Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan få frem den gode akustiske crispy lyden?


Norstorm

Anbefalte innlegg

Mikke opp med en ålreit kondensatormikk eller 2, evnt i kombinasjon med signalet fra pickupen :) Kan ikke se for meg noe grunn til å kjøre en akkustisk gitar med god lyd igjennom en digital simulator for å få akkustisk lyd? Det er jo akkustisk lyd du har i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du en standard akustisk kassegitar? Og hvilket preampsystem har du evt i det? Er det et Fishman med Piezo-element ville jeg generelt sett tatt en parametrisk eq med lav Q-verdi og dempet fra ca 8000hz og oppover for å få vekk litt "klikking" i lyden, men det kommer helt an på hvordan utstyret ditt er, hvordan det er koblet inn og hvordan det låter.

Har du mulighet til å legge ut et opptak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, sitter med ett focusrite kort...

Hmm.. Jeg skal jaggu kjøpe en mikk..

Er det noe man anbefaler??

Pris: mellom 1000 - 3000

Evt koble gitaren rett i lydkortet, i stedet for gjennom AXE'en. (Slik jeg tolker at du gjør utifra det du skriver.) Men en bra kondismikk er det beste alternativet, naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det er flere kurante sett med to sigarkondiser man kan skaffe seg for en tusenlapp. I forhold til hva sånne gamlinger som meg er vant til, er dette vanvittig kvalitet for pengene. Selv har jeg som sagt god erfaring med Behringer C3- settet, men jeg må innrømme at det ble anskaffet uten videre testing og vurdering, fordi en kompis som lever av å kjøre lyd fortalte meg at han hadde handlet en god neve slike som han brukte live, der han skulle dekke kor, folk som løp rundt på scenen og slikt, uten at det var penger og tid til nærmikrofoner og radio på hver enkelt. De dyre sigarene lot han ligge igjen i studioet, for som han sa- "det er knapt nok noen som hører forskjell, ikke engang lydfolk."

Det var bra nok for meg, og jeg er meget fornøyd med dem. Behovet mitt, og budsjettet, er slik at det egentlig er valget mellom et slikt sett og ingenting.

Her finner du et lite klipp tatt opp med de, tatt ut av en mix. Hører jo nå at det kunne ha blitt jobbet litt mer med EQ, men nok om det. Det er omtrent slik de låter, brukt av en amatør. Ikke bry deg om volum og slikt, dette er tatt ut av en større miks.

Om det er en "god akustisk crispy tone" blir jo en definisjonssak. Men med rett EQ er det jo bare å ratte inn det man vil ha. Grunnlaget er greit nok, dette er rimelig nøytralt.

http://dl.dropbox.com/u/20817/BehringerC3_example.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAAA!!! Der er den der tørre og crispy strengelyden..

Genialt...

Ja, nei må sies at alt jeg har lært av triks for å "stumpe" el-strenger gjennom diverse forsterke, ikke funka i det hele tatt på akustisk.

Forventa ikke annet, men måtte jo prøve..

Se om jeg ikke for kjøpt meg no mikker. Dette er bare preproduksjoner jeg holder på med hjemme, så er ikke helt krise, men greit å høre låtenes potensiale før jeg reiser ut døra liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du en standard akustisk kassegitar? Og hvilket preampsystem har du evt i det? Er det et Fishman med Piezo-element ville jeg generelt sett tatt en parametrisk eq med lav Q-verdi og dempet fra ca 8000hz og oppover for å få vekk litt "klikking" i lyden, men det kommer helt an på hvordan utstyret ditt er, hvordan det er koblet inn og hvordan det låter.

Har du mulighet til å legge ut et opptak?

Har noen outtakes av riffer...:

http://soundcloud.com/norstorm/l-t-3-1/s-Zrl9n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.