Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stratocaster - American Standard eller Deluxe-utgave?


thokar1978

Anbefalte innlegg

Jeg har nå en billig Aria STG-003-Stratocasterkopi. På grunn av manglende erfaring i å ha spilt på gode, dyrere gitarer vet jeg ikke helt hvordan kvalitetsovergangen til en ekte, solid Stratocaster blir. Men jeg ser for meg at den blir mildt sagt veldig stor.

Jeg har tenkt å kjøpe en ny Fender American Standard Stratocaster (olympic white). Ser at de finnes i Deluxe-utgaver. Det jeg lurer på er om det vil være verdt å spandere måneder med ekstra sparing på å få en Deluxe-utgave istedenfor en vanlig Standard? Er kvalitetsforskjellen verdt det?

Venter spent på svar - på forhånd takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne. Er på utkikk etter strat selv, og vil ha lockingtuners og HSS oppsett. Ser også for meg å modde om potmeteroppsettet, da jeg føler volum-poten er i veien. Bør jeg kjøpe en deluxe, eller en standard og bytte til lockingtuners selv. Er dette i så fall lett å gjør selv?

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne. Er på utkikk etter strat selv, og vil ha lockingtuners og HSS oppsett. Ser også for meg å modde om potmeteroppsettet, da jeg føler volum-poten er i veien. Bør jeg kjøpe en deluxe, eller en standard og bytte til lockingtuners selv. Er dette i så fall lett å gjør selv?

Kjøper du ett nytt plekterbrett uten hull kan du til en viss grad bestemme hvor pot'er og brytere skal stå, begrenset av det utfresingene i kroppen tillater.

Å skifte til locking-tuners selv er ikke noen stor jobb, men nye tunere alene utgjør halve prisforskjellen mellom Am std og deluxe. Regn med å måtte bore små hull på baksiden av hodet til pinnen(e) som holder tunerne i posisjon. Blir det konflikt med gamle hull kan det også bli nødvendig å fylle de gamle før man borer nye hull.

Er man spesifikt ute etter strat-sound representerer AmStd tyngdepunktet i dagens modellserie, mellom de billigere mex-modellene og dyrere customs og vintage re-issue. Er man derimot ute etter en all-round gitar er AmDeluxe (HSS), med fasevender og mulighet for tone-bypass min favoritt blant strat-modellene. Dessuten tilbys AmDeluxe (siden 2010) med en ny halsprofil (compound radius) som jeg liker veldig godt. Hver sin smak, men jeg synes at man får mye ved å betale 2000,- ekstra for AmDeluxe. Er man derimot bestemt på at man vil modde elektronikk, pickups osv er det like greit å starte med AmStd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.