Web Analytics
Jump to content

Utgangs transformator


Recommended Posts

Hei!

Du kan jo ta kontakt med Drake som lagde den orginale, og se om du kan lage en for deg. Det burde komme under 2000 kroner (absolutt max), men om du finner en stock en er jo det bedre.

http://www.drakepower.com

De eneste jeg fant var Mercury Magnetics, men de har jeg hørt mye bra om. Metroamp.com bruker de i Plexi-replicaene sine hvertfall.

http://www.mercurymagnetics.com/pages/mainframe.htm

Edited by Gnome
Link to comment
Share on other sites

Er det så dyrt med utgangstransformatorer? 2k høres drøyt ut.. :P

Send en mail til Klaus på Musikding, de har en del ampdesignere der som har greie på dette, og vennlige priser.

Kanskje de kan hjelpe deg ut med en billigere løsning.

Edited by Troll
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er du sikker du trenger en ny utgangstrafo?

Hvis du har valgt riktig skjema heter den originale Drake 292 772, og har 8 og 16Ω​ sekundær og 6kΩ​ primær. Da gjenstår bare å finne ut hvordan den monteres for å finne en tilsvarende. Eksempel: er den stående, liggende, hva er dimensjonene, og hvor mange skruer. http://www.mercurymagnetics.com/pages/_misc/TranMounts.htm

For en original en kan du kontakte en musikksjappe. En ekvivalent finner du nok hos http://www.tube-town.net/ttstore/index.php/cat/c15_Transformer.html eller Mercury.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar og linker......jeg fant den originale hos Tube-Town til en forholdsvis grei pris :)

Grunnen til at jeg tror det er UT'en som er gåen er at varme rør er et kjent problem med disse. Etter hva jeg forstår har det noe å gjøre med at den har fixed bias, så jeg lurer på om jeg skal sette inn et bias-pot først som sist.

Det er anbefalt å bytte ut 5881-tubene med 6L6 pga. av sistnevnte er kjøligere så varmeproblemet blir visst borte, men har varme noe å si for utgangstrafoen, eller har det mer med biasingen å gjøre? Min har aldri vist tegn til varmgang, så.....

Tube-Town selger to forskjellige utgaver....den originale til 37Euro, og en Hammond til 88.-....er det bare tull å vurdere den dyrere når jeg egentlig er fornøyd med selve lyden i ampen sånn det er(var;-)?

Edit: Fant en rimeligere m/Push-Pull fr a Hammond...hva betyr Push-Pull i denne sammenhengen?

Edited by Carpal67
Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg tror det er UT'en som er gåen er at varme rør er et kjent problem med disse. Etter hva jeg forstår har det noe å gjøre med at den har fixed bias, så jeg lurer på om jeg skal sette inn et bias-pot først som sist.

Det er anbefalt å bytte ut 5881-tubene med 6L6 pga. av sistnevnte er kjøligere så varmeproblemet blir visst borte, men har varme noe å si for utgangstrafoen, eller har det mer med biasingen å gjøre? Min har aldri vist tegn til varmgang, så.....

Hvis du ikke vet at den har stått på uten høytaler koblet til så ville jeg sjekket om feilen kan ligge et annet sted før du bestiller ny transformator. Varme er det som dreper utgangstrafoer, men det høres rart ut om et rør skal bli så varmt at det får trafoen til å feile.

Er det lyd i forsterkeren?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke vet at den har stått på uten høytaler koblet til så ville jeg sjekket om feilen kan ligge et annet sted før du bestiller ny transformator. Varme er det som dreper utgangstrafoer, men det høres rart ut om et rør skal bli så varmt at det får trafoen til å feile.

Er det lyd i forsterkeren?

Symptomene er de samme som er beskrevet hos andre og disse er kjent for å gå vannvittig varme. Mange mener det er en direkte konstruksjonsfeil(liggende rør, fixed bias osv) ved disse.

Det er lyd i ampen, og den virker helt fint etpar minutter, men så dropper volumet ned til langt under halvt. Dette gjelder uansett kanal og uavhengig av hvor mye jeg pusher den.

Om ikke UT'en direkte har noe med biasing å gjøre så tror jeg at etpar nye 6L6 og en original UT skulle gjøre susen.

Edit: Nå fant jeg denne i Tyskland til 39+13Eurex'er for sending til Dk.

Edited by Carpal67
Link to comment
Share on other sites

Symptomene er de samme som er beskrevet hos andre og disse er kjent for å gå vannvittig varme. Mange mener det er en direkte konstruksjonsfeil(liggende rør, fixed bias osv) ved disse.

Det er lyd i ampen, og den virker helt fint etpar minutter, men så dropper volumet ned til langt under halvt. Dette gjelder uansett kanal og uavhengig av hvor mye jeg pusher den.

Om ikke UT'en direkte har noe med biasing å gjøre så tror jeg at etpar nye 6L6 og en original UT skulle gjøre susen.

Edit: Nå fant jeg denne i Tyskland til 39+13Eurex'er for sending til Dk.

Breeeeeems!

Noe sier meg at du er på ville veier her.

For det første så er skjemaene på denne så jævlige å lese at jeg ikke orker å sette meg inn i koplingen.

Men slik du beskriver feilen ved at den virker ordentlig 2-3 minutter, for så å halvere volumet ville ikke jeg

mistenkt utgangstrafoen for å være synderen. Jeg er gammel forsterker-reparatør og har aldri opplevd at utgangstrafoen

begynner å tulle etter 2-3 min. Når den ryker blir det kortslutning et eller annet sted i den, og det er permanent (hele tiden).

Men det kan jo hende jeg ikke har opplevd alt, og det er mulig at du har funnet noe på nettet som tilsier dette,

men det vil være fullstendig nytt for meg at en trafo skal forårsake det du beskriver her.

Det ville være greit å vite grunnen til at du mistenker trafoen så sterkt.

Jeg er mer enn behjelpelig med tips dersom du svarer på dette.

Link to comment
Share on other sites

Breeeeeems!

Noe sier meg at du er på ville veier her.

Men slik du beskriver feilen ved at den virker ordentlig 2-3 minutter, for så å halvere volumet ville ikke jeg

mistenkt utgangstrafoen for å være synderen.

Takk for advarselen...det kan se ut som det er litt ugler i symptomosen min allikevel.:blush:

Jeg testet ampen nå nettopp, og volumet var lavt helt fra starten av. Klikket den av/på flere ganger i rask rekkefølge og vips så brølte den som vanlig en stakket stund, men etter ca.1min ebbet volumet av(uten nevneverdig forandring i tone, ingen fuzzing eller vreng), for så å plutselig dø helt ut. Sjekket rørene, og de tre små glødet ikke.

Lot den stå av 1 min og når jeg slo den på var lyden fin igjen med fyr i alle rør, men så starten syklusen igjen.:huh:

Litt rart at de tre små tenner og slukker sånn i dann&vann, er det ikke?

Kanskje jeg skulle gå over noen strategiske loddepunkter?

Rørene som står i er meget pent brukte originale fra midten av nittitallet, men i det siste har jeg kjørt den endel hardere med en booster i forkant, preamp på bånn pinne og lav master i motsetning til litt mer balansert pre/master+vrengboks, om du forstår hva jeg mener.

Edited by Carpal67
Link to comment
Share on other sites

Jepp, har lært av den gang jeg som liten nysgjerrig guttunge puttet hodet inn i et stort gammelt Tandberg-kabinett som hadde stått uten nettstrøm i flere timer.:blink:

Her er forresten en artikkel om JTM30:

VGSEPT2009red.JPG

Edited by Carpal67
Link to comment
Share on other sites

Ser ingen grunn til å gi flere tips om utgangstrafoen enn hva Hank allerede har gjort.

Du kan heller feilsøke det som er sannsynlig først, og så får det eksotiske og uvanlige vente til slutt.

Litt rart at de tre små tenner og slukker sånn i dann&vann, er det ikke?

Kanskje jeg skulle gå over noen strategiske loddepunkter?

Mål glødespenning, anodespenning og katodespenning på hvert preamprør, først 15 sekund etter oppstart, når den virker, og så etter X minutt, når den er ustabil.

Ta frem den sterkeste viften du finner i heimen, og se om denne "utsetter" problemet når den blåser mot rørene og printkortene.

Hvis det er loddepunkter som utsettes for vakl når kortet blir varmt burde det være lett å

1) Reflowe disse.

2) Ordne kjøling.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.