Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan få frem den gode akustiske crispy lyden?


Norstorm

Anbefalte innlegg

En ting jeg kom til å tenke på er at hvis du har opp til 3k å legge mikrofon(er), kanskje det er aktuelt å kjøpe stormembran kondensatormikk(er) som også kan brukes til vokal, evnt andre ting? Tenke litt fleksibilitet her hvis ikke du har en eller flere ok mikker til hvert sitt bruk fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bare si at dette her hjalp...

Tweaker vettet av meg, men å kjøre over på piezo fikk hvertfall "klangen" tilbake...

Men skjønner jo at det med en kondenser mikrofon vil gjøre susen.

Før jeg la fra meg akustiske gitarer for noen år siden spilte jeg gjennom en ac30.. ingen eq, annet enn stad bass, mid, og treb.

Jeg prøver nå å få tilbake den metalliske klangen i strengene ved hjelp av axen på piezo.. er ikke lett, men jeg nærmer meg.

For de som har peil her: Dersom jeg speller inn med en kondenser som drar litt av rommet med seg, vil den gjengi denna metalliske klangen vi alle kjenner til??

Vet ikke om detta har en teknisk benevnelse engang...

Er liksom "der" jeg mener at akustisk gitar kommer til sine fulle 5.. Er nydelig å høre på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg skjønte det siste spm der, men alle opptak av akkustiske instrumenter (eller vokal) vil være påvirket av rommet det er tatt opp i. Hvis du tenker på den naturlige romklangen som ofte er på akkustiske opptak, så er dette en blanding av hva som kom med på opptaket, og reverb lagt på i miksen som skal matche den akkustiske romklangen på opptaket. Hva akustikken i innspillingsrommet gjengir vil jo avhenge av rommet, men hvis det er et normalt dempet rom gjetter jeg på at de lyseste frekvensene ikke vil være så dominerende. I så fall må gitaren ha blitt spilt inn på et flislagt bad eller noe :)

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.