Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stereo-opptak av akustisk gitar


Gjertsen

Anbefalte innlegg

Jeg trenger sårt en bedre løsning for å ta opp akustisk gitar... den eneste mikrofonen jeg har nå er en enkel kondensatormikrofon, så hvis jeg skal få til sånn digg stereolyd fra akustisk gitar ender jeg opp med å bare ta opp det samme to ganger. Men det funker jo ikke alltid like bra og man må ha ståldisiplin for å spille klin likt to ganger. Dessuten klarer jeg ikke å finne noen stilling i forhold til mikrofonen som både er komfortabel og ikke mister all bassen. Har også en Dean Markley-pickup men den låter skuffende.

Jeg har egentlig ikke noe budsjett for mikrofoner akkurat nå men hvis dere har noen fornuftige løsninger rundt lavbudsjettsonen hadde det vært kult. Det hadde også vært greit å slippe a bruke to mikrofoner og heller bruke en kombinert stereomikrofon eller no slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjett- http://www.behringer.com/EN/Products/C-2.aspx

Disse låter aldeles fortreffelig, og særlig til prisen

Selv pleier jeg gjerne å bruke en av disse, og den innebygde pickupen i kassegitaren. Blir en fin stereolyd med litt EQ, men det spørs jo litt på lydideal.

Hvis gitaren din har innebygget mikrofon, så forsøke den sammen med den mikken du har. Du kan få gode resultater med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du er interessert i stereo-opptak, og har derfor følgende forslag (kun ett lite innkjøp er nødvendig):

Vet ikke hvilken mikrofon du har, men satser på at den har alminnelig nyre- eller supernyre-karakteristikk.

Hvis du da investerer i en extra mikrofon med 8tall-karakteristikk, kan du lage fine og justerbare stereopptak med et Midt-Side (MS) oppsett.

En svært billig kondensatormik med variabel karakteristikk (bl a 8tall) er Behringer B2 Pro. Er litt usikker på kvaliteten, men prisen er i hvertfall god :)

Sett opp mikrofonene så nær hverandre som mulig. La nyre-miken peke rett mot lydkilden, dette blir midt-signalet. Plasser 8tall-miken rett bak denne og dreid 90 grader slik at lobene peker ut mot sidene, dette blir side-signalet.

Du kan nå skape et stereo-signal ved å mixe: Venstre kanal = Midt + Side. Høyre kanal = Midt - Side. Differansen lager du ved å fasevende side-signalet ;)

Den store fordelen med denne teknikken er at du kan justere på stereo-bildet (bredden) i ettertid ved kun å justere volumet mellom midt- og side-signalet :D

Uovertruffent etter min mening

Lykke til med stereo-opptak !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.