ikke fått svar enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed hos noen lokale musikere at hvis det var samme rør som det var fra før, var det ikke behov for biasing. Hvis det faktisk er behov for det, og jeg ikke gjør det, kan/vil dette ødelegge alt?

du kommer ikke til å ødelegge noe, men

når men justerer bias setter man ampen slik at den jobber ideelt,både lydmessig og levetidsmessig hva gjelder rørene. man kan også bruke bias til å bestemme hvor hardt rørene skal drives og dermed påvirke hvordan lyd en ønsker. nå er det vel slik at ampen din primært er power amp og du har en egen effektunit? i såfall tenker jeg det er viktig at rørene ikke kjøres for hardt slik at du får vreng i ampen, ettersom du ant vil styre vreng med effektunit.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det vel slik at ampen din primært er power amp og du har en egen effektunit? i såfall tenker jeg det er viktig at rørene ikke kjøres for hardt slik at du får vreng i ampen, ettersom du ant vil styre vreng med effektunit.

gtrzn

Jepp! Takker for svar og hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed hos noen lokale musikere at hvis det var samme rør som det var fra før, var det ikke behov for biasing.

Dette er ikke riktig. To rør av samme type, laget av samme person på samme dag, kan ha svært ulike spesifikasjoner.

Derfor har de fleste amper biasjustering, for å kompensere. Dette er også grunnen til at noen selger matchede rør. Da matcher man sånn at alle rørene vil kjøres ca like hardt ved en bestemt bias.

Man må likevel justere bias, ellers kan alle rørene gå for varmt eller kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.