Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal Kjøpe Akustisk stålstrengsgitar


Simen543

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har noe bedre forslag til meg?

Hei.

Det kan være litt vanskelig å anbefale en gitar når du skriver så lite om deg selv og bruksområdet for gitaren. Er du lang eller kort, skal du sitte og spille eller for det meste stå oppreist, er en fordyrende pickup nødvendig, osv?

Ikke uvanlig med 13-åringer som forsvinner bak dreadnought'en og med pipestilker som desperat prøver å nå strengene foran ^_^

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det kan være litt vanskelig å anbefale en gitar når du skriver så lite om deg selv og bruksområdet for gitaren. Er du lang eller kort, skal du sitte og spille eller for det meste stå oppreist, er en fordyrende pickup nødvendig, osv?

Ikke uvanlig med 13-åringer som forsvinner bak dreadnought'en og med pipestilker som desperat prøver å nå strengene foran ^_^

Jeg har en bekjent som er 128 cm høy, eller kort om man vil. Han blir ikke høyere. På et stadie i ungdommen ble han dritlei av å høre at han måtte ha en mindre type av ditt og spesialmodell av datt.... Så han spiller full size gitarer, og kan da velge fritt, uten begrensninger, selv om gitaren er nesten like lang som han. B)

Sakl du bruke inntil 5k på en akkert, så kjøp deg en god gitar, fullsize.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det kan være litt vanskelig å anbefale en gitar når du skriver så lite om deg selv og bruksområdet for gitaren. Er du lang eller kort, skal du sitte og spille eller for det meste stå oppreist, er en fordyrende pickup nødvendig, osv?

Ikke uvanlig med 13-åringer som forsvinner bak dreadnought'en og med pipestilker som desperat prøver å nå strengene foran ^_^

Hei! Ser den:)

Er 1,90, og det blir for det meste sittende spilling på hybelen.

Har spilt i et par år, spiller en del sanger som går på fingerspill, men vil ha en gitar som er god allaround. Er ikke nødvendig med pickup i det hele tatt egentlig.

Takk for raskt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den prisklassen (pluss litt til) ville jeg sterkt vurdert en Furch Durango. Ellers så synes jeg Ibanez gir mye gitar for pengene i den prisklassen, både utseendemessig og spillemessig, men som sagt det er få gitarer jeg har prøvd som gir like mye lyd for pengene som Furch´en i under 10 K klassen.

Endret av GreenMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ser den:)

Er 1,90, og det blir for det meste sittende spilling på hybelen.

Har spilt i et par år, spiller en del sanger som går på fingerspill, men vil ha en gitar som er god allaround. Er ikke nødvendig med pickup i det hele tatt egentlig.

Takk for raskt svar :)

Da ville jeg kuttet ut den fordyrende mic'en, og mange mener at svart piano-lakk er noe herk pga. fettmerkene og støv....jeg ville valgt naturfarget satin-finish for å slippe gnikkingen :)

Siden du er såpass høy kan du spille på alle størrelser, men jeg ville tatt en nærmere titt på jumbo gitarer(rund rumpe) om du skal sitte i sofaen å spille.

Det viktigste er at du liker å spille på den, og for å finne ut det må du spille på den først.....det er nesten et must i den prisklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den prisklassen (pluss litt til) ville jeg sterkt vurdert en Furch Durango. Ellers så synes jeg Ibanez gir mye gitar for pengene i den prisklassen, både utseendemessig og spillemessig, men som sagt det er få gitarer jeg har prøvd som gir like mye lyd for pengene som Furch´en i under 10 K klassen.

Særdeles enig i at Furch er kanon i det prisleiet ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg ikke prøvd, dessverre. Men jeg har den som heter Spruce HG (high gloss). Det føles og spilles som et kvalitetsinstrument til flerfoldig mer tusen. :) Men jeg vil tippe den spiller bra den der også! Denne kostet en tusenlapp mer enn den du linket til der jeg kjøpte den. :) Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har et budsjett på ca 5000kr får du vanvittig mye bedre gitarer enn Morgan-gitaren du linket til øverst.

Art & Lutherie Dread Cedar som ble linket til over her er et fint rimelig alternativ. (ceder-toppen gjør at du får mer varme og mer volum ved forsiktig spill, og gir en spennende kompresjonseffekt ved harde anslag fordi toppen når et slags "metningspunkt". Veiledende pris på den er forøvrig 3595,- nå, og street-price i butikker litt lavere.

Furch D40CM er også en vanvittig fin gitar, men havner jo rett over det som er foreslått her. Du får den forøvrig i både sunburst og natur inkl bag til en street-price under 6000kr. (veil 6199) Også denne med ceder-lokk, men litt dypere i bassen.

Midt mellom disse to har du Seagull Coastline Cedar Gloss Top som er et vanvittig solid alternativ. Den er innenfor budsjettet, gir deg mer enn hva en A&L (øverste alternativet) vil gjøre. Utsalgsprisen i de fleste rimelige butikker ligger godt under 5000,- (veil 4995,-). Forøvrig bygd på Godin-fabrikken, samme som A&L, en fantastisk gitarfabrikk! http://godinguitars.com/

Alle disse har variasjoner av den samme kvaliteten i bunn og grunn. Hvis du er ute etter klarhet, volum og klassisk dreadnaught-lyd innenfor det budsjettet ville jeg definitivt gått for en Taylor 110. Det er og blir den beste allsidige dreadnaughten på markedet etter min mening. Er man ute etter noe med mer "krydder" og en spesiell karakteristikk kan gitarene over her være fantastiske (og det må du nesten høre selv), men Taylor 110 har både bedre spillbarhet, mer klarhet og mer volum hvis det er de 3 kriteriene man setter høyest.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27117603

Hvor i landet bor du? Bør jo ikke være noe problem å få prøvd disse 4 modellene opp mot hverandre?

Lykke til!

Edit: Glemte bort en veldig stilig "krydder-modell. Takamine EG603S-VV. Du får dem til under 4500kr og leveres forøvrig alltid med mikrofonsystem, men uten bag. Den har en veldig nasal og spennende lyd som minner om gode, gamle, skitne Amerikanske blues-gitarer hvis det er det du søker, så da blir vel litt av valget om du vil ha det varmt og kompakt, klart og åpent eller nasalt og skittent?

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse har variasjoner av den samme kvaliteten i bunn og grunn. Hvis du er ute etter klarhet, volum og klassisk dreadnaught-lyd innenfor det budsjettet ville jeg definitivt gått for en Taylor 110. Det er og blir den beste allsidige dreadnaughten på markedet etter min mening. Er man ute etter noe med mer "krydder" og en spesiell karakteristikk kan gitarene over her være fantastiske (og det må du nesten høre selv), men Taylor 110 har både bedre spillbarhet, mer klarhet og mer volum hvis det er de 3 kriteriene man setter høyest.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27117603

Hmm..... Det var en godt snekret salgstekst.... Ble rent ut nysgjerrig jeg... :D Finnes den i varianter med pickup, i så fall hva slags, evt cutaway, og hva sier prislappen/e da ? B)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes uten noe som helst (Taylor 110 -5190kr), med mic (110e - 5998kr) og med mic og cutaway (110ce - 7190). Identiske modeller, bare micsystem og cutaway som skiller dem. Forresten blir det gratis frakt i hele landet og litt rimeligere pris som forumtroll her inne, men lite å gå på med sånne modeller, så det blir jo mest symbolsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes uten noe som helst (Taylor 110 -5190kr), med mic (110e - 5998kr) og med mic og cutaway (110ce - 7190). Identiske modeller, bare micsystem og cutaway som skiller dem. Forresten blir det gratis frakt i hele landet og litt rimeligere pris som forumtroll her inne, men lite å gå på med sånne modeller, så det blir jo mest symbolsk.

Javel, takk. Dette må jo prøves da forstår jeg, ved anledning. Hva slags fabrikat preamp og piezo bruker de ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, takk. Dette må jo prøves da forstår jeg, ved anledning. Hva slags fabrikat preamp og piezo bruker de ?

Det er et egenprodusert system for Taylor. Du kan lese litt om det her: (systemet i 100- og 200-serien heter ES-T)

http://www.taylorguitars.com/guitars/features/electronics/expression-system/

Det er fra 300-serien de virkelig blir fantastiske, men det blir jo en litt annen prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.