Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sprague Bumble bee`s 0,22nF ? WTF?


Anbefalte innlegg

Har akkurat lest meg til at : bytte tone-capacitorer på en Gibson ,gjerne kombinert med 50`s Gibson wiring (fåes på nett) ,kan være ett step nærmere det opprinnelige 50`s vintage Gibson soundet (og dessuten billigere alternativ enn å skifte ut par bøkkers) ,og på nett virker det som at det er denne oil foiled in paper Sprague Bumble bee 0,22nF som gjelder blandt Gibson vintage-snobbene..Etter litt googling sjekket jeg ut at de små gamle rakkerne koster mangengangen på ebay, eller diverse nett-butiques som har røsket de ut av gamle TV`er,printkort,etc. og selger de 10 ganger så dyrt som andre moderne merker og kloninger.

Det jeg lurer på er hva slike mods kan gi deg?..mere "air" i lyden,former den tonen,eller forandrer det kort og godt hele lyden?

Ble nyskjerrig på dette da jeg er ivrig med loddebolt ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og flere med meg har byttet til RS Guitarworks Vintage Kit (Potmetere og kabler) som vintagegitar.no forhandler her til lands. http://www.vintagegi...rs-upgrade-kits

Åpner definitivt lyden, men om den blir bedre er vel kanskje litt smak og behag, men jeg vet i hvert fall ikke om noen som har byttet tilbake igjen. Har loddet inn med Jensen kondiser i R8 og med Bumble Bees i Specialen. Straten og en av Telene har også fått RS-kit og jeg kommer nok også til å sette inn i Firebirden når jeg kommer på det.

Edit: Og der kom testen til Castor som jeg skulle nevne ja.

Flyttes til DIY-avdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og flere med meg har byttet til RS Guitarworks Vintage Kit (Potmetere og kabler) som vintagegitar.no forhandler her til lands. http://www.vintagegi...rs-upgrade-kits

Åpner definitivt lyden, men om den blir bedre er vel kanskje litt smak og behag, men jeg vet i hvert fall ikke om noen som har byttet tilbake igjen. Har loddet inn med Jensen kondiser i R8 og med Bumble Bees i Specialen. Straten og en av Telene har også fått RS-kit og jeg kommer nok også til å sette inn i Firebirden når jeg kommer på det.

Edit: Og der kom testen til Castor som jeg skulle nevne ja.

Flyttes til DIY-avdelingen.

Hei beklager først dobbelpostingen (skjønte ikke hvor den første ble av etter den ble sendt,skrev så en ny):s

Takk til deg Castorfiber,meget intressant og høre forskjellene slik at jeg danner meg ett eget bilde.

Ikke ukjent med RS-kit nei,.Har selv RS-Kit (RS Electronics) fra Dr. Hast i min standard 96 U.S Standard,rosewood hals,Customshop69 coils,Straten liker jeg best i bridge og tone ned på ca. 6,5 - 7

På straten fikk jeg inntrykk av at dette kit`et "senket hele tonespekteret par hakk dypere/ned", samt at det myket opp lyden.Trur jeg liker de ja,har de jo fortsatt i,hehe, Men på en Gibson har jeg ikke prøvd,eller lest så mye på,så takk igjen for all nyttig info her folkens ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

treble bleed mod'en på rs-kitene er vel det som utgjør størst forskjell..

modifiseringen er er å legge en kondensator og motstand i enten parallell eller serie (alt ettersom) for å slippe forbi litt høyfrekvent når en senker volumet.

Potene er stort sett bare mer "nøyaktige" enn andre og av høyere kvalitet for eks. de har 1% avvik på topp og bunn, ideelt sett 0 motstand når den er helt åpen..

dette kan for skape problemer på tonekrontollere..

Anbefaler deg å bestille noen kondensatorer og motstander samt bytte til 50's wiring og prøve deg litt frem.. har du et multimeter kan det være lurt å måle verdiene på dem om du er nysgjerrig.

men pass opp det er mye mojo utenom teorien..

skjema:

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=treble_bleed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.