Web Analytics
Jump to content

Ukas funn

Gnome

Recommended Posts

Hey!

Forrige uke sondet jeg Finn litt tilfeldig, og kom over en kar som solgte en Rivera Knucklehead K100 som var defekt. Jeg ringte ham og ha sa han ikke ante hva som var galt, og at han ville ha 3000 for den. Etter et par dager bestemte jeg meg for å slå til, så søndag kveld satt jeg da med en defekt Rivera i fanget.

Så, første observasjon er at sluttrinnrørene ikke gløder, men at preamprørene gjorde det, og etter å ha kobla litt viser det seg at preampen faktisk fungerer helt fint (ved å plugge meg inn ved fx-loopen).

Ved å titte på kretsskjemaet til forsterkeren så jeg at pre og poweramp-rørene har forskjellig forsyning til gløderne, så konklusjonen ble jo fort at det er forsyningen til sluttrinnrørene som var problemet. Etter å ha målt litt fant jeg ut at trafoen var intakt, men at en sikring inne i ampen hadde røket. Så jeg kjøpte en ny sikring, bytta rørene og vips hadde jeg en helt fungerende Rivera :D

Men, kabelen til fotkontrolleren har brudd på seg, så den funker ikke i det hele tatt. Jeg er litt for lat til å gidde å lodde på 8-pins DIN-plugger, så jeg bestilte like greit en kabel fra eBay som jeg kutter av den ene enden på, så skal jeg nok få den i orden og.

Noen som veit hva disse kosta da de kom til landet, forresten?

06_rivera.jpg

Ser på et par nettsteder at en har kjøpt en for 750$ Det er såvidt over 4000 norske. Likedan fant jeg en annonse som hadde startet på 1000$ men var nå nede i 750$ Fant også en annonse fra England for 1300£ som tilsvarer over 11000 norske. (inkluder flight, men dog...) så her ser det ut som prisene varierer sterkt, gitt.

Hvor lenge var de i produksjon? Vil tro det kan være stor forskjell på stand. I tillegg vil vel prisen i UK være på et høyere nivå enn i produksjonslandet? De fleste av disse ble tross alt kjøpt via butikk, lite egenimport på disse.

Hvor lenge var de i produksjon? Vil tro det kan være stor forskjell på stand. I tillegg vil vel prisen i UK være på et høyere nivå enn i produksjonslandet? De fleste av disse ble tross alt kjøpt via butikk, lite egenimport på disse.

Det er nok naturlig ja. De annonsene jeg fant, påsto alle selgerne at ampen var 9/10 kosmetisk og fult funksjonell. Den britiske hadde dog flight som sagt og nye litt dyrere rør. Bla.a. et NOS Mullard i preampen. Skumleste bare, så jeg husker ikke hvilke rør de andre var.

Tingen med disse ampene, er at de ofte er verdt mer lydmessig enn de egentlig går for. Rett og slett fordi folk kjøper ting de har hørt om mange ganger og føler seg trygge på det.

Merker som ofte går billig pga dårlig etterspørsel er det mulig å gjøre gode kupp på til tider..

Eksempel Rivera, Carvin og Hughes&Kettner.

Ser på et par nettsteder at en har kjøpt en for 750$ Det er såvidt over 4000 norske. Likedan fant jeg en annonse som hadde startet på 1000$ men var nå nede i 750$ Fant også en annonse fra England for 1300£ som tilsvarer over 11000 norske. (inkluder flight, men dog...) så her ser det ut som prisene varierer sterkt, gitt.

Men det kan godt hende at Rivera er som Mesa Boogie, at de er overkommelige i USA, men med en gang de kommer innenfor Norge, så stiger prisen i været!