Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med å holde stemmming


Ichi

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Er forholdsvis ny i gitargamet, har spilt enkel akustisk gitar i 20 år, men lite elektrisk før i fjor.

Kjøpte i sommer en Squier Tele Standard, både på grunn av budsjett og at den hørtes Tele ut til prisen. Problemet er at den holder svært dårlig på stemminga. Ved bending av strenger under solospill dras den lett ut av tuning. Gitaren er satt opp med 0.09-042 strenger, har standard strengetre og grei bru. Har en nokså uslepen og aggresiv spillestil, den er under modifikasjon. :rolleyes:

Jeg har finpussa spora i nøtta og smørt med grafitt, så det er lite trolig at det er den som er problemet. Har også intonert gitaren, noe som ga en viss bedring. Har også vært svært nøye da jeg la på nye strenger etter kjøp. Jeg antar at problemet ligger i strengetrea og de billige tunerne, så jeg antar at roller trees og nye Fender stemmeskruer eller locking tuners vil gjøre susen? Har sett på disse stemmeskruene:

Min lenke

Noen andre løsninger enn de som er beskrevet som er mulige, og kan problemet ligge andre steder?

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting- dårlige stemmeskruer, og det tviler jeg veldig sterkt på. Selv om det kan bli litt nærgående- er du sikker på at du låser strengene når du skifter strenger? Det vil si på en tele, etter at du har dratt strengen gjennom, knekker strengen med klokka og drar den opp på undersiden av strengen igjen før du begynner å vinde opp?

Ser litt annerledes ut her på videoen, og har sett bedre videoer, men det var den jeg fant i farten:

Det at man ikke kan dette, og ev. legger på veldig mange vindinger rundt stemmeskruen, er årsaken til minst 90% av stemmeproblemene som folket har, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar du allerede gjør det siden du har spilt akustisk lenge, men ikke glem å strekke strengene etter at du har satt dem på. Dra dem opp og slipp dem, stem opp igjen, og etter en stund har strengene "satt seg". En annen ting er at 0.09-strenger og aggressiv spillestil kanskje ikke er den beste kombinasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man ikke kan dette, og ev. legger på veldig mange vindinger rundt stemmeskruen, er årsaken til minst 90% av stemmeproblemene som folket har, mener jeg.

Jeg har hørt at det er et problem med for mange vindinger, men hva om man har veldig få? Når jeg ser på strengeskifte-guider ender de alltid opp med en masse vindinger, men headstocken på mine gitarer ser som regel slik ut:

thingy.jpg

Har aldri noe problem med dårlig stemming, men jeg synes det er merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar!

Låser og strekker strengene, men har nok litt for mange vindinger på de tynne strengene. Men høyeste E og B er rimelig stabile selv om de har 6-7 vindinger, mens lav E som bare har to vindinger slakker like mye som resten av strengene fra G og nedover. Kan også stemme opp, dra litt i strengen, og den slakker 5-10 cent. Når jeg stemmer opp uten å spille, drar den seg ca 5 cent opp når jeg tar den opp igjen. Drar jeg i strengen bak eller foran strengetreet blir den ustemt.

Vurderer å gå opp til 0.10, men den tynne, skingrende lyden i 0.09 strengene er flott, og de bendes lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er et problem med for mange vindinger, men hva om man har veldig få? Når jeg ser på strengeskifte-guider ender de alltid opp med en masse vindinger, men headstocken på mine gitarer ser som regel slik ut:

thingy.jpg

Har aldri noe problem med dårlig stemming, men jeg synes det er merkelig.

Kommer litt an på gitaren/stemmeskruene, men generelt sett kan man si at de spunnede strengene (som regel E,A og D -strengen naturligvis) ikke trenger så mange vindinger, da de har større friksjon, og låser seg derfor lettere. De uspunnede mener jeg å ha sett at man helst bør ha ca. tre runder rundt for å få de til å sitte ordentlig. I verste fall kan strengen glippe eller skli.

Det er også viktig, som fuzz-mullah sier å strekke strengene etter at de er satt på for å få dem til å sette seg.

Når det er sagt, tviler jeg også sterkt på at det er hardvaren på gitaren din, trådstarter, som gjør at den ikke holder seg stemt. Jeg vil også spørre om årsaken til at du har filt nøtta? Det er også slik at intonering av gitaren ikke har noe å si for om strenger synker i pitch ved bending eller ikke.

Her er et bilde av hvordan strengen er festet ved å bruke metoden som Castor beskriver:

guitar-string-wrapping.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg filte nøtta ørlite med en svært tynn neglefil da aksjonen var litt for høy i første bånd på de øverste strengene, 800 grain sandpapir etterpå. Uansett hvordan jeg intonerte, lå jeg nesten en halvtone for høyt. Gitaren var kjapt satt opp på Guitar Workshop på Bekkestua. Jeg tok bilde av intoneringen før jeg prøvde selv, og endte opp med nesten samme oppsett som GW. Har lest på diverse forum at for høy nøtt er et vanlig problem på disse gitarene. Det løste stort sett det problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis strengeskruene dine ser ut som bildet Audun poster, kan man glemme at det er innfestingen av strengene som er problemet.

Jeg blir litt forundret når du blander inn begrepet intonering med stemmestabilitet. I mitt hode kan en gitar godt være perfekt intonert, men fortsatt være utsatt for at den blir ustemt hele tiden.

Hm-

- har du gitaren i en rom med en annen temperatur enn der du bruker den, eller er rommet ganske kjølig der du spiller?

- Ta deg en tur på GW og la de se på den en gang til. Post gjerne her hva de kom fram til

- Er halsen skikkelig festet, eller er det mulig å flytte den så vidt det er?

Stemmeskruene i første post er sikkert fine, men skal du først skifte, hadde kostet på meg locking tuners. Det er problemfritt, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fester strengene nesten som Castor bare at jeg lar bare vinningen gå en halv gang kontra bilde til Audun, som lar den gå en hel.

Om dette har noe å si aner jeg ikke men mine gitarer har ingen problemer med å holde stemminga.

+ det Aphelion sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis strengeskruene dine ser ut som bildet Audun poster, kan man glemme at det er innfestingen av strengene som er problemet.

Jeg blir litt forundret når du blander inn begrepet intonering med stemmestabilitet. I mitt hode kan en gitar godt være perfekt intonert, men fortsatt være utsatt for at den blir ustemt hele tiden.

Hm-

- har du gitaren i en rom med en annen temperatur enn der du bruker den, eller er rommet ganske kjølig der du spiller?

- Ta deg en tur på GW og la de se på den en gang til. Post gjerne her hva de kom fram til

- Er halsen skikkelig festet, eller er det mulig å flytte den så vidt det er?

Stemmeskruene i første post er sikkert fine, men skal du først skifte, hadde kostet på meg locking tuners. Det er problemfritt, det!

Nå har jeg først og fremst erfaring med billige gitarer, siden det er det jeg har, men har opplevd at en godt intonert gitar holder bedre på stemminga enn en som er dårlig intonert. Har vel med mange faktorer å gjøre som halsjustering, sadler og stemmeskruer som er mer stabilt når det er balansert slik det skal. Ikke veit jeg om dette stemmer, mulig at det går mer på ørene enn det tekniske. :D

Gitaren står i stabilt miljø, og halsen sjekket jeg i forrige uke.

Nå hadde jeg nok vindinger til å låse strengene a la Audun, tidligere har jeg låst dem under vindingene. Lar gitaren få et par dager med spilling på seg før jeg sier noe om stabiliteten.

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg først og fremst erfaring med billige gitarer, siden det er det jeg har, men har opplevd at en godt intonert gitar holder bedre på stemminga enn en som er dårlig intonert. Har vel med mange faktorer å gjøre som halsjustering, sadler og stemmeskruer som er mer stabilt når det er balansert slik det skal. Ikke veit jeg om dette stemmer, mulig at det går mer på ørene enn det tekniske. :D

Gitaren står i stabilt miljø, og halsen sjekket jeg i forrige uke.

Nå hadde jeg nok vindinger til å låse strengene a la Audun, tidligere har jeg låst dem under vindingene. Lar gitaren få et par dager med spilling på seg før jeg sier noe om stabiliteten.

Takker for all hjelp!

Nå er det ikke antall vindinger som er viktig her, men hvordan du låser strengen når du fester den, men det ser det ut til at du har kontroll på.

Intonering har med lengden på strengen mellom sadel og nut å gjøre, og justeres ved å skru sadlene enten fram eller tilbake, og skal således ikke ha noen ting med om strenger synker ved spilling. Halsen justeres med trussrod, og den er kun for å kompensere for spenningen halsen utsettes for av strengene, så det skal også ha null betydning i denne sammenhengen.

Hva som da evt. plager gitaren din, blir veldig vanskelig å finne ut uten å faktisk se/prøve gitaren, så jeg vil anbefale at du tar den med til en gitardoktor for inspeksjon. Jeg ville heller ikke byttet stemmeskruer før du evt. har fått påvist feil på de som er på gitaren. Hvis du ikke absolutt vil bytte uansett, vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Audun er inne på, så er det vanskelig å komme videre her med den infoen vi har fått, siden det meste ser ut som om det er i vater. Må jeg tippe, vil jeg tro at en liten justeringsfiling i nøtta slik at den ikke kniper vil hjelpe. Jeg kan ikke skjønne at det er noen andre steder hunden ligger begravet.

Sier det av og til "ping" når du stemmer? Det er et sikkert tegn på nøtteknip. Videre kan du forsøke, etter at gitaren er stemt, å legge en neglefil på gripebrettet rett foran nøtta og løfte strengen forsiktig opp såvidt det er. Slipp ned igjen. Har stemmingen forandret seg da, har du trolig funnet synderen.

Og til trådstarter- jeg har også opptil flere veldig rimelige gitarer, inkl. et par rimelige Squier- modeller. Jeg har aldri opplevd at en gitar til la oss si over tusenlappen har hatt så dårlige stemmeskruer at det er noe problem med stemming. Det betyr jo ikke at de ikke finnes.

Dette ordner seg nok. Det er ikke noe som er så irriterende som en gitar man må stemme hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.