Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Radiostøy / knitring


Norstorm

Anbefalte innlegg

Jeg har ett riff i starten av en låt jeg ønsker å legge denne effekten på..

Vil liksom at det skal høres ut som om den er tatt opp fra en gammel radio eller no.

Sånn kabel/linje støy eller knitring hvis du vil.

Noen som vet hvor jeg finner detta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har googlet etter sirener ol lyder, og det er utrolig hva man kan finne der!

Hvis ikke du finner noe, så kan du jo prøve å spille inn fra en gammel radio med en mikk forran? Burde ikke være så vanskelig å finne en radio og tune den inn til å støye.. :P

På min gamle UX2 hadde jeg en effekt/preamp som het megafon eller noe lignendes, hvis man kjørte en mikk inn i denne med den effekten og f.eks blåste på den eller spilte inn rennende vann, så kom det lignends lyd ut.. Ihvertfall et tips :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi a'la Green Day - Song Of The Century?

I så fall så er det to ting, det ene er et smalt båndpassfiter (lav og høpyass om hverandre). Skulle tippe rundt 400-4000 hz er omtrent greia.

I tillegg så er det radiostøyen i bakgrunnen, her er det enten å google om noen har gjort det før, eller spille inn fra en gammel radio selv. AM-radio er tingen som gjelder, FM-støy er alt for kunstig, AM-støy er fin og organisk. Hvis man stiller på frekvensen mens man spiller inn, får man de fine glidende tonene av støy som man forbinder med gamle radioer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AM? Det er da mye finere støy på kortbølgen,mellombølgen og på fiskeribølgen. I "gamle dager" slo jeg ihjel mange timer på fjellet i påsken med å finne obskure radiosendinger på disse frekvensene. Er man fin på labben, kan man på kortbølgen få lange, fine thereminaktige "sweeps" opp og ned.

Jeg har selvsagt en slik radio stående, blir du i beit, så send meg en PM. Men jeg aner jo ikke om det sendes stort der mer, det er mange år siden jeg forsøkte slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Izotope Vinyl har funksjoner du leter etter og støtter automation. Det er gratis, men krever at du registrerer e-post (blæ)

Ellers kan du søke etter Lo-Fi vst. Finnes mange forskjellige typer

Jeg har brukt E-phonic LOFI (lo/hi cut, variabel bit-crush, wave shaping, pitching og forvrenger) med Cubase sin grungelizer-plugin (50 Hz summelyd, knitring) som egentlig skal være gratis men jeg finner det ikkepå nett. En god kombinasjon å leke med automation på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.