Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Når det kommer til synging...


Black Stone Cherry

Anbefalte innlegg

Hey folks!

Dette blir den første tråden min her på forumet, og jeg er litt småusikker på hvor jeg skal plassere denne, men jeg velger å plassere den her.

Såejauda! Jeg har drevet litt smått med synging det siste halvåret, og jeg har funnet ut at det slettes ikke er på langt nær så lett som jeg trodde det skulle være. Nærmer meg 16 år og stemmeskiftet er så og si over, i think. Har i hvertfall ikke fått noen uforutsette ''harmonics'' på over ett år. :lol:

Og nå skal jeg snart ta over jobben som vokalist i bandet og må begynne å øve mye med sangstemmen min. Så jeg trenger rett og slett alle tips jeg kan få om alt av oppvarmingsteknikker, sangteknikker, pusteteknikker osvosv... Vi spiller Rock ala Black Stone Cherry, Guns n Roses (etc), så det med å komme med tips til hvordan jeg skal komme med i sølvguttene er rett og slett ubrukelige tips for meg.

Har prøvd å ta i skikkelig og synge virkelig høyt for å få den ekstra ''rock&metall-gainen'' i stemmen, men etter bare minutter med synging får jeg blodsmak i munnen og blir hes i en god stund (litt fordi jeg har vært forkjølet i det siste også da). Vet ikke om dette skyldes at jeg ikke varmet opp ordentlig eller om jeg ikke har nok træl i stemmebånda... gudene vet, såe da ber jeg dere guder om å gi meg svar!

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvguttene eller ikke. En viss innføring i grunnleggende sangteknikk hadde du nok ikke hatt vondt av, og det er jeg redd blir vanskelig å lære deg over nettet. Anbefaler et par timer hos sangpedagog. Man kan til en viss grad trene stemmebånda til å holde lengre, men bruker man feil teknikk, er det stor sannsynlighet for at du sliter de ut før eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen enkle råd

- Ikke anstreng deg og "knip sammen" når du synger. Det er den enkleste måten å få til "rockestemme" på, men man klarer det ikke så lenge, som du har merket. Du må lære deg å få til den ru stemmen uten å synge anstrengt.

- "Åpne opp" så mye som mulig, og forsøk å "se for deg" at stemmen din skal sitte i hodet, litt bak nesa. Det er kanskje ikke et klassisk riktig tips, men vil gi deg en hodeklang, og klarer du samtidig å slappe av og få støtte helt fra mellomgulvet vil det flaske seg.

- Ta opp deg selv mens du synger. Tren på å synge intervaller, ters, kvart, kvint og så videre, opp og ned. Da øver du på å treffe tonene i de mest brukte intervallene. Et ekstra tips- sett på luft før du setter an tonen. Det høres rart ut, og det skal du øve vekk siden, men det gjør det lettere å treffe intervallene til å begynne med.

- Varm opp stemmen, noe det virker som om du er klar over. Det kan du kombinere med øvelser der du synger rolig og relativt svakt, så slår du to fluer i en smekk.

- Stå mens du synger. Det sier seg selv.

- Bruk pusten. Ta inn litt mer luft enn vanlig.

- Ikke øv på alt mulig på en gang. Konsentrer deg om en og en ting til du føler at du lar litt framgang. Er du tett og forkjølet, kan litt nesespray hjelpe, men les pakningsvedlegget. Saltvann beregnet på nese og en skikkelig snyt etterpå hjelper også veldig bra.

- Drikk litt vann, og ha en flaske med lunkent vann i nærheten. Det er ikke nødvendig å tylle i seg, men en liten slurk i ny og ne er ikke dumt.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm? Det finnes da ungdomskor både her og der, og de koster da ikke flesk å være med i? Man har da kor på forskjellig basis, tensing, politiske kor, kor i regi av kulturskolen og så videre. De pleier da ikke koste stort? Du sier ikke noe om hvor du bor, så da er det vanskelig å peke noe mer for deg.

TE's forslag er som vanlig genialt, og i tillegg til sangtrening, får du også sceneerfaring, og tja, hvordan skal jeg si det, i forhold til dametekke er det ikke akkurat negativt å være en av de få gutta i koret.. Kremt. Har jeg blitt fortalt. Av noen andre.

Men det siste er sikkert ikke noe problem for deg uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke anstreng deg for mye. Da blir du fort sliten som du sier, og trenger en pause + at det kan ødelegge stemmen din totalt. Jeg har hatt mye hell i å bruke hele kroppen når jeg synger. Altså ikke legg kun vekt på det hodet og munnen din gjør, men bruk hele kroppen når du synger. Det er kanskje litt teit å påpeke, men bruk beina dine også, slå takt med bein, vift med armene om du føler det hjelper. Hvis du skal holde lange toner så hjelper det å riste på hodet slik du vil at det skal låte (om du skjønner) og ikke kun bruker stemmen for å få vibrasjonen du ønsker. Bruk med andre ord hele kroppen, og syng fra magen, ikke halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm? Det finnes da ungdomskor både her og der, og de koster da ikke flesk å være med i? Man har da kor på forskjellig basis, tensing, politiske kor, kor i regi av kulturskolen og så videre. De pleier da ikke koste stort? Du sier ikke noe om hvor du bor, så da er det vanskelig å peke noe mer for deg.

TE's forslag er som vanlig genialt, og i tillegg til sangtrening, får du også sceneerfaring, og tja, hvordan skal jeg si det, i forhold til dametekke er det ikke akkurat negativt å være en av de få gutta i koret.. Kremt. Har jeg blitt fortalt. Av noen andre.

Men det siste er sikkert ikke noe problem for deg uansett. :)

Bor i en liten kommune i indre Østfold, Trøgstad. Og jeg har minus i penger om dagen, og ja... Her omkring er det ikke stort annet kulturskolen, og da var vi tilbake til det med venteliste.

TE? står får? :huh:

Det er et veldig lite problem for meg! ettersom jeg stortrives i forholdet jeg er i. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.